N-modulebaan

Gestart door Ferre, 13 november 2011, 14:26:53 PM

Havoc

citaat:
Als fervent aanhanger van de forumbaan (H0) moet ik Johan gelijk geven: dubbelspoor had leuker verkeer opgeleverd, met echter als nadeel dat er minder plaats blijft voor scenery.

Het is in de praktijk inderdaad gebleken dat het rijden zelf niet zo simpel is als het er uit ziet: zonder bloksysteem moet je constant de rijdende trein volgen...

@Luc: Modules bouwen met inhaalsporen? Dan kunnen er meerdere treinen rijden, die elkaar opwachten in het station, om elkaar daar te kruisen?



Wel, ja en neen. Ja, het is op te lossen door kruisingen te voorzien. Maar neen, met enkel de kruising er te zijn is er nog geen treinverkeer. Je moet niet alleen technisch met meerdere treinen kunnen rijden, er is ook nood aan mensen die met die treinen rijden. Daar wringt het een beetje. De forumbaan wordt zo'n beetje bekeken als een aaneenschakeling van diorama's waar een trein doorrijdt. Dit in tegenstelling tot bvb Fremo waar het treinverkeer zeer belangrijk is bij een bijeenkomst. (zover als Fremo zou ik nooit gaan, maar dat is een andere discussie) Dat betekent ook dat je de baan 100% van de tijd moet bemannen!

Je zou automatisch kunnen rijden met zoiets als koploper maar omdat de forumbaan nu eenmaal een willekeurige verzameling modules is kan dat niet zomaar. Een blok is ook niet evident met enkelspoor in 2 richtingen. (als ik hier er naast zit wil ik dat graag horen)

EDIT: heb net de N160 normen nog eens doorgenomen. Enige opmerking die ik erbij heb is het gebruik van MDF. Multiplex lijkt me lichter en steviger. Ook het opgeven van de afstanden van de verbindingsgaten tot de onderkan van de module ipv de bovenkant van de sporen zou moeilijkheden kunnen opleveren. Voor de verbindingen lijken me de banaanstekkers van de h0 module handiger dan lusterklemmen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

Kan er voorzien worden, via een schakelaar of andere oplossing, dat de eigenaar van de module kiest voor "lokale" aansturing of niet?  
Indien geen locale aansturing, zou de aansturing/voeding kunnen gebeuren via de module links of rechts  (of ben ik hier onzin aan het uitkramen?

Naast het (dubbel-)hoofdspoor kunnen er ook wat lokaal gemaneuvreeractiviteiten zijn, electrisch losgekoppeld van het hoofdspoor.

@Havoc:  ik denk dat je gelijk hebt met de multiplex.  
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Multiplex is inderdaad aanbevolen. Het is een stuk harder, vormvaster en minder vochtgevoelig (zwellen, buigen...).

Een elementair bloksysteem met een bezetmelder per segment, in combinatie met een relais en het doorgeven van het bezetsignaal naar het vorig segment, is natuulijk vrij eenvoudig. Maar het maakt de instapdrempel een stuk hoger voor zij die helemaal geen kaas hebben gegeten van elemetaire electro-mechanica. Ook heeft dit meteen gevolgen: treinlengte beperkt? Wagons met weerstand? Bakken van korte lengte? Treinen pakken samen achter de traagste trein?... Ik zou gewoon de voeding van de rail van de hoofdbaan doorkoppelen. Een zijspoor kan natuurlijk volledig onafhankelijk gevoed en ge?xploiteerd worden.

Nu, gezien de N-schaalgemeeschap klein is, zal de totale rijlengte van de gekoppelde bakken ook beperkt zijn, en is een trein snel rond. 2 treinen, 1 in elke richting, kom je snel weer te zien.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Volgens mijn ervaringen is het probleem inderdaad de bemanning. We hebben bij de forumbaan een fiddleyard voorzien, maar rijden meestal gewoon rondjes. Uit gemakzucht? Ja, maar... 8 uur aan een stuk is erg lang hoor! Bravo aan onze leden die daar telkens 8 uur (x 2 dagen) staan!

Ik denk dat een oplossing zou kunnen zijn om de fiddle-yard enigzins te automatiseren zodat er afwisseling is in de treinen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

citaat:
Volgens mijn ervaringen is het probleem inderdaad de bemanning. We hebben bij de forumbaan een fiddleyard voorzien, maar rijden meestal gewoon rondjes. Uit gemakzucht? Ja, maar... 8 uur aan een stuk is erg lang hoor! Bravo aan onze leden die daar telkens 8 uur (x 2 dagen) staan!


Denk ook aan wat de starter van dit draadje wou:

citaat:
Mijn vader heeft me weer een idee in het hoofd gestoken.

"als we nu is een modulebaan bouwen, hiermee op beurzen gaan staan, en ne gansen dag met treintjes rijden ???"


Wordt de N-forumbaan een verzameling dioramas of een baan met treinverkeer?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Driesel

citaat:
Wordt de N-forumbaan een verzameling dioramas of een baan met treinverkeer?
Liefst antwoord B!


Ferre

Allemaal heel interessant ...

Nu nogmaals het was niet onze bedoeling om een N Forumbaan te beginnen, hoewel we hier natuurlijk absoluut niks op tegen hebben, integendeel.

Maar idd liefst een baan met treinverkeer.

Misschien had ik het anders moeten formuleren,

misschien had ik kunnen zeggen "we gaan een segmentenbaan bouwen" om daar dan veel treintjes op te kunnen laten rijden ...

Anyhow, ik heb al veel geleerd van de commentaren van de specialisten hier, en ik hoop er nog veel uit te leren.

Als we dan toch richting forumbaan gaan, hopelijk vinden we dan een goede oplossing qua normen, elektrische contacten enzoverder ...

Langs een andere kant, schrikt een forumbaan mij persoonlijk een beetje af, waarom ? tja ik ben zeker qua scenery helemaal (nog) niet zo bedreven als de meesten hier, als ik zie wat Michiel in mekaar steekt bvb [:0][:0][:0] sjongje jonge ... daar durf ik gewoon niet naast gaan staan [xx(] en zo zijn hier zoveel mensen ...
Ik zal bvb met veel plezier zeggen op een beurs, "kijk dat is Gerolf, een genie wat modelbouw betreft ...", maar ik ga mijn "geprul" er niet naast zetten [:D]

Dus ik volg nog met plezier, en hoop dat er iets leuks uitkomt !

Gerolf

[:I] [:I] Bedankt voor je compliment, maar "genie" vind ik toch wat overdreven hoor [:D]
Een groot deel van het concept van de forumbaan is "samen leut hebben".
Op de gelegenheidsbaan van Genk stonden ook enkele bakjes "in wording", naast pareltjes. Mij stoorde dat zeker niet.
Door iets kleinschaligs te bouwen kan je wat tijd maken om dingen uit te proberen, en je grenzen stilaan verleggen.
"Al doende leert men" en "niet geschoten is altijd mis" zijn twee gezegden die in modelbouw maar al te waar zijn [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

@Dries:  mij lijkt treinverkeer altijd wel leuk.
De vraag is of je dit (buiten het rondjes rijden) kunt realiseren met mensen die mekaar niet kennen, sommigen uiterst weinig ervaring hebben (waaronder mezelf).  
Dus misschien starten met dioramas, en geleidelijk evolueren ?

@Ferre:  verschillende niveaus zijn volgens mij absoluut geen probleem.  
Ieder heeft zo een superkans om allerhande technieken en oplossingen te zien.  
En misschien heb je net (zonder er zelf van bewust te zijn) een methode of idee waar anderen al een tijd naar op zoek zijn.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

mahtoska1

Hallo Beste N-ers,

Misschien moeten jullie het anders aanpakken. Een paar jaar geleden leefde in Z wereld hetzelfde idee. Lees het volgende draadje maar eens op na:
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=7931

Het eerste idee was ook een gezamelijke baan. Al snel bleek dat dit niet haalbaar was en we gingen voor een Z-hoek(je) op de modelspoor expo in Mechelen van 2010. We deden hiervoor een oproep op dit forum en in MSM. De respons was naar de lage kant. Maar, zoals jullie waarschijnlijk weten, was dit een groot succes. Het hoekje groeide uit tot een hoek van meer dan 17m. Het concept was heel eenvoudig:
* Bestaande banen van Z-ters werden getoond
* Enkele vitrines met verzamelingen
* Een workshop hoekje

Intussen zijn we een jaar later en zijn er kleinere groepen mensen ontstaan die verder met elkaar contact hebben.
E?n van deze groepen, waartoe ikzelf behoor, heeft een gezamelijke baan gemaakt die zijn avant premiere beleeft in Zell aan de Moesel op het eind van deze maand. Zie hiervoor het draadje: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=13549

Ik moet wel zeggen dat we het zonder de steun van een club (in ons geval MTD) niet zouden gered hebben. We konden hun lokalen gebruiken voor vergaderingen en ze hebben ons ook ondersteund met vitrine kasten.

Als er hierover vragen zijn, laat maar komen.

Beste groeten en veel succes met jullie gezamelijk N project.

Pieter

Driesel

Dag N-spoorders,

Ikzelf ben voorstander van een modulebaan waar toch enig verkeer op (rond-)rijdt. Tegenwoordig zie je op de meeste beurzen zeer veel mooie en piekfijn afgewerkte baantjes, maar je ziet er amper een trein op rijden. Als er een (MSM-) N-modulebaan wordt gebouwd zou het zonde zijn om het voordeel van N (de mogelijkheid van treinen op realistische lengte op een beperkte oppervlakte) niet te benutten.

Ik ga alvast zondag eens mijn licht opsteken in Stuttgart, waar de 6e 'European N-Scale Convention' wordt gehouden. En ook om de vrienden van N160 goeiendag te zeggen natuurlijk. Hier kan je het plan bekijken   van de aaneengeschakelde modules uit diverse landen: http://www.freebit.nl/downloads/Stuttgart%202011%20indeling.pdf
En hier kan je de live beelden zien via de webcam: http://www.n-club-international.net/

Groeten,

Dries

Steam.N

citaat:
Geplaatst door HLD 3S2

... Ik ga alvast zondag eens mijn licht opsteken in Stuttgart, waar de 6e 'European N-Scale Convention' wordt gehouden ...

Dries,

maak een bende fotos, zodanig dat de ongelukkigen die niet kunnen gaan, ook  een goed beeld hebben van wat ze gemist hebben.

Thanks.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Alle participerende banen blijken via een backbone-spoor aan elkaar gekoppleld te zijn. Alle treinen rijden dus over alle baantjes. Dat had ik nog niet eerder gezien.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)