... Sint-Maarten... schrootverwerking... in progress

Gestart door mnieuwlaet, 27 juli 2012, 17:35:10 PM

mnieuwlaet

De volledige boot is artitec, moet je wel nog deels samenstellen en zeker alle messing details plooien en schilderen.
Vele details moeten er nog op, zoals de masten, heishaken,... nogal prutswerk maar fun.

mnieuwlaet

Vandaag veel soldeerwerk aan de wissels een bestelwagen omgespoten met airbrush (verrassing voor zieke modelspoorcollega onder zijn boom). Ook heb ik met de airbrush mijn sporen in roest gezet, dit met vallejo roestprimer al klaar om te spuiten. Dit ging redelijk goed voor een eerste poging (foto van erbarmelijke kwaliteit).
De linker wisselstraat is bijna af, straks verder werken als mijn zoon (4j), alias testrijder van het nieuwe wisselcomplex, slaapt!
Das gewoon een half uurtje wachten daarna mag een bom ontploffen wordt nie meer wakker  ;D

Het wisselcomplex links van het station net na de start

Het rechter deel waar de brug komt en zichtbaar enkelspoor, erachter onzichtbaar dubbelspoor om rond te rijden

Hier de gespoiten sporen niet slechte foto, maak sptyraks wel nieuwe

mnieuwlaet

Gisterenavond nog beetje verder gedaan, het wisselcomplex links is volledig aangesloten, de bedding moet nog geplaatst worden. Alles rijdt vlot behalve de verste gebogen wissel gaat de buitenste tong niet mooi tegen het spoor met ontsporingen tot gevolg.

De 6204 infrabel was bijna klaar maar de decoder weigerde dienst, de rode lich ten branden en de multimaus zegt error 1, dat zou betekenen dat je niet kunt programeren!? Het is een TAMS 33 gelijkstroomdecoder 6 functies, anders heb ik met tams nog geen problemen ondervonden.
Ook nog een bestelwagen omgespoten en eerste verweerbeurt gegeven.

Trouwens dit is de drukbevolkte dringend aan een opruimactie toezijnde werkplaats.

Hier nog een belettering BVBA VAndycke (slechte kwaliteitfoto, om fouten te verdoezelen ;))

En ze zeggen dan; een andere keer met meer...

Stieven76

Maarten, de meeste foto's zijn niet te zien  :(

TBCédric

Bij mij daarnet ook niet maar nu wel. Wel een vordering te zien.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Stieven76

Nope, ik zie alleen "Sorry, this person moved or deleted this image"

Martin Welberg

Zelfde hiero, alleen die van je werkbank is te zien  :o

mnieuwlaet

foutje had ze er eerst ingezet en dan verzet naar de juiste map in the bucket  ::)

Heb nog probleem ontdenk niet alle pecowisselmotoren verspringen vlotjes sommigen doen maar één zijde andere geen zijde...
Strange

Stieven76

Yep, ik zie ze nu  ;)
Begint goed te komen. Gebruik jij de peco wisselmotoren of conrads?
Misschien een draadje niet goed aangesloten of losgekomen?

mnieuwlaet

ik heb in september conradmotoren bestel en die lijken mij beter, minder storingen.
Er is nog maar 1 geplaatst maar die doet het goed, minder lawaai dan peco. Ook is de plaatsing gemakkelijk,
een minder groot gat in de bodemplaat van je baan.

Stieven76

Ik heb ook Conrads en tot nu toe best wel tevreden van. Wanneer ik wat aan het rangeren ben gaan die toch wel een aantal keer om  ;)
De mijne zitten wel niet direct onder de wissel maar heb ik iets meer opzij geplaatst. Vond ik voor mij persoonlijk gemakkelijker werken. ([size=78%]http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,18182.msg230211.html#msg230211[/size][/size][size=78%])[/size]

mnieuwlaet

Heb een probleempje, de PECO wisselmotoren werken allemaal als ze gestest worden, maar nu heb ik ze allemaal aangesloten aan een ringleiding. De + loopt langs de motren de - langs alle schakelknoppen. Nu werken ze niet meer of maar half!!??
Mijn logisch denken verteld me dat pecowisselmotoren elkaar storen, en volgens een kort broederlijk contact heb ik begrepen dat er relais voor zouden moeten om dit op te lossen. Hetzelfde probleem als ik alles ontkoppel en enkel twee wissels tegelijkertijd wil laten schakelen met 1 knop.
Zijn er mensen met dezelfde ervaring? En eventueel een oplossing, ik ben geen grote elektronicus maar met moed en durf en beetje hulp geraak ik er ook wel.

Een prachtig einde en super begin van het jaar.
Trouwens mijn allerliefste vrouwtje bezorgde mij in het grootste geheim een Artitec havensleepboot...  :D 8)

I do love de kerstpakjes

Koen

@Maarten,

Twee wissels tegelijkertijd sturen zonder gebruik te maken van diodes lijkt mij geen goed idee.
Ik zou je voeding eens nameten terwijl je één spoel aanstuurt. Mogelijk is deze niet zwaar genoeg en zakt de spanning te veel.
Ik raad je aan sowieso een diode over de spoelen te plaatsen (in tegengestelde zin t.o.v. de voedingspolariteit) om de inductiespanningen te elimineren en uw schakelcontacten te sparen.

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Snobby Crash

Een diode over de spoel plaatsen in sper om de emk tegen te gaan heeft enkel zin indien je je spoelen schakelt met gelijkstroom. Indien je met wisselstroom je spoelen schakelt heeft deze diode geen zin, en krijg je kortsluiting.

De storing die je zou kunnen ondervinden kan eventueel te meken hebben met de tegen emk (stroom die terugvloeit naar je centrale bij uitschakelen van een spoel). Een spoel die bekrachtigd is, en die je laat afvallen wil eigenlijk in die bekrachtigde toestand blijven en gaat daardoor een tegenovergestelde stroom even opwekken. Dit noemt tegen emk (emk staat voor elektro motorische kracht). Daarom is de diode nodig bij gelijkspanning.

Indien jij nu meerdere spoelen gaat bekrachtigen, zal bij het afvallen deze tegen emk veel groter zijn en je centrale kunnen doen storen. Dus bij gelijkstroom even een test doen met diodes over je spoelen te solderen in sper.

Beste is je spoelen te schakelen met een aparte wissestroomvoeding. Je zal dan wel een schakelmodule tussen je centrale en je te schakelen wissels moeten plaatsen.
Als je een schakelmodule gebruikt vb Uhlenbrock type 63410 die je aansluit op je centrale en waarmee je 20 uitgangen kan sturen, en dit met een andere spanning dan de spanning die je afneemt van je rails zal je probleem hoop ik opgelost zijn.

Geert

Koen

Inderdaad Geert.
Aangezien ik vooral op DC werk, ging ik er vanuit dat deze op DC werden aangestuurd  ::).
Ik zou toch even de voltmeter er bij nemen want meten is weten hé.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren