Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

Dirky

eindelijk weer Brusselse conversaties van de dames... ;)

Michiel

De kletswijven zullen wel weer bij tijds op de proppen komen, wees maar gerust.  ;D

Ondertussen een vraagje: op welke manier kan ik hier haaks boren? Dremel heeft een haaks opzetstuk, maar lijkt me te groot. Proxxon lijkt een haaks boormachientje te hebben dat klein genoeg is, maar kost wel dik over de 100 eurootjes  ???. Wie heeft een idee?

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky


Michiel

Leuk alternatief gedacht Dirk, en hier zou dat eventueel nog net kunnen (alhoewel), maar de andere openingen van de schaduwsporen zullen veel lager liggen, tot 20cm onder het rijvlak. Dat haal ik niet meer met een 1mm boortje.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

hoe nauwkeurig moet het zijn?
indien minder nauwkeurig kan je overwegen een nagel te slaan en weer uit te trekken...

Michiel

Het is eigenlijk vooral voor het voorboren van de gaten om de printplaten vast te schroeven en zo het splitsen van de multiplex te voorkomen. Met een nageltje inkloppen voorkom niet ik het splitsen van de multiplex. Maar wel weer goed bedacht.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterC

Michiel, welkom terug!

Een handboortje?  1mm boortje in een klemmetjes steken en manueel draaien?  In mutiplex kan dat geen probleem zijn.


Groetjes, Peter


conducteur

Kun je de plaat waar het stukje spoor op ligt niet gewoon losvijzen, en de 38mm opening uitzagen zodanig dat je er wel op de normale wijze aan kan?²
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirky

truuk van o.a. de oude meubelmakers: sla een plat vlakje aan de tip van de nagel en het hout split niet.

Nu, zelfs als je voorboort, kan bij het indraaien van een vijs het hout nog altijd splitten...

anderzijds: waarom mag het vijsje niet schuin zitten?


Michiel

@Peter, handboren zal toch wel z'n tijd en moeite vergen. Ik heb er ook aan gedacht, maar ik zou het toch liefst machinaal kunnen doen, want er wachten er (op termijn) een paar honderd van die gaatjes.

@Rian, daar was ik ook over aan het peinzen, maar om telkens een dergelijk inzet-constructie te gaan maken had ik niet veel zin, vooral als het met een boormachientje amper een seconde zou duren.

@Dirk, die truuk van de oude meubelmaker kende ik al van heel vroeger, maar werkt niet bijster goed bij mij. Met het voorboren heb ik nog geen probleem gehad met splitsen. Men mag natuurlijk niet overdrijven met de diameter van de schroef en ook niet te hard willen vast draaien. En, een beetje schuin mag natuurlijk, maar erg schuin (zoals het op de foto zou zijn) is teveel. De schroefkop komt dan met 1 kant erg hoog uitsteken, en de schroef mag maar erg kort zijn om er niet langs de zijkant uit te steken. Dit lijkt me dan geen goede en stevige verbinding. Liefst zie ik de schroef vrij haaks in het hout gaan.

Bedankt voor de voorstellen. Mijn optie is om de opening groter te maken, en het haakse hulpstuk van Dremel aan te schaffen. Maar als iemand een beter idee heeft, laat maar komen!  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

nog een poging:

als je een boortje verlengd door bijvoorbeeld vast te solderen in een buisje van 2mm x 1 en dan schuin gaat boren is de hoek veel minder schuin... Nu is het de kop van je boormachien die de hoek zo scherp maakt. Een Dremel flexibel kan ook de zaak verbeteren. (heb er trouwens eentje teveel thuis mocht je interesse hebben... :))

Michiel

De aanhouder wint!   8)

Jouw idee om met een flexibel verlengstuk te werken lijkt met realiseerbaar. Vanavond ga ik een kijken wat ik bij elkaar kan verzamelen om zo'n verlengstuk te maken. Bedankt voor je idee!

O ja, het verlengstuk van Dremel heb ik al, maar brengt in dit geval niet veel verbetering. Maar toch bedankt voor het aanbod.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Heb je al eens gedacht om te lijmen ipv boren, bijvoorbeeld TEC-7.  Ook ooit eens gedaan, en nooit problemen gehad.

Michiel

De huidige overgangen had ik gelijmd EN geschoefd. Maar bij 2 overgangen merkte ik dat de lijm na een paar weken had losgelaten. Niet zo betrouwbaar dus. Ik had Pattex contactlijm gebruikt, volledig volgens handleiding toegepast, maar toch.
TEC7 komt in van die onbruikbaar grote bouwvakkerstubes. Voor die paar druppels lijm heb ik geen zin om een halve liter TEC7 te kopen. Dat is eigenlijk de enige rede waarom ik geen TEC7 heb gebruikt. Maar een andere goede, betrouwbare lijm heb ik nog niet gevonden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Niets nieuws voor de meesten hier, maar voor mij een verademende ontdekking: werken aan de onderkant van de baan is geen rugkwellende turnoefening meer. Gewoon het segment op zijn kant op de werkmaat, en ik kan overal comfortabel aan. Heerlijk, bijna gezellig, met een nostalgisch muziekje op de achtergrond: Genesis Foxtrot.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)