Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

... Sint-Maarten... schrootverwerking... in progress

Gestart door mnieuwlaet, 27 juli 2012, 17:35:10 PM

mnieuwlaet

Alles hing aan Lima voeding dus eigenlijk kan ik het testen met marklln transfo?

PeterC

Marklin transfo = 16 V AC (tussen gele en bruine aansluiting - tussen rood en bruin = regelbaar - wel opletten met de 24V omschakelspanning!).

Groetjes, Peter


janieburton

Citaat van: Snobby Crash op 26 december 2013, 10:26:19 AM
Een diode over de spoel plaatsen in sper om de emk tegen te gaan heeft enkel zin indien je je spoelen schakelt met gelijkstroom. Indien je met wisselstroom je spoelen schakelt heeft deze diode geen zin, en krijg je kortsluiting.

De storing die je zou kunnen ondervinden kan eventueel te meken hebben met de tegen emk (stroom die terugvloeit naar je centrale bij uitschakelen van een spoel). Een spoel die bekrachtigd is, en die je laat afvallen wil eigenlijk in die bekrachtigde toestand blijven en gaat daardoor een tegenovergestelde stroom even opwekken. Dit noemt tegen emk (emk staat voor elektro motorische kracht). Daarom is de diode nodig bij gelijkspanning.

Indien jij nu meerdere spoelen gaat bekrachtigen, zal bij het afvallen deze tegen emk veel groter zijn en je centrale kunnen doen storen. Dus bij gelijkstroom even een test doen met diodes over je spoelen te solderen in sper.

Beste is je spoelen te schakelen met een aparte wissestroomvoeding. Je zal dan wel een schakelmodule tussen je centrale en je te schakelen wissels moeten plaatsen.
Als je een schakelmodule gebruikt vb Uhlenbrock type 63410 die je aansluit op je centrale en waarmee je 20 uitgangen kan sturen, en dit met een andere spanning dan de spanning die je afneemt van je rails zal je probleem hoop ik opgelost zijn.

Geert

Begrijp het niet goed, moet je een diode matrix gebruiken als je meerdere wissels op een ringleiding wil aansluiten?
 

Koen

@Janie,

De diodes in het citaat hebben enkel de bedoeling om de "schadelijke" inverse spanning te elimineren.
Als je de spoelen op gelijkspanning voedt en je wil één of meerdere wissels tegelijkertijd activeren, kan je best gebruik maken van een diodematrix. Zorg er wel voor dat je diodes voldoende stroom aankunnen.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

janieburton

Citaat van: Koen op 27 december 2013, 19:17:36 PM
@Janie,

De diodes in het citaat hebben enkel de bedoeling om de "schadelijke" inverse spanning te elimineren.
Als je de spoelen op gelijkspanning voedt en je wil één of meerdere wissels tegelijkertijd activeren, kan je best gebruik maken van een diodematrix. Zorg er wel voor dat je diodes voldoende stroom aankunnen.


Mvg
Koen

Kan er dan een tekening geplaatst worden waarin we zien hoe je de wissel aansluit met die diode voor de schadelijke inverse spanning?

Als ik het goed begrijp dan kan je met AC meerder wissels tegelijk bedienen zonder diode matrix.
 

Koen

@Janie,

Ik heb even moeten improviseren daar ik niet op mijn PC kan (echtgenote zit achter de PC  ::) ) en geen tekenprogramma op de laptop heb.
Ik heb gebruik gemaakt van het relaissymbool i.p.v. een gewoon spoel maar het principe is identiek.
Voor alle duidelijkheid: deze diode kan enkel geplaatst worden in geval dat je uw spoelen met gelijkspanning aanstuurt.




Uw redenering rond AC gestuurde spoelen kan ik niet goed volgen. Hoe ga je selecteren welke wissel aangestuurd dient te worden om een welbepaald spoor te selecteren (we spreken nog altijd over het analoog gebeuren - geen digitale sturing)?


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

janieburton

Citaat van: Koen op 28 december 2013, 19:50:29 PM
@Janie,

Ik heb even moeten improviseren daar ik niet op mijn PC kan (echtgenote zit achter de PC  ::) ) en geen tekenprogramma op de laptop heb.
Ik heb gebruik gemaakt van het relaissymbool i.p.v. een gewoon spoel maar het principe is identiek.
Voor alle duidelijkheid: deze diode kan enkel geplaatst worden in geval dat je uw spoelen met gelijkspanning aanstuurt.




Uw redenering rond AC gestuurde spoelen kan ik niet goed volgen. Hoe ga je selecteren welke wissel aangestuurd dient te worden om een welbepaald spoor te selecteren (we spreken nog altijd over het analoog gebeuren - geen digitale sturing)?


Mvg
Koen

Dank voor de tekening, nu begrijp ik het. Beperkt die diode dan ook het inbranden op de relaisspoel?

Met betrekking met een wisselstraat gestuurde spoelen op AC, dacht ik aan verschillende knoppen voor de verschillende mogelijkheden: tt bij een "bretel" 2 knoppen die elk 2 spoelen sturen 1 voor de spoelen linksboven en rechtsonder en de andere knop voor de spoelen rechtsboven en linksonder(sorry kan geen tekening maken omdat ik geen tekenprogramma heb)

 

Koen

Janie,

De tegen EMK heeft geen invloed op het spoel. Deze heeft enkel invloed op het inbranden van de stuurcontacten OF op eventuele elektronica verbonden met deze spoel (bijv. een transistor).
Wat de AC sturing betreft, bedoel jij dat je 2 spoelen parallel wil plaatsen op een drukknop? In dat geval moet je zeker zijn dat de inductantie van beide spoelen overeenstemt. Anders kan je het probleem hebben dat één van de spoelen schakelt en het andere niet.
Persoonlijk ben ik geen voorstander om op deze wijze te werken. Bovendien ga je moeten nazien of je de maximaal toegelaten stroom van het contact niet overschrijdt.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

janieburton

Citaat van: Koen op 28 december 2013, 21:36:47 PM
Janie,

De tegen EMK heeft geen invloed op het spoel. Deze heeft enkel invloed op het inbranden van de stuurcontacten OF op eventuele elektronica verbonden met deze spoel (bijv. een transistor).
Wat de AC sturing betreft, bedoel jij dat je 2 spoelen parallel wil plaatsen op een drukknop? In dat geval moet je zeker zijn dat de inductantie van beide spoelen overeenstemt. Anders kan je het probleem hebben dat één van de spoelen schakelt en het andere niet.
Persoonlijk ben ik geen voorstander om op deze wijze te werken. Bovendien ga je moeten nazien of je de maximaal toegelaten stroom van het contact niet overschrijdt.


Mvg
Koen

Bij de "bretel" gebruikt men toch bijna altijd 4 dezelfde wissels en zijn de wissel aandrijvingen toch van het zelfde merk of is de inductie van elke spoel verschillend?
 

Koen

@Janie,

Spoelen zijn nooit identiek, zeker niet wanneer het spoelen zijn voor huis en tuin gebruik. In de elektronica ligt dit enigszins anders. Daar heb je spoelen die vrij nauwkeurig zijn.
Maar goed, ik zou zeggen probeer het eens uit. Zie vooral dat je transformator voldoende stroom kan leveren.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

janieburton

Citaat van: Koen op 29 december 2013, 15:39:31 PM
@Janie,

Spoelen zijn nooit identiek, zeker niet wanneer het spoelen zijn voor huis en tuin gebruik. In de elektronica ligt dit enigszins anders. Daar heb je spoelen die vrij nauwkeurig zijn.
Maar goed, ik zou zeggen probeer het eens uit. Zie vooral dat je transformator voldoende stroom kan leveren.


Mvg
Koen

Zal  het proberen, dank voor de info
 

mnieuwlaet

We hebben nog geen poging ondernomen om het wisselprobleem op te lossen. Heb eerst enkele bollekes draad en stekkers en printjes besteld op conrad om alles ordelijk en definitief te maken onder de baan. Natuurlijk nog niets van de wissels, dat moet eerst getest worden.

Ondertussen serieus vooruitgang geboekt in de bocht links van het station, alles werd ook uitvoerig testgereden door mijn prive testpilootje (4jaar).

De volledige bocht is technisch in orde, enkel nog ballast en sporen roesten. Er is een boerewegel gemaakt uit gips (beton) en een hoofdweg met architectenkarton (deze moet nog geschilderd worden). Maar het begint er al aardig op te lijken.



testpiloot (poseert wonderbaarlijk voor een foto, anders moet je de hemel en de aarde bewegen  ;))



Hier de architectenkartonstraat, bestaat uit kasseien en tarmac. Ook een wegversmalling...



De verdere afwerking van de omgeving, er komt een boerderij met stalling.



De betonstraat met nog een wash krijgen.



Laat gerust commentaar en tips achter, zo kan het resultaat alleen maar beter.

Steam.N

Je levert knap werk af, Maarten !
En het lijkt een leuke baan te worden.

Gelukkig heb je een professionele testrijder  ;)
Dus je kunt op je twee oortjes slapen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Stieven76

Ziet er leuk uit Maarten! Niks op aan te merken  :D

Gerolf

Knap bezig  :)
Tip: Ik denk dat je voor je weiland wat te "herfstig" strooimateriaal hebt gebruikt.
En een (zelfbouw) Grassmaster zou ook helpen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw