Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Tjalling

Hallo Jean,

Wat geweldig wat je hier allemaal laat zien!

Wel een vraag over je rechte sporen: Als de sporen helemaal ingebed worden in leem, waarom iedere dwarsligger plaatsen? Kun je dan niet volstaan met de pcb-stripjes?
Uiteindelijk gaat het om wat de toeschouwer ziet.

Groet en veel succes met de verdere bouw!
Tjalling

 

Steam.N

Tjalling, je hebt eigenlijk gelijk ...

Ik had er al eerder aan gedacht, maar de redenering was op dat ogenblik dat hier en daar de dwarsliggers wat zullen doorkomen, de leem wat weggetrokken ...
En ik weet op dit ogenblik nog niet waar exact dat gaat zijn ... dus plaats ik alle dwarsliggers ...

Maar ik kan het ook omdraaien: voorlopig géén houten dwarsliggers plaatsen, en tegen dat ik weet waar ik ze (deels of helemaal) zichtbaar wil, plaats ik ze daar ...

Dus ik ga even tijd winnen, en eventjes de houten dwarsliggers in reserve houden ...
Want een heel deel van de sporen wordt mooi ondergedekt ...
Daar waar ze goed/redelijk in 't zicht liggen, komen ze !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Alweer een metertje spoor klaar (zonder houten dwarsliggers  ;) )

Oogjes moeten wat rusten.  Beddeke in ...
Morgen is er nóg een dag, en nog véél op het to-do lijstje  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

#2148
waarom gebruik je geen spuit   ??? ::) :-\ al dan niet met injectienaald wel opletten dat je jezelf niet inspuit   ;D (met die naald) anders krijg je gegarandeerd schuim op uw m..l   ;D (mond in beschaafd Nederlands )  ;D

Groeten Peter ;)

Steam.N

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 04 februari 2014, 16:00:08 PM
waarom gebruik je geen spuit   ??? ::) :-\ al dan niet met injectienaald

Wel, Peter, omdat het met het spuitertje van mijn vrouw en de pipet perfect werkt  ;D
En die naalden: brrrrr ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

HYA

Jean,

Ik heb me door de laatste honderden posts van je topic gelezen.
Spannend, verbluffend en leerzaam.
Succes verder.

Kautenbach

Peter,

Mij ervaring; spuit versus pipet, met de spuit heb je snel de kans dat er met te hoge snelheid water gespoten wordt waardoor alle grind, leem ect weggespoten worden (eigen ervaring)
Pipet gaat ook sneller, en nauwkeuriger, ik heb van die lange, kom je ook goed onder bruggen en zo.

ik strooi in de nog natte ballast/leem ook bij weinig bereden sporen zand, en grasvezels in, lekker aanklooien ;)

ti s idd een top draadje, Jean, ook top om je nu aan het railsleggen te zien  :)

Steam.N

Jan, Wim: bedankt voor de waardering.
Het geeft de moed om verder te doen  ;)

Ondertussen heb ik mijn teststukje eens onder spanning gezet: loc rijdt niet over de wissel !!!
Met de multimeter eens wat uitgecheckt: verbindingen zijn ok, maar ik was even verward door mijn eigen kleurcode  ::) :-[ ;D

Enfin: lesje: rails erg goed proper maken !!!, en zorgen dat er niet teveel leem naast de rails ligt !
Op het laatst verleemde stukje spoor rijdt de loc prima.  Oef !
Het kán dus goed komen, maar ik ga erg goed moeten opletten, en waarschijnlijk erg veel bijwerken.
Het gaat duidelijk om meer dan draadjes solderen en er wat ballast over kieperen ...

Principe-test was belangrijk.  Ik word niet teruggefloten, maar zal mijn oogjes moeten openhouden !


Dus nú direct terug aan de slag, en zoveel mogelijk gedaan krijgen, deze avond.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

Pipetjes kan je bij vosschemie halen

De link is van een andere site maar deze heb ik dus om harder bij de polyester te doen.
Maar die werken ook goed voor het indruppelen van lijm mix.

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Yep, Raf, dat zijn ze.
Daar heb ik een reserve van liggen, hier.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Op die laatste foto zie ik je leem tot op de railvoet liggen
Is er geen kans dat je flens op de leem rijdt, en je zo geen contact meer met de rail hebt?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Met Peco code55 kan je nog net de leem dekkend krijgen tot aan de voet van de rail. Met een mes snij ik elke oneffenheid weg, en lopen flenzen vrij. Met code 40 weet ik niet hoe dat afloopt. Ik ben zelf ook heel benieuwd naar het rijgedrag, vooral dat met een testwagonnetje met standaard flenzen het net lijkt te lukken en de flenzen niet over de bielzen denderen. Maar dat is dus wel zonder ballast.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Oepsie ...
- Ik heb een test gedaan met een locje op een onbehandeld stuk code-40: loc reed rustig zonder te hobbelen
- De test met beleemd stuk: loc reed goed, maar het was een code-55 ...
DUS ik moet dat testje komende dagen eens herhalen. (en inderdaad best niet met teveel leem aan de railvoet).

Na het testje laat ik weten wat het resultaat is.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Deze avond alweer een allegaartje gepland:

-  een nieuw stukje testrail code-40, waarop ik alle dwarsbalkjes ga kleven.
   Bedoeling is het rijgedrag van de locs te testen op een beleemde code-40 strook.
-  Kurk leggen waar sporen gaan komen
-  koperstrips plaatsen aan de bakovergangen
-  nog een metertje spoor solderen
-  een opstelling maken om een enkele module gemakkelijk hanteerbaar te maken bij het plaatsen van sporen en wissels, servos, bekabeling, etc

En daarmee zal de avond wel gevuld zijn  ;)
En nu hopen dat ik er iets deftigs van bak ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2159
Redelijk resultaat, deze avond:  de avondplanning is bijna uitgevoerd

-  nieuw stukje testrail code-40 is gesoldeerd, gelijmd op het testplaatje (op kurk), en kurk-opvulsel is gelijmd en aan het drogen.
   Morgen nog een leem-laagje er op, en ik kan de locjes testen op een onderleemd code-40 stuk.
-  op de helft van waar sporen komen is de kurken onderlaag gelegd
-  de opstelling om binnenkort een module in mijn knutselkamer te kunnen bewerken is klaar
-  alweer een metertje code-40 spoor af (op de houten dwarsbalken na)
Blijven de koperstripjes, maar dat lukt vandaag niet meer.

Toch tevreden  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }