Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Dank je wel om me wat moed te geven, Michiel.
Want die is even diep in mijn schoenen gezakt ...

Die langwerpige gaten: ik heb geprobeerd om twee gaatjes kort naasteen te boren (met de handboor, ja  ;) ), maar het enige resultaat is drie gebroken boortjes.
Dus moet ik zien hoe ik een gaatje kan omvormen tot een langwerpig slot.
Zo'n dun freesje heb ik niet.  Wat koteren met een excel mesje heeft maar weinig resultaat, behalve dat het mesje stuk gaat.

Deze wissel gaat de baan zeker niet op.  Die dient hoogstens als oefen-object ...
Er moet een andere komen, maar ik begin er maar aan als die slotgaten in orde komen.

Alternatief is een versie met scharnier-tongen (maar dat is ook geen sinecure). 
Volgens de documentatie zou ik met zo'n versie de tongen wél mogen solderen ...
Moet ik tóch eens proberen.
Maar niet deze avond.  Not in the mood ...

Opgeven doe ik niet, maar deze avond heb ik even een break ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Hoi Jean,

Heb je dit al eens gelezen, blijkbarr ben je niet alleen die problemen met de code 40 wissel heeft.

http://www.nscale.net/forums/showthread.php?18462-How-To-Building-a-Fast-Tracks-Code-40-6-Slipswitch

Steam.N

Ja Dirk, ik heb dit reeds gelezen, en vorige zomer uitgeprobeerd.  Zeeeeer nuttig !

Aussie werkt wél met scharnierende tongen (soms alleen de binnenste, maar soms ook de buitenste).
Hij heeft me wel een stuk voortgeholpen, als de handleiding (die geschreven werd met HO schaal in het achterhoofd) in N onmogelijk te volgen was.

Door met vier scharnierende tongen te werken (bouwwijze rail-lasjes), hebben die wat bewegingsvrijheid in langsrichting, waardoor de stelbalk geen krachten ondervindt om van zijn lijn af te wijken.  Ideaal.

Probleem blijft wel dat ook Aussie de tongen soldeert op de stelbalk, wat een belangrijke stijfheid (en vervorming van de tong-einden) met zich meebrengt.
Dat is nét wat ik probeer te vermijden.

En de slot-gaten in de stelbalk zijn volgens mij de oplossing, maar ik krijg ze niet gemaakt  :-[
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Jean, ik heb mogelijk een oplossing, maar je moet maar zeggen of het haalbaar is.

Je gebruikt 2 stelbalken per kant. Je soldeert de 2 tongen van één spoor op z'n eigen stelbalk. Deze tongen liggen haast parallel en zouden zelfs als doorlopende rail en gesoldeert vrij vlot moeten kunnen bewegen. Zo verkrijg je eigenlijk 2 enkelvoudige wissels langs elke kant. De 2 parallelle stelbalken drijf je aan met 1 motor, maar met 2 verenstaaldraden; een staaldraad per stelbalk.

Mij lijkt deze constructie eenvoudig te maken, stevig, makkelijker af te stellen en toch vlot beweegbaar. Maar het blijft theorie.  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

Michiel,

dat is een mooie oplossing die je daar aangeeft. Wel misschien moeilijk voor de juiste afstelling van beide verenstalen.
Dat is misschien wel de oplossing Jean aangezien je met eenvoudige wissels blijkbaar geen problemen hebt.

Steam.N

Het klinkt verleidelijk eenvoudig ...
Desnoods kunnen ze afzonderlijk aangestuurd worden, want uiteindelijk gebruik je tóch maar één tong per treinbeweging ...
Dan ben ik ook van de afstellingsproblemen af.

Alleen zal het een vreemd zicht zijn, die twee stelbalken naasteen.

Anderzijds kan ik beide stelbalken tov mekaar zó positioneren, dat ze gelijktijdig de tongen in de juiste positie krijgen.
Dan kan ik beiden aan mekaar solderen. (dan heb je wel een erg brede stelbalk).

Michel, je hebt me nuttige stof tot nadenken gegeven  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#2091
Let op, wanneer je de 2 stelbalken aan elkaar soldeerd, krijg je weer stijve driehoeken! Het is van belang dat de 2 stelbalken hun eigen beweging met speling hebben. De veerstaaldraden vangen het verschil in beweging op, en met een beetje "overshoot" van de motorpositie gebruik je de veerstaaldraden om de tongen mooi en stivig aan te drukken. Er is niet veel afstelling nodig.

En, misschien een tip naar natuurgetrouwheid: die stelbalken kunnen evengoed stelstangen zijn, wat in België eerder gebruikt werd. Twee stelstangen naast elkaar om een engelsman te bedienen lijkt me correct volgens groot voorbeeld. ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

#2092
Jean,

ik was het nog eens aan het bekijken en is dit misschien een oplossing om geen dubbele stelbalken te moeten gebruiken ?



Als je de stelbalk doorsnijd op de rode lijn en een klein beetje speling tussen beide stukken laat, dan zijn de met groen aangeduide tongen op 1 stukje en de met geel aangeduide op het andere verbonden
Eigenlijk krijg je dan de stijfheid van een gewone wissel per stelbalk. Door beide stelbalken tegelijk te laten bewegen is het net of alles aaneen hangt. Kleine afwijkingen kunnen dan ook worden opgevangen door de veerkracht van het verenstaal dat gebruikt wordt voor de bediening.

Steam.N

Technisch gezien zou de bovenste groene met de bovenste gele op één stelbalk moeten komen, en de twee andere op de tweede stelbalk.
Natuurlijk, door ze beide gelijktijdig aan te sturen kan het wel lukken ...

@Dirk: jouw voorstel maakt de dubbele stelbalk wel onopvallend ;-)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

#2094
Jean,

ja technisch gezien moeten de verbindingen anders zijn maar aangezien het samen beweegt maakt dat niet zoveel uit. Ik weet niet of het haalbaar is van alles correct afgesteld te krijgen op die manier, het was maar een idee. Vooral om beide tongen te laten aansluiten op het correct moment zal wel precisie werk vergen, ik weet niet hoeveel flexibiliteit er in de rails zit om eventueel op te vangen als er al een tong tegen de rails drukt om dan de andere tong ook nog aangesloten te krijgen, in mijn vorige oplossing moeten beide groen en beide geel aangeduide rails perfect op hetzelfde moment aansluiten en ik vrees dat dat misschien niet zo gemakkelijk zal zijn.

Andere oplossing is die van Michiel met de 2 stelstangen :

Zo iets, twee dunne metalen stangetjes die naast elkaar liggen, enkel verbonden waar de pijltjes zijn, dan is het technisch wel in orde en zal het wel gemakkelijker zijn om de tongen goed te laten aansluiten.



Eventueel op het groene stukje beide stangen terug verbinden maar dan krijg je natuurlijk wel terug die stijve verbindingen. Het zijn maar ideetjes. Die code 40 wissels zijn een prachtig stukje werk maar ik zal het maar bij de kant en klare code 55 versie houden, zo goed zijn mijn ogen niet meer laat staan een vaste hand.

Dirkh

Of kan je niet twee stelbalkjes van ongeveer de halve dikte gebruiken ipv de stangen, bv 2 x 1 mm naast elkaar, ik schat de huidige stelbalk op ongeveer 1.2 a 1.5 mm, een messing plaatje of profieltje van 1 mm gebruiken en daarmee beide stangen voorzien naast elkaar maar niet aan elkaar verbonden zodat het één stelbalk lijkt, dan de aandrijving met 2 verenstaaltjes voorzien 1 voor elke stelbalk.

Steam.N

Voldoende ideeën om het terug te proberen  :)
Deze avond een nieuwe poging !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ERVIN

tjonge jonge , Jean waar haal jij toch al dat geduld vandaan man?? :o

Maar dit is fijn-mechaniek ten top , keep going man!!!  ;)

Steam.N

Citaat van: ERVIN op 31 januari 2014, 15:59:09 PM
...Jean waar haal jij toch al dat geduld vandaan man?...
Noem het koppigheid, Erwin  ::)
En dat heb ik in overvloed  ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Ik ben de avond begonnen met wat keukenwerk :
Vrouwtje is met collega's op stap, dus even wat vuile werkjes uitgevoerd  ;D
- kurk gemalen en gezeefd
- leem gezeefd en gewassen

Doet het een belletje rinkelen ?
Ik ga een deel van de sporen op mijn teststuk onderwerpen aan een Michiel-bedding.
Kwestie van eens te zien wat het geeft ...
Niet onlogisch, want beiden werken we in N, zitten in het begin van de 20-ste eeuw, Belgische situatie ...

Nu de keuken vrij was van pottenkijkers, moest ik mijn kans grijpen.
Werkje is ondertussen klaar, keuken terug proper, dus nu de mouwen opgestroopt om de engelsman te temmen !

De dwarsbalken liggen al te blinken ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }