Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Sedelocus ... De Feniks ...

Gestart door Steam.N, 06 september 2015, 16:33:17 PM

Steam.N

Citaat van: 59erke op 14 september 2015, 20:14:28 PM
... Bij ons kraken ze nog dagelijks, zeker bij storm of als er een vrachtwagen met volle snelheid voorbij raast.
En dat die dingen kunnen vervormen wees daar maar zeker van, zeker na 60 jaar...

Dus ga ik die verbinding met de gording aanpassen.
Nu kan het nog gemakkelijk.




Ondertussen is de lichtjes aangepaste servo-aansturing uitgetest:



Het grondvlak van de servo-houder werd een beetje vergroot met een extra strookje styreen (10mm voor deze test, maar 5mm volstaat ruimschoots).
In dat strookje werd een gat geboord, dat net groot genoeg is om de drijfstang door te laten.
Daardoor wordt die doorgang door het plaatje het draaipunt van de drijfstang (en niet langer de servo-as).
Gezien de aandrijving gebeurt vanaf het uiterste punt van de servo-arm, is een maximale uitwijking mogelijk.

Doordat het rotatiepunt véél dichter bij de dwarsligger ligt (10..12mm ipv 20.5mm), moet de servo minstens twee keer zover uitwijken als met de eerste opstelling.
Daardoor kan de beweging vloeiender verlopen.

Test is positief verlopen, maar met déze opstelling moest het veertje er absoluut uit.
Beweging loopt nu erg traag en vloeiend, er is géén snokje meer, en de eindposities blijven goed aangehouden als het servo-signaal weggelaten wordt.

Voldoende testen om in productie te gaan !
Het enige spijtige is dat beide onderdelen niet meer identiek zijn.  Dus ga ik twee siliconenmallen maken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Interessant systeem. Benieuwd om het in werking te zien.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 14 september 2015, 21:07:16 PM
Interessant systeem. Benieuwd om het in werking te zien.

Als je me nog eens uitlegt hoe ik hier een filmpje kan tonen ...  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Als dat goed werkt ben ik altijd geïnteresseerd in een 20 tal stuks  ;)
Een eenvoudige en goede oplossing, enkel waarom zit er vlak bij de bodemplaat nog een extra knik in de steldraad ? Het lijkt mij eenvoudiger om het gaatje een beetje op te schuiven. Of is het om de mechanische stevigheid ?


Steam.N

Omdat ik de basisplaat niet verplaatst heb t.o.v. de eerste opstelling, en bij die eerste opstelling had ik eveneens zo'n knik.
Verplaats het gaatje 3mm en je kunt je steldraad recht houden.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Hier twee filmpjes:

De wissel in (snelle) beweging:  https://youtu.be/vSswwDs1iW0

Natuurlijk moet de beweging een stuk trager zijn voor de wissels op de baan, maar voor het filmpje leek een snelle beweging beter.

En langs onder ziet het er als volgt uit: https://youtu.be/vCowRAdJPdQ

Bij de volgende exemplaren boor ik het gaatje in lijn met het center van de servo-as.
Voor de test, deze avond, was de juiste plaats minder belangrijk.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Leuke filmpjes, en interessante alternatieve constructie  8)

Citaat van: Steam.N op 14 september 2015, 20:52:01 PMTest is positief verlopen, maar met déze opstelling moest het veertje er absoluut uit.

Dat komt mogelijk door die knik in je steldraad. Die verzwakt de draad, en vergroot zo het meebuigen.
Het is best mogelijk dat, als je een niet-geplooide veerdraad gebruikt, het veertje er in mag blijven.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Weinig bouw-tijd, voor de moment.
Toch een beetje vordering:
- de siliconenmal voor de servo-bevestiging is gegoten, en normaal kan ik die deze avond een eerste keer ingieten  ;)
- het voorste schaduwstation heeft zijn kurk gekregen
- de aansluiting van dat station met de helix is verbeterd, en krijgt deze avond zijn kurklaag

Dus morgen (waarschijnlijk) de plaatsing van de eerste wissels en sporen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

philippe_007

Geen tijd gehad noemen ze dat dan....
Jean je doet zonder tijd meer dan ik als ik tijd heb :-)

Steam.N

De avond is goed begonnen:
- de siliconenmal voor de servo-bevestiging is propertjes uit zijn mal en moederstukjes gekomen.
   Dus direct een tweede mal gegoten
- de eerste mal heb ik direct gebruikt. Relatief gemakkelijk gietstuk.
  Maar het is afwachten tot morgenavond ...

Nu snel wat kurk leggen op het verbindingstuk tussen schaduwstation en helix, en ik kan de werken aan mijn Cervia-boerderij terug verderzetten ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

De ochtend goed gestart:
- tweede siliconenmal is klaar: alweer perfect
- eerste gietstukken zijn propertjes en zonder gietfouten uit de eerste mal gekomen.

Productie kan van start  :)
Eerste fase: 32 stuks nodig ...
Maar eerst deze werkendag doorworstelen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Ondertussen al 14 afgietsels van die servo-houder.  Gaat vlot.

Dit weekend de uitgaande wisselstaat van het schaduwstation gelegd, en een vierde van de stationssporen bevestigd.
Geeft een goed gevoel eindelijk van start gegaan te zijn.

Om die wissels aan te sturen ben ik de Arduino-wereld ingedoken.
Een hele ontdekkingstocht, want het is een nieuwe wereld.
Arduinootjes praten ondertussen al met mekaar via I2C (ewone testberichtjes).
Nu ben ik de dialogen aan het uitwerken, om de wissels van de wisselstraat te kunnen aansturen (zowel het instellen als het in de juiste stand zetten ifv de vertrekkende trein).
Leuk ... leuk ... leuk ...  :) :) :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Gisteren avond werden de laatste vier schaduwstations-sporen gelegd richting uitgaande wisselstraat.
Ook de eerste wissel-servo geplaatst. 
Ging erg vlot.  Ik ben tevreden met mijn montagesysteem, alhoewel wat verbeteringen gaan doorgevoerd worden (en dus nieuwe siliconenmals).

Anderzijds loopt de ontdekkingstocht in Arduino land positief:
ik heb tussen twee arduino's een gestructureerd berichtje kunnen sturen (en ontvangen).
Als ik die send- en receive-code wat gestroomlijnd heb, worden de eerste dialogen geprogrammeerd.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Wat vraagjes, zijn de houders uitgevoerd met de microswitchen? En zo ja blijft de servo op de juiste positie staan wanneer het signaal wordt afgezet?
Ik zou die servo houder wel eens in actie willen zien.

Steam.N

- Voorlopig nog geen micro-switch uitvoering.
- Servo blijft prima op zijn positie als het signaal wordt afgezet
- Ik breng de houder in een kleine testopstelling mee naar Genk. 
- Er komt een verbeterde versie (om de montage nog te vereenvoudigen).  Mogelijks zie je die zaterdag al.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }