Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

#2115
Ik heb een eerste ballasting uitgeprobeerd:

eerst de ruimte tussen de dwarsliggers opgevuld met kurk, en daarna overstrooid met leem.
Boeltje bevochtigd met ontspannen water, daarna aangelengde boekbinderslijm.



Niet overtuigd van het resultaat (de kurk piept hier en daar wat door), en het ziet er nogal smosserig uit, heb ik een tweede poging gewaagd, maar deze keer zuiver met leem.



Nogal een verschil ...

Ik ga nog wat oefenen, en zien welk resultaat me het beste ligt.
Dan komt er zéker een bevredigende werkwijze uit.

Trouwens moet ik nog wachten op het terug uitdrogen van het boeltje.
De leem ziet er op dit moment donkerder uit dan het uiteindelijk zal zijn.

Nachtje wachten ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Citaat van: ToThePoint op 01 februari 2014, 22:26:50 PM
Knap Jean, heel knap man.
Heb ooit eens een poging gedaan om een engelsman in HO te maken. ...

JP, behalve voor de stelbalken lijkt het bouwen van die engelse wissels (eindelijk) goed te komen.
Hopelijk bekom ik met die bestelde pennetjes een goede oplossing voor de aansluiting van die stelbalken.

Natuurlijk zijn er nog veel onbekenden: electrische aansluitingen, servo aansluiting, gedrag van het rijdend materiaal, enz
Maar daar denk ik nu even niet aan.
Ik ben erg tevreden met de bouw zelf.  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

De resultaten met leem trekken heel erg om mijn eerste pogingen. Kwestie van techniek bijschaven totdat je het wenste resultaat bekomt. Het is nu wel een nacjtje wachten omdat de leem droog is. De kleur word dan veel lichter, en het aspect stoffiger (minder modderig). Ik kijk met spanning uit naar het vervolg.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

hebben jullie geen angst dat de leem later tussen de tandwielen van de loco's geraakt of hebben jullie daar nog een geheim receptje voor dat dit niet kan gebeuren .
Ik heb dat spul dus liever niet in de motoren en dergelijke want dat doet daar enorm veel schade.
ik spuit na het ballasten nog matte vernis over de ballast om zeker te zijn dat er niets los komt.
kem zo ooit eens een motor gezien waar ze zand hadden in gegoten en da zag er niet netjes uit

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Michiel

Zoals klassiek ballasten wordt de leem volledig doordrengd met boekbinderlijm (of latex), en wordt het een vrij harde koek dat niet meer stuift of zo. Losse leem wordt na ballasten weggeborsteld, net zoals los grind bij klassiek ballasten. Eigenlijk geen verschil.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

En moest er al iets loszitten dan doet een stofzuiger wonderen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

raf

dus ik kan beter meteen achter een stofzuig wagon gaan of is er daar echt geen goede ervaring mee opgedaan.
ik kan me bedenken dat zo een kleine stofzuiger niet krachtig genoeg is om veel stof op te zuigen.
eventueel zelf eentje bouwen zou me toch moeten lukken .
ik heb nog een container wagon gekregen die helemaal niet in mijn tijdperk past waarin ik rij
als ik die nu eens ombouw tot een stofzuiger wagon dan kost me het niets en ik heb een toepassing voor die lelijke wagon
eens kijken wat ik nog aan een motor heb liggen die wat veel rpm's maakt en dan een ventilator schijfje.
ja gaat goed komen ik heb nogal veel rommel  liggen die bruikbaar is.
ik zit te denken aan een soort van slurf tussen de wielen die haast op de rails hangt
eens kijken wat ik nog heb liggen wat bruikbaar is

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Raf, ik heb een Tomix.  En die zuigt serieus wat vuil op.
Spijtig dat ie zoveel lawaai maakt, maar dat wagentje doet zeker zijn werk.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

Citaat van: ToThePoint op 01 februari 2014, 22:52:52 PM
En moest er al iets loszitten dan doet een stofzuiger wonderen.

met een nylonkous over de stofzuigermond zodoende kun je het overtolige leem of balast recuperen ! :-* :P

Groeten Peter ;)

PS met leem nooit geprobeerd zodoende ben ik niet zeker of het mogelijk is dit ook volledig en op een gemakkelijke manier te recuperen !  ::) :-\

ToThePoint

@Raf

Na het ballasten eerst met mama's stofzuiger.
En een stofzuigerwagon moet je niet zelf maken, allee dat is toch mijn mening.
Ik heb er 3 rondrijden, 2 van dapol en een van lux. (das in HO ee)
Over die van dapol ben ik uiterst tevreden, die zijn heel krachtig, maar met de ingebouwde decoder zijn ze te regelen.
En zoals gezegd maken ze veel lawaai, maar met de ingebouwde decoder kan men een evenwicht zoeken tussen genoeg zuigkracht en lawaai. Bij mij is dat ongeveer 75%.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Ik heb nog nooit met leem gewerkt, maar ik heb de indruk dat je wat te weinig gebruikt hebt.
Eerst kurk is inderdaad geen goed idee. Door de gaatjes sijpelt het fijnere leem omlaag, en drijft de kurk omhoog

Ik zou denken dat je de leem stevig moet indrukken (tamponneren?) tussen de dwarsliggers voor je hem nat maakt en lijmt
Of misschien de tussenruimte tussen de biels met iets anders opvullen (gips, ...) om inzakken van het leem te voorkomen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Dat tamponeren is een goed idee: leem goed aandrukken, zodanig dat het minder inzakt.

Natuurlijk, ter hoogte van de wisseltongen wil ik zeker vermijden dat de tongbeweging belemmerd wordt, dus daar ga je de dwarsliggers blijven zien.
Lijkt me normaal.
Dat opvullen van de ruimtes tussen de biels zie ik niet goed zitten: het is een smerig werkje, en smost op de dwarsliggers.

Dan is een tweede, heel dun laagje leempoeder misschien een goeie oplossing.
Dit kan ik doen door eerst de gelegde leemlaag te bevochtigen met de verdunde boekbinderslijm, en het extra leempoeder er dan voorzichtig over te strooien.
Straks eens proberen ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

#2127
Jean,

ik vind persoonlijk het gebruikte balast heel grof. Ik gebruik zelf (hoe kan het anders) echt balast van Modellbau Freiburg. Dit is echt balast, gemalen  en verweerd.
je hebt de keuze in twee korrelgrootes (op schaal en iets groffer en in verschillende verwerings tinten)
Het schaal groote is even wennen (lijkt te klein, maar is het niet) Je kan daar ook de lijm kopen (te verdunnen 1 deel lijm en 10 delen water) en heeft als voordeel dat het redelijk geluidsdempend is en "belangrijk" het balast niet verkleurd.

Voor tussen de stelstangen gebruik ik de volgende tip (van een Duitse modelspoorviend)
Schilder een heel dun stripje Evergreen (0,25 ?) in een ongevere kleur van je balast. Lijm hierop na het drogen en fijn laagje balast. Lijm na het drogen zo'n stripje langs weerszijden van de stelstang. Het voordeel: dat balast is goed vast gelijmd en komt niet onder de stelstang en/of in de aandrijving terecht.

Als je eens in de buurt bent kan je dat balast eens zien. Heb trouwens nog een tiental zakjes met stalen liggen van balast van Langmesser die je mag hebben

Het balast dat ik gebruik:


Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

#2128
Nochtans, met eerst kurk als opvulling en geluidsdemper tot ter hoogte van de bovenkant van de bielzen, en dan instrooien met leem is de manier waarop ik het heb gedaan. Enkel leem, zonder kurk, klinkt teveel in bij het nat maken. De bedoeling is dat de bielzen volledig onderstopt zijn, behalve daar waar het is weggespoeld, weggelopen of laag gehouden is (vb bij wissels).  ;)

Het voorbeeld hieronder is de cleane vorm. Dit kan dan verder verweerd worden (vuil, begoeiïng...).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Michiel, jouw resultaat is om je vingers aan af te likken.  Prachtig.

@Peter: welke ballast vindt je te grof?  mijn eerste foto of de tweede?
Die eerste toont vermalen kurk, die nog door leem moe(s)t bedekt worden. 
Normaal dat die er grof uit ziet.

Bedankt om je voorstel ivm de ballast, maar zoals Michiel daarnet zei: in NEEB werden de bielzen volledig ondergestopt, dus de nú klassieke ballast werd in NEEB niet gebruikt.
Bovendien: kan het zijn dat de ballast die je voorstelt voor HO bestemd is, en niet voor N-schaal ?

@Michiel, ik ga nog oefenen !
Als jíj zo'n goeie resultaten bekomt, is de methode en het materiaal ok.
Dan ligt het aan het manneke  :( ::) :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }