Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Spannend ...
Definitieve keuze over de ligging van de sporen op het minibaantje zelf  :)

Twijfel ... schuiven ... komen de gebouwen goed ? ... goeie inkijk ? ...  onvoldoende plaats voor een ander gebouw ... opnieuw schuiven ...
Oei ... iets over het hoofd gezien ... dus nóg ietsjes anders ...  wissel sluit niet aan ... of toch wel ... nóg wat schuiven ...
Spannend ...

Maar zodadelijk gaat de kurk er definitief op.
En daarna is het consequent verder bouwen op gemaakte keuzes ... niet meer twijfelen ...

Hopelijk zit de kurk er deze avond overal op.
Dan de bak-overgangen, de sporen leggen, de wissels ... verkabelen ...

Eindelijk ... binnenkort tastbare vooruitgang.
Het zal eens tijd worden  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

vyncky

Tijd voor een fotootje dan  :P.

Niet te veel twijfelen, gewoon doen!
Makkelijk gezegd, dan gedaan ,maar ik ben zelf ook een echte twijfelaar  ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

HYA

Dat loopt hier weer als een trein.
Als je een detailfoto hebt van je bakovergangen, altijd welkom ....  8) ;D

Steam.N

Citaat van: doomslu op 06 februari 2014, 20:41:50 PM
Benieuwd!

En ik dan  ;)

Het is weer even koud-water-vrees ...
Springen maar ... en hopen dat het goed komt !


Foto van een bakovergang?
Moet kunnen ...  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kautenbach

bij twijfel, proef opstellingkje/mock up?

Steam.N

#2166
Wim, wat testopstellingen betreft ben ik een krack ;)
Zo ongeveer voor álles doe ik dat ... en maar goed ook !

Maar in dit geval: de sporen optimaal leggen op die 1.2x0.6m, zodanig dat het eindresultaat met gebouwen en andere scenery goed komt, zonder enige ervaring in de materie, is toch weer een sprong in het onbekende.
Maar dat is er dan ook het leuke aan ... als je tijd hebt om uit je fouten te leren, en het daarna beter te doen ...
Maar die tijd is er niet  :(

Het zal wel goed komen.  Gewoon starten en doordoen.




Gisteren avond mijn teststukje vastgepakt (zie je, Wim ?), en op het nieuwe stukje code-40 spoor dat ik eergisteren reeds be-kurkt had, leem gestrooid en gelijmd.
Dat lijmen gaat goed, met mijn vertikaal vernevelend spuitertje, gevolgd door het lijmend pipet  ;)

Deze morgen, tijdens het scheren, eens een locje proberen te laten rijden ...
Ramp oh ramp ... geen kik gaf die loc  :(
Zelfs een voltmeter genomen om te zien dat er wel spanning op de sporen zat (en die zát er op).

Dus de rail-voeten en zijkanten zo goed mogelijk ontleemd.



Loc gaat er met véél duwtjes en al schokkend over de rails ...
Dat de locs zúllen rijden staat zeker, maar er zal véél werk aan zijn, en bij het inbedden van die meters code-40 zal ik er mijn gedachten goed moeten bijhouden, en kort op de bal moeten zitten om de nodige correcties te kunnen doen.

Een deel van het inkurken had ik eergisteren niet met kurkmaalsel gedaan, maar met klassieke, fijne N-ballast van faller en GPP die ik al een tijd in de kast had staan.
Bij het inlijmen ervan bleef die veel beter liggen dan de kurk, en dát deel van de sporen was stukken sneller uitgehard.
Na het inlemen zie je weinig verschil (bij het gekurkte deel heb je af en toe een koppig kurkstukje dat zijn koppeke opsteekt ...).
Dus mogelijks stap ik van de gemalen kurk over naar de klassieke ballast.




Het opkleven van de kurk waarop de sporen gaan geplaatst worden, is gisteren vlot gegaan.
Alhoewel: mijn tube lijm was eergisteren leeggeperst, en ik had gisteren een pot met spatel gekocht ipv een tube.
Ander merk ook (Bison).  Potje open gedaan, en ik viel om van de sterkte van de geur ...
Ramen van alle kamers direct opengezet ... en full speed die lijm tussen de lijntjes gesmeerd ... kurk er op, platen en gewichten er opgelegd om de kurk goed aan te drukken ... en naar de living gevlucht, voor de rest van de avond ...

Gelukkig, als we gingen slapen, was de stank weggetrokken ...
Kan niet gezond zijn.
Daar ben ik alweer van af.  Puntje afgecheckt op mijn todo-lijst. 
Nu sporen effectief gaan leggen (eerst electrische aansluitingen maken, gaten boren voor bedrading en wisselaandrijving, en plakken ! ).




Mijn bestelling pennetjes, voor de bevestiging van de tongen van de engelse wissel aan de stelbalken, is gisteren geleverd.
Ocharme wat een prutskes ... 0.2 tot 0.4mm diameter, met een koppeke waarvan de diameter 0.1 of 0.2 mm groter is (ik had van de eerste keer vier maten gekocht: je weet nooit dat het nét niet is wat je nodig hebt).  Pennetjes zijn 4mm lang.
Gelukkig heb ik een sterke werklamp met loep.
Op een overschotje dwarsbalk een gaatje geboord met mijn kleinste boortje (0.4mm)
Wonder bij wonder: met het handboortje een gaatje kunnen boren, zónder het boortje te breken  :)
Pennetje van 0.3mm er door gehaald, en het koppeke hield het pennetje mooi op zijn plaats.
Prima !  Leuk als de dingen doen wat je er van verwacht  ::)

Dan dat teststukje eens onder de engelse wissel gestoken ...
Verdraaid geen idee hoe ik die dingen ga solderen ... en dan nog: zien dat daarbij het pennetje niet tegelijk met de stelbalk gaat vastzitten.
Pennetje moet ook in beide tong-standen, zijn plaatske vinden, zonder in de weg te komen van tong of wielflens.
0.3mm is niet veel, maar als je tong maar 1.5mm verplaatsing heeft, is het wél veel ...
Op dit moment meer vragen dan antwoorden ...


Dus deze avond en komend weekend genoeg puntjes om aan te werken ...
Hopelijk is er voldoende vooruitgang om te blijven geloven in Leuven 2014  ;)
Het is het ene puntje na het andere afwerken ... en alleen korte termijn denken, nu.
En moest het niet lukken ... we zullen er veel plezier aan beleefd hebben, en erg, heel erg veel bijgeleerd  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Binco

Je gaat weer goed vooruit!  8)

Wat het probleem met je sporen betreft denk ik aan 2 dingen.
Of er ligt een heel fijn laagje lijm (een beetje waas) op je sporen waardoor er dus isolatie optreedt.
Of de leem duwt de flenzen omhoog waardoor er geen contact is, dit moet niet veel zijn, vanaf dat er een opening is tussen wiel en rail is het al prijs!

eddy

Dag Jean,
Voor die pennetjes te bevestigen, secondenlijm of loctite als solderen moelijk is.Als solderen kan , heb ik solduur in pasta vorm, dun laagje aanbrengen en dan verwarmen.Met een wsa zal dat wel lukken.Kan altijd wel een klein potje opsturen.

Groeten eddy

Michiel

Het ziet er GOED uit! Zo opgedroogd heeft het een perfecte structuur naar analogie met wat ik op oude foto's zie. Geweldig!

Ik heb ook eerst met klassiek ballast tussen de sporen getest, maar het rijgeluid wordt daardoor wel een stuk harder, niet alleen luider, maar ook scherper dan met kurk. Maar het werkt gemakkelijker, en je ziet er natuurlijk niets van met de leem erover.

Code40 wordt gebruikelijk gecombineerd met wielen met finescale flenzen. De normale N-schaal flenzen zullen net iets de hoog blijken. Enkel wanneer je de groef aan de voet van de rail waar de flenzen komen helemaal tot aan de bielzen vrij maakt, zou het mogelijk kunnen. Maar het blijft gokken en experimenteren. Indien je je rollend matereel zelf dacht te maken, of op z'n minst de wielen afdraaien of vervangen, dan hoef je niet zo diep weg te snijden.

Het solderen van die pennetjes zou perfect gaan met een WSA. Minuscuul stukje soldeersel in het gat, pen erin, stroomklemmen erop en stroom erdoor jagen. Tenminste, ik verwacht dat het zou moeten kunnen, want nog geen ervaring.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

@Binco:  het ligt volgens mij aan de twee aspecten: rails moeten opgekuist worden, want er zal wel degelijk een filmpje lijm over liggen, maar anderzijds ook aan de leem, die de wielen iets naar boven duwen, en het contact doen verbreken met de rail.
Zónder leem rijden de locs wél goed, dus de code-40 rails en de wieltjes op mijn rollend materieel zijn op mekaar afgestemd, maar met nagenoeg geen tolerantie.

Wieltjes bijdraaien: WANNEER ik dát ga doen: geen idee.  HOE ik dat moet doen: geen idee.  Wielen vervangen door FineScale: idem.  Wat ik ga doen als mijn materieel niet goed rijdt: geen idee (enkele keren goed vloeken, en wat gaan zitten mokken in een hoekje, zeker ...)
Dus beste oplossing is de leem zoveel mogelijk van de railvoet weghouden/weghalen ... vingers kruisen ... hout vasthouden ... kaarske branden ...




Wisseltongen: 
- secondenlijm: indien taai genoeg (?) en gedoseerd aan te brengen (???): inderdaad mogelijkheid
- WSA: zit in de pijplijn, maar ik moet eens kijken wáár juist in die pijplijn ...  ::)
  IK ben ook maar een man, en kan maar één ding tegelijk ... (toch als ik een goed resultaat wil  ;D )




@Michiel: bedankt voor de evaluatie van het verlemen.  Goed gevonden, je methode.  En dié pas ik toe  ;)
Of het geluid storend gaat zijn op de Expo: geen idee.  Trouwens het geluid zal afhankelijk zijn van de snelheid waarmee je rijdt, en die gaat bij mij zéker niet op sneltreinvaart ingesteld zijn ...

Dat gat waarin he het pennetje voorstelt in te steken: bedoel je een gaatje boren in de tongen?  HELP ... hoé dat deftig doen ...
trouwens, je soldeersel krijg je er niet in (of het moest soldeerpasta zijn).
Vermijden dat het soldeersel doorloopt naar de stelbalk: zou moeten lukken, maar met extreem goed uit te kijken ...

Als het gemakkelijk is, heb je er weinig aan, maar als het zó moeilijk is als het er deze keer uitziet ... wordt het een beetje een blok aan mijn been:
ik heb de engelse wissel nodig om de rest van de sporen te leggen ... dus mag het niet op de lange baan geschoven worden, zoals ik in het verleden al meerdere keren gedaan heb ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Ik heb je intussen via pm al wat verteld, maar even een samenvatting voor de andere geïnteresseerden:
- solderen kan (met pasta, of beter: voorvertinnen en daarna alleen flux)
- WSA moet niet per sé, een flink hete bout kan ook voor zulke kleine dingen
- géén secondelijm: verbinding is brozer, en de kans dat je het pennetje vast lijmt is veel te groot
- kops tegen de onderkant van de rail (geen voorgeboorde zaken, want je moet kunnen positioneren)

Leem:
- afschuren tot je flenzen niet meer op het leem lopen
- Alternatief: Darwin-klei tussen de bielzen duwen
- Flenzen afdraaien? Is wel een groot werk ...

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Voor het solderen van de pennetjes kan je een stukje dun papier op de stelbalk leggen, rails en pennetje vertinnen en dan het pennetje door het papier prikken , rails positioneren en aandrukken en even warm maken met de bout zodat beide stukjes gesoldeerd zijn. dat papiertje is een trucje dat wij soms gebruikten op het werk om kleine stukjes te solderen zonder dat er verbinding kwam met de onderliggende stukjes.
Het papiertje vermijd dat soldeer op de stelbalk terecht komt. Nadien papiertje verwijderen en pennetje zit los in de stelbalk.
Zal wel een geprimel worden met code 40 rails maar dat zou moeten lukken, enkel een beetje oppassen met vertinnen dat je niet overdrijft en teveel tin op de stukjes legt.



Steam.N

#2173
Yep, Dirk.
Dat is de methode ik ikzelf gebruik, als ik de tongen aan de stelbalk soldeer.
Zo vermijd ik dat de tong aan de stockrail gesoldeerd geraakt.

Het wordt inderdaad gepruts ...
Eerst wat oefenen  ;)

@Gerolf:  overzicht is duidelijke samenvatting  ;)
Keuzes:
- solderen: kops tegen de kant
- rijden op leem: niveau leem laten zakken tot de wielen goed op de rails zitten (maar niet schuren.  Wel wegdrukken als leem half droog, en indien daarna nóg te veel: wegschrapen)




[Edit:]  Typo werggewerkt
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Oppassen met kops tegen de rail te solderen Jean, je krijgt dan de dikte van de kop en nog wat soldeer tussen de rail en de pen, dan is er kans dat je rails te hoog gaan komen of je moet de mogelijkheid hebben om die stelbalk wat dunner te maken op de plaatsen van de pennetjes of de stelbalk laten zakken.
Ben benieuwd of het gaat lukken.