Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Dirk,  wat bedoel je met de dikte van de kop?
Ik dacht de kop aan de onderkant van de stelbalk te steken, pennetje door het gat naar boven, en het pennetje zelf solderen aan de tong.
Misschien zie ik het fout ...

Natuurlijk, als je de kop bovenkant stelbalk steekt, heb je een groter oppervlak voor de solduur (dus sterker), inderdaad de dikte van de kop, maar dan zit het pennetje los van de stelbalk (of je moest het pennetje onderkant stelbalk 90 graden omplooien.
Om die dikte van de kop op te vangen, moet de stelbalk iets lager komen dan onderkant rails (tussenstukje lijmen aan stockrails).
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Jean,

ik dacht dat je de kop aan de rail ging solderen, natuurlijk als je het pennetje aan de rails kan solderen kunnen de rails zeker niet loskomen van de stelbalk, alleen twijfel ik of je een voldoende stevige soldering kan maken tussen het pennetje en de rails gezien de krachten die er gaan opkomen.

Steam.N

Inderdaad: het was ook mijn redenering toen ik je voorlaatste reactie las, en mijn frank viel.

De dikte van het koppeke kan ik deels wegwerken door de onderkant van de tong iets in te vijlen.
Maar qua bereikbaarheid wordt dat wat moeilijk.
Misschien de kop ietsjes vlakvijlen.

Ik heb enkele opties waaruit ik kan kiezen.
Wel echter proberen op iets anders dan de laatste engelse wissel  ;)

Wie weet maak ik mijn keuze in de loop van de avond.
Maar de bak-overgangen en het vlot rijden van mijn locs op de beleemde code-40 rails op het teststuk staan op het programma ....
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

De loc rijdt nog altijd niet betrouwbaar op het teststuk  :(
Rails proper geschraapt, leem zo goed mogelijk van de railvoet verwijderd.
Het rijden gaat al beter, maar het locje blijft haperen ...
Nog werk aan de winkel ...




Dan overgestapt naar de afwerking van de werkpost in mijn knutselkamer, waar ik een modulebak zó kan plaatsen, dat ik gemakkelijk aan boven- en onderkant kan werken.  Dat werkje is afgerond, en wacht op de eerste module.   ;)




Daarna aan de eerste bakovergang begonnen.
Op zich eenvoudig, maar als je de sporen over het koperplaatje juist wil leggen, moet je juist weten hoe die sporen gaan liggen.  Dus de wissels daar in de buurt moeten ook perfect liggen.  Het is wat meer werk dan ik eerst dacht.
Enfin, twee van de drie sporen die over de eerste bakovergang lopen, zijn gesoldeerd op het koperplaatje.
Morgen het laatste spoor.

En dan de volgende overgang  :)

Eindelijk kom ik wat op gang.
Zelfs als het nog niet perfect gaat:   nu  ik er mee bezig ben, zal het stilaan wel goed komen !



Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

De kop van het klinknageltje hoort onder de stelbalk, Jean - anders kunnen je wisseltongen omhoog springen !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Gerolf, zo had ik het eerst begrepen, maar de omgekeerde opstelling leek me achteraf ook zin te hebben, omdat het gesoldeerde oppervlak groter is, en zo een grotere mechanische sterkte geeft (maar dan het omplooien van het pennetje ónder de stelbalk vereist).
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2181
Deze voormiddag wat bezig geweest met administratie :  bepalen van de kablerings-kleurcodes en nummerings-systematiek.
Stilaan krijg ik beeld over hoe ik de baan ga aansturen, en dan is het best op voorhand een kleur-schema op te stellen.
En ik heb graag wat logica in die dingen, en ben er bijna mee rond.

Straks na het eten terug bak-overgangen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Stilletjes aan vooruit :

- grootste deel van het schaduwstation met voorlopige vijzen vastgelegd.
- daaropvolgende bocht grotendeels idem
- zichtbaar deel, dat met code-40 sporen gelegd gaat worden: waar initiëel rechte sporen voorzien waren (en ik die code-40 sporen klaar gemaakt heb)
   lijkt het me nu, bij het finale uitleggen, beter ze in een lichte bocht te leggen.

=> dus moet ik snel enkele nieuwe sporen maken.  Lichte vertraging, maar geen ramp  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh


Steam.N

#2184
@Dirkh: ja ja ... hier nog enkele   ;)

Ondanks het probleempje met de rechte Code-40 rails, kan ik wel verder :
Ik heb gewoon één rail losgesoldeerd, leg de vaste rail naar de juiste lijn, zet die met vijsjes vast, en soldeer terug de tweede rail op de dwarsliggers.
Misschien is dit de klassieke manier van werken, voor zélf gebouwde sporen.  Geen idee.  Maar voor mij is het nog wat uitzoeken.
Gelukkig heb ik oor gehad naar de vraag waarom ik in hemelsnaam al die houten dwarsliggers al zou bevestigen, terwijl we ze tóch niet zullen zien  :)
Gelukkig werkt deze methode merkwaardig goed.






Gezien mijn kopzorgen met de tongen van de engelsman, ben ik op zoek gegaan naar een andere punt voor mijn soldeertoestel.
En ja, gevonden :



Geen idee of mijn oorspronkelijke punt even puntig was als de nieuwe.  Kan praktisch niet.
Maar met de nieuwe ga ik een stuk dichter bij het te solderen punt kunnen komen.
Ik weet het wel: de warmte loopt zélf wel naar het te solderen punt, maar hoe dichter je er bij komt, hoe vlotter je kunt werken.

Maar vóór ik aan de engelsman pruts, moeten de overgangen afgewerkt zijn.
Dus eerst de andere Code-40 rails een bochtje geven, voorlopig vastleggen, koperplaatjes er onder, solderen, doorzagen, ...

Definitieve vastlegging ga ik module per module doen, in de knutselkamer.
Daar heb ik beter licht, en een groot vergrootglas.
Dan zie ik tenminste wat ik aan het doen ben ...
En kan ik de gaten op de exact goeie plaats boren voor de electrische aansluitingen en wisselaandrijvingen, de (bijna) zichtbare houten dwarsliggers juist leggen en lijmen, gedoseerd ballasten, enz.
Mijn voorraad draad is ondertussen grondig aangevuld (na Michiel's waarschuwing dat je nogal wat nodig hebt). 
Dus ik kan daar óók mee aan de slag.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Pffff ...

De printplaatjes die ik onder de Code-40 sporen moet steken voor de bakovergang moeten maar 1mm dik zijn.
Mijn printjes zijn 1.5mm.
Dus 0.5mm wegfrezen ...  :o

... met mijn dremeltje, en dat blijkt toch niet ideaal ...
Enfin, verstand een tijd op nul gezet, en doorgedaan ...

Eindresultaat: wisselende diktes, soms tot 0.65 einddikte.  Onbruikbaar dus ...  >:(
Bovendien: dat plaatje is zijn stevigheid verloren.

Eigenlijk ben ik stom bezig: beter de sporen geleidelijk laten stijgen met styreenplaatjes van 0.28, .. 0.5mm.
Nog beter: onder de dwarsbalken van het hele Code-40 spoor in langsrichting twee styreenstrippen van 0.5 naasteen.
Dan zijn de 1.5mm printplaatjes wél te gebruiken.
Dus terug naar af, maar met een (hoop ik) beter plan ...  :-\

Betekent wel dat ik al die sporen terug moet losleggen ...
Pffff ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Dat is pas een tegenslag. Gelukkig heb je nog opties om het terug recht te zetten, wel spijtig van de verloren tijd, zeker als je al krap zit met de planning.
Gelukkig heb ik geen tijdsdruk.

Steam.N

Rotavond ...

Nadat ik de sporen gelicht had en de styreenstrips er onder gelegd, de koperstrip over de bakrand gelegd (gelijmd en vastgevezen), wil ik de sporen solderen ...
Soldeertoestel stuk ... bizar, want een half uur eerder was er geen vuiltje aan de lucht.
Geen probleem met zekeringen ... misterie ...

Ergens mijn oud toestel opgetrommeld ... warmt ... maar doet amper de solduur smelten ... laat staan een mooie las leggen ...
Solduur pakt zelfs niet op het koperplaatje ...

Alles afgezet.  Ik kruip in bed.
Waarschijnlijk wordt morgen een even grote flop: als ik niet kan solderen, zit ik vast.

Doeme ... weekend met hoge verwachtingen gestart ... voor niks ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kautenbach

 :-[ balen Jean, wel top dat je t verslag doet, dat maakt je hobbiee wel zoals het real life is.. succes ermee, ik zie wel dat je railsen minder dwarsliggers hebben 

Steam.N

Back in business  :)

Uit miserie mijn soldeer-station uit mijn werkplaats uitgebouwd, en op de treintafel geplaatst.
Was nogal wat verplaatsen en schuiven, vóór het zover was: bedrading zat achter kastjes en andere spullen mooi weggewerkt.
Daarom zag ik er gisteren dan ook zo tegenop

Binnen de kortste keren was de eerste rail stevig gesoldeerd.

Dus nu zo snel mogelijk terug aan de slag  :)
Maar eerst enkele gezinsacties  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }