Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Een Belgisch model van styreen met de snij plotter

Gestart door gerco, 14 juli 2007, 23:49:23 PM

SuSke

#120
Die witte vlekken zijn waarschijnlijk gezet voor het vastzetten van meetapparatuur.

Wanneer er scheuren in een muur komen, en zeker wanneer die een patroon vertonen zoals deze, dan wil men wel zeker zijn dat de boel niet naar beneden komt.
Er worden dan een aantal meetpunten tegen de muur gemetst en rekstrookjes over de scheur geplakt. Er wordt een referentie meting gedaan en dan wordt de boel opgevolgd.
Als de scheur dan verder opengaat staan, kan men door terug de afstand tussen de meetpunten te meten, een evoltie optekenen - vergroten of verminderen van de verschillen - en dan beslissen wat er moet gebeuren.
Bij rekstrookjes kan met dat dan elektronisch doen, door het meten van een veranderende weerstand.

Op die manier wordt tot herstelling, of afbraak, beslist.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

B-Modelbouw

#121
H? Suske, zo vooruitstrevend zijn ze bij dienst gebouwen niet ... De witte markeringen zijn gewoon een gipsstempel zonder rekstrookje, de rest van je verhaal klopt ... De gipsstempel is inderdaad niets meer dan een dun laagje gips aangebracht over een bestaande barst in de structuur. Deze wordt op geregelde tijdstippen gecontroleert door de dienst ruimtelijke ordening - gebouwen of dienst patrimonium.
Eenmaal de stempel over een korte tijdsperiode scheuren vertoond kan er inderdaad beslist worden om het gehele gebouw te stutten/slopen afhankelijk welk nut het gebouw nog heeft en mogelijk gevaren.

Jammer voor dit gebouw, maar gezien de huidige staat zal dit een sloop worden ... m.a.w. Spotters neem allen je fototoestel ter hand voor het te laat is. Uiteraard weet je niet of ze bij NMBS snel overgaan tot afbraak.

Gerolf

#122
Frans zijn beschrijving hebben ze toegepast op Antwerpen-Centraal tijdens het graven van de tunnel voor de Noord-Zuid-verbinding.
Voor zo'n loodske gaan ze die moeite allicht niet doen. Ik vrees ook dat het gesloopt zal worden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

B-Modelbouw

#123
Ik heb er misschien over gelezen, maar welk toestel is het uiteindelijk geworden ???

Tevreden over het gebruiksgemak van het toestel en de toelevering/conversie van tekening tot uiteindelijke eindresultaat.


@ Gerolf: Voor de nieuwbouw van de Noord-Zuid verbinding hing er uiteraard veel meer vanaf, dan voor een oude loods ... Zo staat het Astrid-Plaza (?) Hotel volledig verend opgesteld t.o.v. de ondergrond. Al waren er wel enkele kleine probleempjes met woningen in de Stuivenberg-wijk.

eric.vh

#124
Hallo,
Zoals beloofd, ben ik terug ter plaatse geweest.
Wat de gevel betreft, zijn het wel inzakkingen en de gevel is niet "naar het achteren te vallen".

[/img]  

[/img]

[/img]

[/img]
Eric
NMBS HO  2R-3R  III IV V

gerco

#125
Ik kan dus 2 versies maken met inzakkingen of zonder.

Gr. Gerco
 

gerco

#126
Wat we tot nu toe wel opvalt is dat het bij ale bogen die ik gezien heb dit patroon in het metselerk boven de ramen zie. Het lijkt me sterk dat dit alleen maaar komt omdat de muren verzaken. Dat zou volgens mij toch verschillende patronen moeten veroorzaken. Is ieder patroon boven elk raam hetzelfde of is er toch verschil door het verzaken van de muren. Zijn er oude foto's waar het patroon op te zien is?

Gr. Gerco
 

SuSke

#127
Voor die "verzakkende" stenen boven de rollagen zijn er 2 mogelijke verklaringen (gebaseerd op m'n eigen technische achtergrond [8D]):
1. De architect heeft zich daar een dichterlijke vrijheid veroorloofd en de lagen boven de rollaag laten doorzakken. Als dit het geval is moet het consequent boven alle rollagen voorkomen.
2. De mester die daar aan het werk is geweest heeft er weinig van gebakken. Dat kan gebeurd zijn door het verkeerd afkorten van de stenen, door het doorzakken van het formeel (metselmal) of door het te vroeg verwijderen van de stutten in de vensteropeningen.
3. Door het "naar buiten" drukken van de buitenhoeken, zakt de rollaag door en dus de stenen boven de rollaag ook. Het daarvoor noodzakelijk optredende scheurenpatroon vindt je wel op de buitenste ramen, maar niet op de naastliggende ramen. Dit lijkt me dan ook geen verklaring voor het patroon van de stenen boven de binnenste ramen.

Een en ander kan dus enkel verklaard worden als de oude (originele) bouwtekeningen terug te vinden zijn of op foto's uit "de tijd van toen".
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

gerco

#128
oude foto's zijn soms zo handig [:D]Tot die tijd heeft iedereen gelijk.

Gr. Gerco
 

gerco

#129
Zo na een week van veel feesten en teveel drank gaan we weer langzaam opgang komen. We zijn weer iets verder



Klik op deze link om te zien hoe dit tot stand is gekomen.
http://www.sleutelspoor.nl/technieken/tekening%20autocad.html

Bij de volgende fase gaan we de kleur aanbrengen.

Gr Gerco
 

doomslu

#130
[:p] Mooi werk ! [:p]
Gelukkig heeft de drank niet te veel schade aangericht. [:D][:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

gerco

#131
Garage moet even leeg gehaald worden. Heb de vereningingsbar voor de deur gehad met de braderie. Dan kan ik mijn spuithoekje weer inrichten en rustig mijn gang gaan.
 

dgrr57

#132
prachtig

jossebe2000

#133
citaat:
Geplaatst door gerco

Zo na een week van veel feesten en teveel drank gaan we weer langzaam opgang komen. We zijn weer iets verder



Klik op deze link om te zien hoe dit tot stand is gekomen.
http://www.sleutelspoor.nl/technieken/tekening%20autocad.html

Bij de volgende fase gaan we de kleur aanbrengen.

Gr Gerco


Hello

n/a

#134
Hoi Gerco,

Schitterend werk ! Maar wat doe je met de "dagkanten" ?
Deze zijn toch +/- 1.5mm breed en hebben ook een baksteenmotief ( 1 strek en 2 koppen ).

EricB