Forumbaan voor N-schaal ???

Gestart door Steam.N, 22 oktober 2012, 16:22:49 PM

Steam.N

Een zotte opmerking ... en een bal begint te rollen ...

Michiel die Brussel Noord aan het bouwen is, Steam.N die station Turnhout aan het bouwen is ...
Beiden in N-schaal ... in een bijna gelijke tijdsperiode ...
Stel dat er tussen beiden een trein zou rijden ...

Maar ... dan moeten de stations verplaatsbaar zijn ... dus bouwen in modules ?
Maar die moeten op mekaar passen ...

Afspraken zijn dus nodig: lengte en breedte van de modules, plaats van de sporen, electrische verbindingen, ...
Dergelijke afspraken bestaan al: N160 , N-International, ...
Dus liefst het wiel niet opnieuw uitvinden.  Maar hier en daar wat bijschaven, om ons ding te kunnen doen !

En als we met ons tweetjes onze afspraken hebben, dan kunnen anderen hierop inpikken, eigen modules bouwen, en mee koppelen !
Zo bekomen we een N-module baan ... een N-Forum-baan ???

RailRunner (Jim) onder de arm genomen ... die sterk betrokken was met de opzet van N160 ...
en met ons drieën een basisdocument klaargestoomd:  hiermee gaan we beide stations verbinden !

En mogelijks zijn sommige van julle aangesproken, en bouwen we samen een leuke N-baan uit ...

Op dit forum zitten minstens twee andere draadjes rond dit onderwerp. 
Schaal N / N-modulebaan
Schaal N / Modules in schaal N
De essentie van beide draadjes hebben we in het basisdocument toegevoegd.

Benieuwd naar jullie reacties !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steven123

Amai, jullie hebben er werk van gemaakt :D (heb het over het documentje)
Zeker interessant, veel succes
groeten Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Koen

Knap werk Jean! Daar is al heel wat werk in gestoken.
Ik ben benieuwd naar de uitwerking in realiteit.
Dit kan niet fout lopen met zo'n voorbereiding.
Veel succes met jullie project!

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

conducteur

Je hebt er inderdaad geen gras over late groeien. In 2014 een N-forumbaan in Mechelen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

#4
Dit basisdocument is het resultaat van het denkwerk van Michiel, Jim en mezelf.
En om eerlijk te zijn: we hebben redelijk wat "geleend" uit het N160 document.
Dat vereenvoudigde nogal ons eigen werk  ;)

Zoals jullie zien, zijn verschillende secties van het document nog in embrionale fase.
Ideeën die op dit ogenblik nog uitgeschreven worden.
Naarmate dit vordert, en interessante reacties mogelijks opnemen, zullen we de link op de intro aanpassen.

Maar het startschot is gegeven.  We kunnen nu modules opstarten, wetend dat ze ooit deel zullen uitmaken van een grotere baan !
Spannend ...

N-Forumbaan in 2014 ?  Wie weet!  Een hele doelstelling, maar of het haalbaar is hangt af van de interesse voor het project, en de respectievelijke vrije tijd van de deelnemers.
Eerst de reacties afwachten. 
Eigenlijk heb ik geen idee hoeveel N-bouwers we hier op 't forum hebben.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

Heb het even doorgelezen. Leuk initiatief maar niet voor mij vrees ik. Ik zou wel met een moduleproject mee willen doen maar dit kan me niet overtuigen om over te stappen op N.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

Johan,  bedankt om je eerlijke reactie.  Dat apprecieer ik wel.
Wat me echter zeker intereseert is de achtergrond van je reactie.
Is het document té complex? Te restrictief? Foute periode?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

mvdr1

Hallo

Persoonlijk zou ik ook graag meewerken aan een moduleproject, omdat ik binnenkort heel waarschijnlijk zal te kampen hebben met te weinig plaats voor een "grote" modelbaan. Maar ik zit reeds heel mijn leven in schaal HO, en al mijn materiaal (om en bij de 200 loks) en rails en decor mateiraal zijn HO-DC (al dan niet digitaal), ongeveer 50/50 Belgisch of Zwitsers.
Door mijn komende verhuis zal ik verplicht zijn mijn grote vaste baan op mijn zolder af te breken (26 blokken en 2 schaduwstations met 12 sporen elk), en ook ik heb interesse om naar modules over te stappen. Het is leuk omdat modules toelaten om alle aspekten van modelbouw relatief snel te doorlopen, module per module. Dit in tegenstelling met een grote vaste baan waar je meestal eerst veel moet timmeren, dan rails leggen, dan electriciteit aansluiten om uiteindelijk het landschap af te werken. En daar gaan jaren over. Bij modules kan je deze diverse aspekten veel meer door mekaar gaan toepassen. En wanneer je dit bovendien in groepsverband kan doen, met goed afgebakende normen en afspraken (zoals deze heren het plannen voor een nieuw N project) dan zou ik graag deelnemen. En deze gestructureerde aanpak is bij dit nieuwe N project zeker aanwezig. Maar daarvoor van schaal veranderen zie ik eerlijk gezegd ook niet zitten. Mocht er een gelijkaardig initiatief komen voor schaal HO, dan zou ik zeker overwegen om mee te doen, en me zelfs in te zetten om één en ander te helpen coördineren.
Indien er nog HO liefhebbers zijn met eenzelfde ambitie, laat ons dan met mekaar contact opnemen !

Marc (Sint-Andries/Brugge)
SNCB-SBB fan

Steam.N

#8
Marc,

Heb je al volgende draadjes gelezen?
Forumbaan 2012
Mechelen Forumbaan

Anderzijds, ook zonder rollend materiaal kun je op N-schaal meedoen:
Je bouwt een module, en past die bij ons in.
Je moet natuurlijk wel wat N-sporen op de kop tikken  :D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#9
@Johan, ik ben ook wel benieuwd naar je argumenten betreffende "dit kan me niet overtuigen om over te stappen...".

Dit project is niet bedoeld om mensen te "overhalen", want iedereen kan gewoon blijven doen waar ie mee bezig is. Dit initiatief is een uitnodiging aan eenieder die eens zin heeft om in N eens iets te proberen, of om in N aan iets gemeenschappelijks te bouwen, door middel van de bouw van een module.

Ook Belgische clubs nodigen we uit om de violen te stemmen, en eens te overwegen om de indiviuele N-spoor banen koppelbaar te kunnen maken via een gemeenschappelijke "norm".

Ik hoop dat we de paar N-spoor amateurs hier op het forum kunnen verleiden om te participeren. Maar ik weet ook dat er heel veel stille N-spoor meelezers op dit forum zijn die niet actief posten op het forum. Zij kunnen ons dan eventueel via email contacteren om hun interesse kenbaar te maken, via info(@)fbn1920(.)be (zonder haakjes!)

Wees gerust, het is allemaal geheel vrijblijvend, waarbij het plezier om iets te bouwen centraal staat. Kwaliteit, stijl, tempo of precisie is allemaal ondergeschikt. Iedereen is welkom!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

Oh, je moet er niet veel achter zoeken hoor.  Maar de grootste afknapper staat op de eerste pagina:

Citeer1. Waarom een nieuwe norm

Er is al relatief weinig N, nog minder N modulespoor en dan nog een norm erbij. Men zegt wel eens spottend "het leuke aan standaarden is dat er zoveel zijn" maar die leut is relatief klein. De enige reden die ik zie om iets anders te doen is links rijden.

Verder is N de enige schaal waar ik niks in heb. Mijn interesse gaat tegenwoordig meer uit naar zelfbouw en dat zie ik in N niet zitten. Ook nogal restrictief en beetje "te serieus". Dat is allemaal niet negatief bedoeld. Het is natuurlijk krijtlijnen uitzetten van een ideaal voor de starters van het initiatief. Maar het sluit niet aan bij wat ik zoek.

CiteerDit project is niet bedoeld om mensen te "overhalen", want iedereen kan gewoon blijven doen waar ie mee bezig is. Dit initiatief is een uitnodiging aan eenieder die eens zin heeft om in N eens iets te proberen, of om in N aan iets gemeenschappelijks te bouwen, door middel van de bouw van een module.

Waarom het zo niet bekijken? Tenslotte steek je er die moeite niet in om voor de leut documenten te schrijven. We hebben al genoeg ambtenaren.

CiteerHeb je al volgende draadjes gelezen?

Die hebben ze heel aandachtig gelezen. De laatste pagina's zijn zowat een opsomming van alle ideëen die daar gespuid zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Een misschien domme vraag waar mijn oog net opvalt: §5.3 spoorbreedte G = 6.5 mm voor N???? Ik heb altijd gedacht dat dat 9 mm was.

Of gaan jullie smalspoor doen? :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

#12
Oeps, superzware typfout !!!!  Smalspoor zat niet in mijn achterhoofd ...
Ik ben even gaan loeren op het origineel.  Daar staat inderdaad 9mm.
Dus mijn domme fout   :-[ :-[ :-[

Bedankt om dit op te merken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Frank_N

#13
Ik kan me toch voorstellen, Johan, dat 6,5 mm N smalspoor zou kunnen wezen?
Ziehier: http://www.hermanopdam.nl/Modelspoorschalen.pdf

EDIT: sorry, te snelle reactie,  niet goed begrepen  :-\
Groet van Frank

Michiel

@Johan

je ziet het allemaal veel te streng. We zijn niet uit op het overhalen van mensen naar N. Het is geen politiek, geen machtspel, geen competitie. Het is een vrijblijvende uitnodiging naar modelbouwers toe om eens iets anders te doen, en om samen iets te verwezenlijken. Er zijn inderdaad al veel regeltjes, en daar zijn we ons heel degelijk van bewust. Daarom steunen we heel erg om wat al bedacht is; niets nieuws. Maar om los van elkaar iets op zolder in elkaar knutselen, met de bedoeling om het later aan elkaar te knopen, heb je nu eenmaal een afspraak nodig. Meer moet je er niet achter zoeken. En we zijn geen amtenaren, maar goedbedoelende hobbyisten die met een hart en een ziel voor de hobby iets over hebben om ook anderen mee te laten genieten van een opportuniteit. Daar steken we moeite en tijd in, ja. Maar die investering kan er weer dubbel en dik uitkomen later, wanneer we samen, gezellig een N-forumbaan kunnen bouwen en tonen.

En toch wel vreemd dat je schaal N "serieus" en restrictief vindt. In wezen is het exact hetzelfde als Z, H0 ... 1... Je detailleert naar de resolutie van het oog; in schaal 1 zijn dat roestschilfers op klinknagels, in schaal Z is dat een trekhaak op de bufferbalk. De uitdaging om het goed te krijgen is identiek. Zelfbouw kan je in alle schalen... dacht ik.

Maar, Johan, ik stel je eerlijke reactie op prijs. En het is je volste recht om je niet te kunnen vinden in dit project. Het zou maar saai zijn indien we allemaal dezelfde smaak en voorkeur zouden hebben.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)