Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

Michiel

Na lang twijfelen (servo, motor of magneet), kostenplaatjes opstellen, montagemethodes bedenken en elektrische schema's uitdocteren, hak ik de knoop door. Ik ga beginnen met de goedkoopste oplossing: de Conrad wisselaandrijving. De koe wordt bij haar hoorns gevat.

Deze montage is uiterst eenvoudig. Men heeft naast een "out of the box" Conradaandrijving 1 stukje veerstaal nodig, en een kort stukje messing doorvoerbus, dat als scharnier dient. Door de hefboomwerking kan de Conrad motor zonder probleem de Pecowissels MET veertje omzetten. En gezien de wisselaandrijving ook zorgt voor de puntstukpolarisatie, kan ik eenvoudige wisseldecoders gebruiken. Het lijkt ideaal, maar de ervaring zal leren of bovenstaande optelling ook betrouwbaar en efficient zal blijken.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Citaat van: Michiel op 31 augustus 2013, 10:55:36 AM
Niets nieuws voor de meesten hier, maar voor mij een verademende ontdekking: werken aan de onderkant van de baan is geen rugkwellende turnoefening meer. Gewoon het segment op zijn kant op de werkmaat, en ik kan overal comfortabel aan. Heerlijk, bijna gezellig, met een nostalgisch muziekje op de achtergrond: Genesis Foxtrot.


En met de nodige biertjes op het schap....  :D

Ik dacht dat TEC-7 ook in kleinere hoeveelheden bestond.  Moet eens nagaan wanneer ik bij een doe-het-zelf-zaak ben.

Michiel

Ik had vroeger al gevraagd naar TEC7 in kleinere hoeveelheden, maar men zei me dat dat niet bestond.

Ik bereid Brussel-Noord ook voor op aansluiting op de schaal-N forumbaan. Deze aftakking leidt naar de geplande overgangsmodule. Vorig jaar hadden Jim, Jean en ik een eerste versie van het document met normbeschijving hier op het forum geplaatst. Sinsdien blijkt het behalve onze 3 respectievelijk projecten erg stil rond een schaal-N forumbaan. Geen andere geïnteresseerden hebben zich aangeboden. Maar ik blijf hoopvol, en voorzie al de aansluiting...  ::)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Doorzetten, Michiel.
Zelfs in H0 blijkt de forumbaan, helaas, maar een lauw succes te hebben.  ???
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Citaat van: Michiel op 31 augustus 2013, 10:55:36 AM
... Heerlijk, bijna gezellig, met een nostalgisch muziekje op de achtergrond...

Vooral die flesjes op de achtergrond zullen het gezellig maken  ;D
Goed gevonden !

Citaat van: Michiel op 31 augustus 2013, 18:42:22 PM
... behalve onze 3 respectievelijk projecten blijkt het erg stil rond een schaal-N forumbaan ...

Niet paniekeren, Michiel.
Eens we Brussel-Turnhout rijden, komen er wel andere kandidaten af !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirky

#305
Tec7 heb ik nog niet in kleine tubes gezien. Wel FixAll van Soudal. Nagenoeg hetzelfde resultaat!
Maar de prijs van het tubeke is amper iets minder dan de prijs van de koker.

Ik vul gewoon spuiten op met FixAll. Dat lukt even goed en is stukken voordeliger!

edit:
Op hobby beurzen wordt ook OLBA lijmkit verkocht. Da's weer eens hetzelfde product als FixAll maar dan weer ongelofelijk duur! En laat je niets wijsmaken; het is niet beter dan Tec7 of FixAll... het is gewoon veel duurder!

Michiel

Bedankt Dirk, Soudal's FixAll staat op mijn lijstje bij het volgens bezoek aan de bouwmarkt.  ;)

Ik ben even bezig geweest om een schatting te maken voor de benodige elektonicaonderdelen: 123 bezet-/terugmelders, 25 tot 30 servodecoders, 6 wisselmoterdecoders, 3 tot 5 magneetartikeldecoders en een serie schakeldecoders om allerhande gadgetpul te schakelen (licht, geluid, ....). Alle elektronica hiervoor zou ik graag ook mee in dit segment proppen. Ik ben hier nog even mee bezig, denk ik. Het sporenplan opgedeelt in blokken en secties ziet er zo uit:

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterC

Citaat van: Michiel op 01 september 2013, 18:12:06 PM
Ik ben even bezig geweest om een schatting te maken voor de benodige elektonicaonderdelen: 123 bezet-/terugmelders, 25 tot 30 servodecoders, 6 wisselmoterdecoders, 3 tot 5 magneetartikeldecoders en een serie schakeldecoders om allerhande gadgetpul te schakelen (licht, geluid, ....).

Zelfbouw?

Groetjes, Peter


Michiel

Nee, ik ga niet alles zelf ontwerpen en bouwen. Daar heb ik de tijd niet voor. Ik ga gebruik maken van bestaande, commerciele kits; nog zelf te solderen, dat wel maar meer niet. Deze kits zijn beschikbaar voor weinig meer dan de prijs van de componenten. Ik zal al vele weken zoet zijn met enkel al het solderen en test van alles.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michael

Ha Michiel, fijn te zien dat er weer actie is bij onze Brusselse madammen, ik vind het jammer dat je keuze op de conrad motoren zijn gevallen,mede omdat deze zo'n hels kabaal maken, voor mij de hoofd reden om deze weer uit mijn project te halen. Mijn keuze is gevallen op servo's, maar ik heb een hekel aan herrie! ;) ;)
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michiel

Hallo Michael,

welk kabaal bedoel je? Wanneer ik de spannig opvoer tot over de 16V~, dan maken ze inderdaad een stevig "klak"-geluid, maar met een spanning onder de 16V~ hoor je even een redelijk zacht ratelend geluid, vergelijkbaar met een goedkope servomotor. Storend vind ik dit eigenlijk niet. Magneetaandrijvingen maken veel meer lawaai.

Indien deze Conrads bewijzen dat ze betrouwbaar zijn, dan ga ik ermee door. Ik overweeg wel om het tweede segment met servomotoren als wisselaandrijving uit te rusten, als vergelijkingmateriaal, en dan zie ik later wel waarmee ik dan verder ga.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michael

Michiel die stevige klak bedoelde ik, maar misschien heb ik te snel geoordeeld. Neemt niet weg dat ik erg te spreken ben over de servo's.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michiel

Vandaag de bakken weer aan elkaar gevezen, en de sporen naar het atelier proefgelegd, met twee wissels op de scheiding...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel


Germaine, nikske da zu goe is as 'n bakske meh carrecolle in luuk. 'k em ze meh veul amour geprepareit!
Urbanie, den trans-menapiens is lank, vriet lank, en a bakske is dan ka, vriet ka.
Germaine, t' es veu da da 'k 'n reservebakse meh warme carrecolle apporteir.
Urbanie, ge paast na ne kier an alles, ni! De mama zal vriet content zaen!
Germaine, en 't is meh vriet veul amour da 'k ze breng. Zeg da' k et a gezeit ah!


Rian, we denken allen aan jullie. Aan je moeder en jou. Sterkte!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts