Sprong in de diepte ...

Gestart door Steam.N, 06 november 2011, 22:00:46 PM

Steam.N

De aanzet tot dit draadje (zie hieronder) is een tijdje na opstart wat gewijzigd.

Er is hier een korte index toegevoegd, zodanig dat je snel naar de bladzijde kunt waar het stuk, dat je interesseert, begint.
(je moet soms wel tot het einde van die pagina scrollen voor je aan het begin van het onderwerp zit)
De links brengen je naar de eerste informatie van het onderdeel, maar de informatie is meestal over verschillende (niet aansluitende) paginas gespreid.

Inhoud:

- Wat wil ik doen
- Hoe ik leerde mallen gieten
- De layout van de yard (overzicht)
- Aanmaak van scrap locs: (T51BR.003 - T91)
- Aanmaak van scrap wagonnetjes: (Goederenwagons)
- Aanmaak van kranen (Type 2 (Ransome-Rapier) - Type 3 (Scotch-Derrick))
- Andere kleinigheden (gasflessenvuurvatenAfgebouwde stoomketel)
- Leren etsen ( bouw van mijn etstoestel - Etsen van frame voor mijn type 3 kraan)
- Yard gebouwen (Administratiegebouw - Onderdelen-loods)

Hopelijk helpt deze index je een beetje in het terugvinden van het een en ander.
Veel leesgenot ;)




Begin van de oorspronkelijke opening van dit draadje ...

Waar begin ik toch weer aan ... (zucht)

Ooit noemde iemand zichzelf bij de opening van een nieuw draadje "krankzinnig": wat moet ik dan hier van mezelf zeggen ;);)

Eerlijk gezegd: ik heb lang getwijfeld om mijn nieuwe hersenkronkel op 't forum te zetten, voor ik wist of het lukte of niet ...
Maar ja, als ik fout ga, sturen jullie me bij, als het lukt is het voor iedereen fijn ...

Hier de eerste sprong in de diepte ...


Komende dagen volgt wat meer informatie :D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#1
Jean, ik kijk met spanning mee wat dit gaat worden. Ik heb mijn stoel wat dichter bijgeschoven, ik zit er al klaar voor. Laat maar komen. Maaaar... wat wordt het eigenlijk? [?]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#2
Michiel, ik geef het toe: het is een moeilijke.
Alhoewel, voor jou in dit geval: "Uit het oog, uit het hart"?

Gisteren avond snel een tweede sprong in de diepte ...


En deze morgen de derde stap ...


Nu wachten tot 21:00 (als ik van 't werk thuis kom), om te zien of het gelukt is.
Dan wordt mijn nieuw project wat duidelijker ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

#3
Ik ben benieuwd [:)][:)][:)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

swarol

#4
zit vol spanning te wachten wat eruit ga komen [:D]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Paulogic

#5
Eerst een bizarre constructie in styreen...
Dan reclame voor een potteke witte kaas (Fiel adel Fiat ??)
Dan deze kaas omgekeerd overgoten met sojasaus...

Ik weet het... SOS Steam.N ... een treinkookprogramma. [:D][:D]

Indien niet... toch wreed curieus wat dit gaat worden.

Lijkt mij een vrachtwagentje te worden zeker ???
mvg,
Paul(ogic)

Havoc

#6
Een afgietsel van het styreen stuk in een siliconenmatrijs. Tot zover kan ik volgen. Maar wat dat moet worden heb ik ook het raden naar.

Is er iets te winnen als we het goed raden? Mijn inzending is een bloembak.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

swarol

#7
citaat:
Geplaatst door Havoc

Een afgietsel van het styreen stuk in een siliconenmatrijs. Tot zover kan ik volgen. Maar wat dat moet worden heb ik ook het raden naar.

Is er iets te winnen als we het goed raden? Mijn inzending is een bloembak.



de prijs is den afwas, ik denk dat het rijspap is [:D]

ben niet kerjeus [^] maar zou het toch graag weten [}:)][:D]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

PeterC

#8
Jean, ik hoop dat Paul ongelijk heeft en dat dat niet je kookkunsten zijn; je 'gerechje' ziet er niet echt smakelijk uit [;)]
Maar een raadsel wat het wel wordt...
Groetjes, Peter


Peter

#9
Ziet er meer als een Dame-blanche uit, maar ik zou hier toch maar niet van proeven. Ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

doomslu

#10
Ik herken het! Ik heb enkele jaren geleden ook leren koken. [:o)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

#11
Kaas?  Brrrr, neen thanks.  Rijstpap? Zonder gouden lepeltjes?  Niets van.
Natuurlijk een dekseltje van Velleman, gevuld met siliconen is me goed genoeg  ;)

Voor jullie is het misschien vanzelfsprekend, voor mij is het wel een beetje spannend: een 2D malletje gaat nog wel, maar 3D?  Wat komt er uit de siliconen? 


Jawel: een mooie kopie van een twee-assertje (maar zonder wielekes) !  Hoera!
Schouwke is wat korter, de lampekes zijn niet mee, maar hierom niet getreurd (deze keer).

Alhoewel: de euforie is gesmolten als sneeuw voor de zon:
Om de mal te gieten ging het origineel locje vlotjes over de plasticard:


maar ... bij het eerste gebruik van de mal ...
zit de plasticard zo vast als wat (had ik hier trennspray moeten gebruiken? Ik had er vaseline aan gesmeerd). 
De binnenmal er uitprutsen gaat wel, maar daar gaat mijn idee om die mal verder te gebruiken om nog een reeks locjes te gieten ...


Opnieuw niet getreurd.  Er moet een oplossing zijn (denk ik dan):
Forum doorsnuffelen naar de mal-technologie, de MSM's ter hand nemen ...

De kopie zit terug in de mal, wat trenn-spray er over gespoten, en de boel met siliconen opgevuld ...

... 't Is weer even wachten tot het boeltje hard is ...

Hopelijk komt het goed ...
Ik ben er nog niet ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#12
Waarom kopietjes maken van een loc?
Gewoon omdat ik voor mijn nieuw project heel wat locjes nodig heb, en er het geld niet aan wil geven.

Wat wil ik dan maken? 

Een scrap yard, uit de periode waar het hele stoomgebeuren onder de acetyleenvlam moest.
-  rijen verroeste, half afgebroken stoomlocs
-  afgeschreven wagons uit vervlogen tijden
-  hopen gedemonteerde en afgelaste onderdelen
"Sprong in het diepe": gezien de technologie me grotendeels vreemd is, en ik me (en mijn fouten) van in het begin bloot geef ...

Het idee kwam bovenborrelen, toen Marc Vandorpe in een ander draadje een pracht van een verweerde stoomloc in mekaar toverde (http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=12186&whichpage=12).
Internet loodste me naar een website met hopen fotos van een Poolse yard, vol met verlaten glorie.
Mijn bloedend hart had een pleister nodig: een diorama die deze misdaad tegen het stoomgebeuren vereeuwigt.

Er moeten wel ettelijke horden gehaald worden:
1)  locjes verwerven (genre DR.50, DR.62, ...)
. . . - sponsoring door brave zielen die me hun kapotte/ongebruikte locjes geven ;)
. . . - vinden van goedkope occasietjes (thanks, Michiel ;) ) )
. . . - het zelf gieten van kopietjes (en daarom mijn huidige experimenten)
2)  informatie vinden over de werking van dergelijke scrap yards
. . . - doorloopt zo'n loc een circuit waar op bepaalde plaatsen bepaalde onderdelen worden afgebouwd?
. . . . of wordt een loc ergens neergezet, en ter plaatse volledig gestript?
. . . - hoe komen afgebouwde onderdelen op die hopen die je naast het spoor ziet? Toch niet met de hand?
. . . - wat is een realistisch sporenplan binnen dergelijke yard?
. . . - hoe worden de brokken afgevoerd? 
. . . . . - kranen (op spoor? op wielen?) die de scrap in wagons laden?
. . . . . - naar schepen aan een kade?
. . . - ik moet nog fotos vinden over het proces, de details, ... 
. . . . (foto's van locs heb ik voorlopig ten overvloede)
3)  een realistisch ontwerp maken dat past op 1.2 x 0.6 m, en dat toch wat spelelement inhoudt
4)  de hele boel natuurlijk bouwen (of afbreken ;) ) )

Een krankzinnig idee, dus. 
Maar iets waar ik even mijn tanden in kan zetten, en wat technieken kan proeven
-  goeie mallen maken, en deftige hars-gietstukken bekomen
-  locjes "verbeteren", door ze realistisch uiteen te prutsen
-  weathering
-  realistische vervuilde en verwaarloosde bodem

Ga ik nu Sedelocus aan de kant zetten?
(http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=12235)
Nee hoor!  Het blijft nog heel eventjes mijn "test-decor": bergen, bomen, automatisatie, en nog zo veel andere dingen die ik niet onder de knie heb.
En voorlopig, zolang het diorama er niet is, ga ik er mijn vermasacreerde locjes stallen.
En bovendien, het is mijn uitlaatklep, als ik met de rest vast zit.

Timing? Onbekend. 
Misschien stop ik al binnen enkele dagen, als mijn giet-ervaringen op rampen uitdraaien ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#13
Jean,

BRILJANT! Schitterend idee, en fantastisch hoe je zonder schroom er meteen in vliegt. Respect voor je ondernemingslust.

En ik heb het gevoel dat we hier nog gaan smullen van dit project!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

#14
Niet opgeven, Jean! [:)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *