Stansefe - rommelhoekje naast de loods

Gestart door Stieven76, 01 augustus 2013, 15:42:12 PM

Stieven76

Al maanden zit ik hier en op andere fora en websites de bouw van modules en banen te volgen en te fantaseren over mijn eigen ding. De eerste stap was beginnen met AnyRail om een sporenplan te maken voor mijn module. Dat kan je eventueel hier lezen: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,17280.0.html.
Aangezien we nu nog niet echt de plaats hebben om een vaste modulebaan te zetten begin ik maar met één module.

Ik ben er eigenlijk al een tijdje geleden aan begonnen en zal hier dan toch maar de voortgang laten zien. Dat was ik eerst niet echt van plan omdat het meer een soort van test module is om alle aspecten van het modelbouwen wat te kunnen oefenen.
Vooral gebouwen opkuisen, verfraaien en weatheren en scenery. Het eerste heb ik al eens een keer met redelijke tevredenheid uitgevoerd. Zie hier: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,17675.0.html.

Zelf lampjes maken ben ik ook al eens aan het proberen geweest: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,17880.15.html

Met scenery zelf heb ik totaal nog geen ervaring  ;D
Ongetwijfeld gaan er dingen zijn die me niet van de eerste keer gaan lukken en wie weet kieper ik heel de boel wel in de vuilbak  ;D

Let's start met een paar foto's van de basis voor de module. De afmetingen zijn 120x60cm.
Materiaal: een mdf plaat en geschaafde vuren lat van 18mm dikte en 120mm hoogte er rondom.
Op de mdf plaat heb ik een stuk isolatie plaat van 2cm dikte gekleefd. Ik heb dit al bij verschillende banen/modules gezien en het leek me vooral handig om daar bv een grachtje uit te snijden en voor de geluidsisolatie al hoef ik me daar niet echt zorgen om te maken. Zo heel veel rails liggen er nu eenmaal niet op.
Hierop ga ik dan 4mm kurk kleven voor de rails.

Foto's:


Nog zonder isolatieplaat maar al wel mijn goederenloods er eens op geplaatst  :)




Ondertussen zit ik al verder en zal ik zo spoedig mogelijk hier nog wat foto's en info plaatsen  ;)

Stieven

TBCédric

Ik ben wel benieuwd naar het vervolg!

groeten cedric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Stieven76

Woeahahaha, ik zelf eigenlijk ook wel  ;D  ;D  ;D

OlivierV

Die zit precies iets rechter in mekaar dan die van mij, maar ja ik ben dan ook zo onnozel om alles met een poepzaag van 30j of ouder te doen.

Ik volg.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

reeves

[.quote author=OlivierV link=topic=18182.msg219279#msg219279 date=1375370006]
Die zit precies iets rechter in mekaar dan die van mij, maar ja ik ben dan ook zo onnozel om alles met een poepzaag van 30j of ouder te doen.

Ik volg.
[/quote]
een poepzaag , geweldig nieuw woord  ;D

Metpetergaathetbeter

diene Olivier net een Hollander die maakt ook zijn eigen woorden !  ;)

Groeten Peter ;)

Stieven76

Nog enkele foto's van tijdens het kurk en rails leggen.
Had eerst alles afgetekend met een stift op de ondergrond, daarna de rails eens uitgelegd. Wanneer alles naar mijn zin was de rails terug verwijderd en de kurk gelegd. Van het meeste heb ik geen foto's, was ik vergeten  ;D

En nu dus de rails. Die leg ik voorlopig vast met duimspijkers en daarna met een spijker in de isolatie geprikt. De duimspijkers kwamen nogal gemakkelijk los. Na het ballasten moeten deze er terug uit zodat de rails vastliggen door de ballast.





Daarna de voedingsdraden aan de rails gesoldeerd. Elk stuk rail en wissel krijgt zijn eigen voeding en ook aan het puntstuk wordt een draadje gesoldeerd.





Dan is de onderkant aan de beurt. Te beginnen met de voedingsleiding, 2x1.5mm gespannen in het midden van het kader.
Daaraan worden dan de draden voor de rails gesoldeerd. De rode draden zijn die voor de puntstukken, deze zijn voorlopig nog los.











Direct nog enkele foto's.

Stieven76

In mijn vorige post vergeten te melden dat ik ook reeds de gaten (9mm) voor de ondergrondse wisselaandrijving voorzien heb.

Gisteren heel veel test gereden tot mijn locs er zonder problemen op reden (kruipen).
Geen enkel probleem, zelfs nog zonder extra stroom op het puntstuk. Voorlopig komt de stroom voor het puntstuk via de aangelegde wisseltong.
Na het schilderen van de rails zal dit niet meer werken. Hopelijk is dit groot genoeg.

Wat ik wel heb moeten doen aan de eerste wissel (links afbuigend) is een beetje van de plastiek van het puntstuk weg geschraapt. Mijn klein Lima stoomlocje kwam daar een beetje omhoog en viel dan stil. Op de 2 volgende (Y) wissels had die geen problemen. Na het weg schrapen ook niet meer op de eerste wissel  :).









Wat moet ik nu direct nog doen?
1) Iets bedenken voor de module overgangen. Eerst wou ik dit doen met een printplaatje en daar de rails op vast solderen. Alleen vraag ik me af of dit wel nodig is aangezien deze niet zal gebruikt worden in een geheel. Het is meer als test en ontspanning. Overdreven veel werk is het niet  en je weet natuurlijk nooit of ik er toch nog eentje aanhang om wat meer mogelijkheden te hebben. Terwijl ik hier typ is het dus besloten om het toch maar deftig te doen.

2) Toch eens beslissen welke wisselaandrijving ik nu ga nemen. Daar ben ik nog altijd niet uit  :-\ Zodoende kan ik ook de puntstuk polarisatie aansluiten.

3) Als technisch alles in orde is de rails schilderen en weatheren.

4) Daarna wat verder met de locloods, het kraantje en de dieseltank wat op te frissen. Daarom niet alle drie tegelijk, gaat anders wat saai worden. Ook wil ik nog inhoud in en rond de loods hebben, maar dat is voor later.

5) Perronnetjes maken met balsa hout en klei en nog wat verzinnen voor de lege linkerhoek...

En zo kan ik nog wel even doorgaan  ;) Best beginnen met punt 1.
Opmerking zijn altijd welkom.

De bouw zal nu wel wat vertragen. Volgende week is de sportvakantie over en beginnen de trainingen terug. Dan ben ik 2 avonden in de week gaan sporten. Vanaf volgende week donderdag ben ik ook in vakantie en er moet hier in huis en met de dochter ook nog het één en ander gedaan worden  :o Zal dus druk genoeg zijn.

Tot de volgende!

Gerolf

Citaat van: Stieven76 op 01 augustus 2013, 23:38:18 PM
0) Wat ik wel heb moeten doen ... is een beetje van de plastiek van het puntstuk weg schrapen. Lima stoomlocje kwam daar een beetje omhoog en viel dan stil.
1) Iets bedenken voor de module overgangen. Eerst wou ik dit doen met een printplaatje en daar de rails op vast solderen.
2) Toch eens beslissen welke wisselaandrijving ik nu ga nemen.

0) Overal wegschrapen. Een wiel hoort op de rails te rijden, niet met de wielflens op opvul-plastiek
1) printplaatjes of solderen op messing schroefjes. In elk geval degelijk maken.
2) Ik ga zelf voor servo's, met een microswitch voor de polarisatie. Mits een goede sturing de beste oplossing  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Als ik het goed heb gelezen, wil jij je rails vastleggen met ballast? Met mijn ervaaring heb ik ondervonden  dat de ballast zelf niet sterk genoeg is om  je rails vast te houden. je hebt twee opties:


1)  rails vastlijmen op je kurk
2)  rails vast spijkeren met spijkers speciaal voor rails. ( moet je in de gaatjes van jou dwarsligger kloppen.)


groeten cedric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

Zeker niet spijkeren, dan wordt je kurk zinloos (en je hebt gaatjes in je dwarsliggers)
De rails met het ballast vastleggen kan wel, hoor.
Leg je rails tijdelijk vast met hier en daar een beetje gewone (contact)lijm.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stieven76

De rails liggen nu tijdelijk op zijn plaats door nageltjes die ik hier en daar tussen de biels geprikt heb.
Als de ballast vast gelijmd wordt en droog is zit deze muurvast, en de rails dus ook. Althans zo heb ik toch al verscheidene malen gelezen. Zal eens een testje maken met een stukje overschot.
Het lijmen van de ballast ga ik doen met verdunde boekbinderslijm. Hier heb ik al eens een testje mee gedaan en de ballast ligt echt wel vast  :)

Vastspijkeren was ik sowieso niet van plan, er zitten ook geen gaatjes in de Peco rails.

Stieven76

Ik had wat scenery materiaal besteld,  dat is ondertussen binnen gekomen :)

Verder heb ik de perrons gemaakt in balsa hout, deze gevuld met wat mp75 wat ik nog liggen had. Wanneer dit droog is komt de perronvloer erop, ook in balsa hout. Dit zou dan in beton kleur moeten geverfd worden.

De opvulplastiek van het puntstuk van de wissels nog wat verder weg geschraapt.

Voor grote werken heb ik nu geen tijd meer tot eind volgende week door verplichtingen in huis. Wanneer ik dan toch wat tijd ga ik eens wat experimenteren met de scenery en de klei om wegen e.d. te maken en te schilderen  ;D

Vanaf morgen 3 weken vakantie dus ik hoop na de eerste week toch wat vorderingen te maken..










railrunner

Stieven,

Goed bezig.  Ik vind uw ringleidingsysteem eigenlijk wel origineel. Zeker die draden opspannen met oogvijzen en daarop telkens draden solderen.  Had ik nog niet gezien.  Naar mijn mening simpel en oerdegelijk!

Stieven76

Dat leek me inderdaad een goede manier. Misschien wat overkill voor die paar aansluitingen maar het werkt wel :)
De hoofddraad is 1.5mm² en de draadjes aan de rails zijn 0.75mm².
Dan draai ik ze rond de ringleiding en even met de bout er tegen en ze zitten vast.