Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Peter

Hmmmm,Jean,

Eigenlijk op beide om eerlijk te zijn.
Als het de bedoeling is van helemaal onder te stoppenvind je bij het merk ASOA het produkt Gneis.
Dat is flinterdunne balastachtige steenslag. Lijkt bijna op zand. Verkrijgbaar in verschillende kleuren.
Bij het grote voorbeeld word Gneis eigenlijk gebruikt om de paadjes naast het spoor aan te leggen, Zo'n beetje
vergelijkbaar met wat men hier grind noemt (maar dan fijner)
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Ik denk dat het product (leem) goed is. Kwestie om de techniek aan te passen aan dit materiaal.

@Peter, fijn zand is nog te grof. Ik heb fijn zand geprobeerd maar dat komt nog veel te grof over in schaal N, rekening houdend met de periode voor 1930, toen men sporen nog helemaal onderstopte, onder een laag zand/asse/slakken/grond. Jouw balast ziet er prachtig uit, maar deze manier met scherp en grof grind werd maar toegepast na 1930.

@Jean, zorg dat het resultaat vóór dat je het nat maakt is zoals je het zou willen: vlak, fijn, egaal... Het enige wat je dan moet doen is met ontspannen water voorzichtig benevelen, en dan indruppelen met verdunde boekbinderslijm. NIET MEER AANKOMEN! Rustig laten drogen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#2132
Een allegaartje aan activiteiten, deze namiddag:
- voorbereiding van het teststukje voor nieuwe leem-activiteiten (later deze avond)
- los uitleggen van wissels en sporen voor het schaduwstationnetje/fiddle-yard (en wat nu ligt moet even sudderen, tot ik er 100% mee tevreden ben en het bevestig)
- productie van rechte stukken code-40 sporen (daar zijn ook enkele metertjes van nodig, natuurlijk).

Een beetje frustrerende dag, want je bent met allerlei bezig, en ziet niets vooruitgaan.
Maar elke stap in de goeie richting brengt je dichter bij je doel, zeker  ::)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Alweer wat gehuppeld van het één naar het ander:

Een nieuwe ballasting poging gestart.
Lichte aanpassing: ik strooi eerst de kurk propertjes in de ruimtes tussen de biels, mooi gelijk tot de bovenkant, lichtjes aangedrukt,
Volgende stap is het fijn met water vernevelen van de kurk, maar ik heb geen spuitertje die fijn genoeg verstuift.
Dus die stap overgeslagen ...  ::)
Dan met aangelengde boekbinderslijm de kurk geïmpregneerd, met een pipet, hééél voorzichtig en gedoseerd, langs één uiteinde van het spoor begonnen.
Met het nodige geduld zie je het vocht de kurklaag insijpelen.
En met de pipet volg je het "front" en voedt achter dat front geleidelijkaan meer de lijm toe.  Blijkt goed te gaan.
Alleen tússen de sporen, tussen de dwarsbalken, loopt het insijpelen niet (goed), en moet een pipet-druppel af en toe de weerstand breken.
Natuurlijk, omdat ik het vernevelen heb overgeslagen, beginnen de kurkstukjes af en toe te drijven, maar de schade blijft beperkt en herstelbaar.

Het is nu even wachten dat die lijm wat gedroogd is, zodanig dat de kurk verder op zijn plaats blijft zitten voor de tweede fase.
Straks de leem er fijntjes over strooien en aandrukken, en opnieuw lijm toedienen.




Anderzijds heb ik eens geprobeerd een servo te koppelen aan de wissel op het teststuk.
Servo-houder geplaatst tegen onderkant plaat, servo gemonteerd, en een stangetje (met zigzag-bescherming) naar de wissel.
Komt voorlopig niet goed: servo en stang bewegen, maar de wissel niet.
Morgen eens kijken hoe dit komt (kan dat nú niet doen, want de kurkballast is aan het drogen  ;)
Manueel kan ik de stelbalk met weinig kracht bewegen, en de tongen naar de eindstanden brengen.  Dus dat is het probleem niet.




Dus is het alweer tijd om wat rechte sporen te bouwen.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

hallo

Jean als de V te veel is geplooid dan krijg je dit probleem
ze veert dan teveel op zich zelf en de servo drukt de V dicht zonder dat er iets anders beweegt
dus de V minder plooien zodat de draad stijver word

dit is een bekent phenomeen daarom mijn vorige posting met de schuivertjes op de stang dan heb je dit probleem niet
Je kan het nog verbeteren maar bij de boten niet nodig door tussen de schuivertjes kleine veertjes te zetten

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Citaat van: Steam.N op 02 februari 2014, 20:58:59 PMmaar ik heb geen spuitertje die fijn genoeg verstuift.
Een airbrush ook niet? (weinig druk gebruiken)

Zo'n V-vering is een kwestie van dosering: lengte van de V, en dikte van je veerdraad  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Raf, dat was ook mijn indruk.
Maar ik heb er verder niet naar gekeken, vandaag, want het ballast-experiment ging voor.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 02 februari 2014, 21:28:57 PM
...Een airbrush ook niet? (weinig druk gebruiken)...

Verdraaid, niet aan gedacht  :-[
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

#2138
Hoi Jean,

Gebruik ipv het water vernevelen ns instanet of glassex ruitenreiniger.  Het uitvloeien van je lijm zal beter verlopen en het bevordert de droogtijd. ( workshops  ::) ;D )  Als je wil kan ik je heel wat stofzand bezorgen van basalt, as, ...

Die kurk?  Dat is toch echt wel licht materiaal dat zijn willetje krijgt in een vloeistof.  Kan je als onderlaag geen ballast of zand gebruiken met daarover het stofzand of leem?  Het is misschien niet slect om de ondergrond eerst te laten drogen en dan pas de fijnere materie aan te brengen...

Good luck ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steam.N

Prima idee, Evan.
Ik zal eens in de kasten eens gaan rommelen  ;)

Die kurk gebruik ik, omdat het deel uit maakt van Michiel's methode om te komen tot het resultaat dat ik wil.
Blijkbaar zou het ook het geluid wat dempen.

Ik laat die kurken ondergrond nu goed drogen, alvorens verder te gaan met de leemlaag.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2140
Citaat van: evan op 02 februari 2014, 21:40:09 PM
... Gebruik ipv het water vernevelen ns instanet of glassex ruitenreiniger ...

Zo gezegd zo gedaan:
- fles met spuitertje Instanet gekocht.
- Leem propertjes over de uitgeharde kurk gestrooid en gelijk gedrukt
- Instanet gespoten ... (neen, niet richting leem, maar richting vuilbak: testje dus) ... 
   man man man .... ikke geluk hebben, want het is een dikke straal vloeistof, die er uit komt).   LOL

Fles te vol?  Inhoud busje grotendeels overgegoten in een andere fles, en met het overgebleven bodempje nog eens proberen spuiten: geen verschil.
Dus foutieve spuitkop.
Geen probleem: ik ga vernevelen met het strijk-spuitflesje van mijn vrouw (neen, niet MET Instanet, maar gewoon water, anders vermoordt mijn vrouwtje me  :o).
Beetje Instanet bij de verlengde boekbinderslijm doen, en met pipetje toevoegen ...




Is ondertussen gebeurd.
Ik vernevelde eerst van opzij, en hoe fijn de nevel ook was: de leem vormde bolletjes op het oppervlak, waar een minidruppeltje met de leem in contact kwam.
Niet goed dus.
Dan naar de badkamer, en boven 't bad met het spuitertje vertikaal naar boven gespoten.
Nevel kwam mooi vertikaal en fijn verneveld op de leem  :)
Goed wat doorgespoten, tot de leem goed nat was.
Dan terug naar knutselkamer, en met pipet de aangelengde en ontspannen boekbinderslijm aangebracht.
Leem bleef mooi liggen.

Nu is het wachten dat het boeltje droog is, en ondertussen aan een ander aspect van het baantje werken ...


Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Kan je het spuitstuk van de instanet niet 90° verdraaien? Normaal zou deze dan breed moeten nevelen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#2142
Ja Michiel, anders komt er niets uit.
Je kunt langs twee kanten 90 graden draaien, maar resultaat (niet-verneveling) is identiek.

Hier de voorlopige (natte) leem-toestand:



Niet slecht.  Verdere oefening zal een bruikbare oplossing bieden.
Of de opvulling nu kurk moet zijn, of een ander product?  Geen idee of het een invloed heeft.
Kan ik eens uitproberen, uit nieuwsgierigheid.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Dit ziet er al een heel stuk beter uit. Vooral niet aankomen totdat het droog is. Nadien kan je de laatste korrels kurk nog wegnemen. Ik heb wel de indruk dat jouw leem iets "kleiëriger" is dan mijn leem. Maar dat neemt niet weg dat ik denk dat je erg dicht in de buurt komt van een goed resultaat. Morgen weten we meer.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Misschien is mijn leem-zuiveringsproces niet helemaal op punt ?
Grondstof komt uit Duisburg (Brussel).  Misschien zit daar ook een verschil met jouw grondstof.

Maar het ziet er, wat mij betreft (ik heb jouw laatste testen nog niet in het echt gezien), redelijk goed uit.
Zeker bruikbaar  :)
En NEEN, ik kom er zéker niet aan  ;)  Toch zéker niet voor morgenavond !

Ondertussen ben ik aan een nieuw stuk recht spoor begonnen.
De basis (twee sporen die om de twee cm met een pcb stripje verbonden zijn (gesoldeerd)): dat gaat nog redelijk snel.
Maar die andere (houten) dwarsbalken mini-balkjes ... man, dat is prutswerk dat tijd vraagt ... 250 stuks per spoorstuk ... lijmen en plaatsen ...  :o
Verstand op nul, en verder doen ... Elke gekleefde dwarsbalk is er eentje minder ...
En gezien het aantal niet oneindig is, komt er zeker een einde aan ... maar wanneer ... :)

Of ik straks nog zo ver geraak dat ik aan het koperwerk kan beginnen voor een modulebak-overgang is twijfelachtig ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }