Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

SuSke

Jean, als je dan toch in de fijn mechaniek duikt, nog een mogelijke andere oplossing voor je ovale gaten in je stelbalk.

Als iedereen bezig met ontdubbelde stelbalken en dergelijke meer, maak er dan 2 halve (in de lengterichting gehalveerd), ter plaatse van je "gaatjes" geef je met je dremel en een dun slijpschijfje een klein slipje. Je lijmt de twee helften tegen elkaar en je hebt ovale gaatjes in je stelbalk.

Ik hoop dat je nu mijn gedachten kan lezen, anders moeten we een telepathische verbinding opzetten  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Eerste kogel is door de kerk:  deze keer wordt de voet van de rail niet vermassacreerd tot bevestigingshaakje.
Tweede kogel die nog moet afgeschoten worden:  worden de tongen gesoldeerd op de stelbalk, of worden ze gesoldeerd op pennetjes die door de in de stelbalk geboorde gaatjes steken ...
Voordeel van de laatste optie is dat er geen torsie zit op de tong-einden ...
Nadeel: de pennetjes gaan misschien in de weg van de wielen zitten ...

De buitensporen en buitenste tongen zijn geplaatst.
Straks de rest ...

Maar eerst de oogjes wat rust geven  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

Hallo

moeilijk uit te leggen maar effe een tekening gemaakt

waarom zet je geen twee stelbalken onder elkaar

in de bovenste maak je gaatjes voor de eerste set tongen en sleuven voor de tweede set
in de onderste maak je dan weer gaatjes voor de tweede set tongen.
zo kun je beide onderling van elkaar uitlijnen op de vaste spoorstaven en toch heb je visueel geen bredere stelbalk.
de nageltjes die je onder de spoorstaven soldeert kun je mee verzinken in de stelbalken en zo heb je geen hinder voor de wielen als je ze onder de staven soldeert tenminste.

de twee stelbalken kun je dan koppelen aan 1 servo dit weer op een manier dat je kunt afregelen
namelijk met schuivende luster klemmetjes


de kleintjes hebben 1 schroefje en deze kan je op de stang die van de servo komt verstellen
de groene die kan schuiven tussen de twee stel blokjes en zo kun je de slag regelen
bij de bovenste balk juist het zelfde weer twee stel blokjes een eentje die schuift

voordeel is dat je de servo niet zo juist moet afregelen wat de slag betreft omdat die eigenlijk niets meer te maken heeft met het aansluiten tegen de vaste rails
die korte slagen doet een servo zelfs niet graag
dus je kunt hier  de volle uitslag geven van 1 Ms tot 2 Ms en toch je slag daarvan vrij bepalen
de V knikjes laten de stangen enige vrijheid in bewegen en eventueel zelfs open rijden als de steldraad dun genoeg is.
de stang die van de servo komt op het einde nog in een glijlagertje laten uitkomen om wat steun te geven .
buisje is meer dan voldoende om de stang te geleiden en dan is er minder zijdelingse beweging.
hopelijk begrijp baar

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Goed concept, Raf
Mij lijkt het wat overkill voor een wisselaandrijving,
maar het is zeker een interessant idee voor andere toepassingen  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Ralf, goeie oplossing om de dubbele stelbalk te camoufleren !
Klein probleempje: de sleufgaten: moeilijk om die te maken ... was vorige week al een probleem, toen ik met die haakjes bezig was.
Ik hou deze oplossing wel in mijn oren geknoopt !
Gaat nog van pas komen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

Hallo Jean
Nee het probleem is niet hetzelfde als voorheen
Nu kun je de sleufgaten veel groter maken
waar je voorheen een sleuf gat met een breedte van 1 mm nodig had kan dit nu 2 mm zijn.
de pen past nu in de onderliggende stelbalk en die hoeft geen sleuf gat te hebben .
een sleuf gat kan je ook zagen met een figuurzaag blad welk je in een houdertje steekt in plaats van in de figuurzaag beugel.
Ik gebruikte het systeem bij mijn duikboten om de deuren te openen voor de torpedo lanceerbuizen (vroeger nu zitten ze dicht)
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Die sleufgaten maken met een figuurzaagje ... daar had ik nog niet aan gedacht.
Kan wel helpen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

eddy

Dag Jean,
juist geprobeerd,kan sleufjes frezen van 0.85 mm in pertinax.Krijg de foto's niet geladen op Photobuckett.Stuur anders maar een PM dan stuur ik de foto's door.

groeten eddy

Steam.N

Eddy,  net pm gestuurd.
Kun je ook 0.6 frezen ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

eddy


Steam.N

@Eddy: En terug beantwood  ;)



De engelse wissel vordert goed.
De binnenste tongen nog maken, en de guardrails en frogs (sorry voor de engelstalige terminologie, want ken de vlaamse niet), die al klaargemaakt zijn, plaatsen ...
Wagonnetje rijdt op dit moment zonder het enigste schokje over de wissel.
Oefening baart kunst, zeker  ;)

Eens alles geplaatst, sta ik terug bij het aandrijven van de tongen  ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

"strijkrail" en "puntstuk"  ;)

Geweldig dat het testwagonnetje met standaard flenzen zo mooi over de wissel gaat. Dat maakt het bouwen en ombouwen van rollend materieel later een stuk eenvoudiger.

Ik ben benieuwd hoe je na alle voorstellen de aandrijving gaat uitvoeren. Ik duim alvast dat het deze keer mee moge vallen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#2112
Thanks, Michiel.
In de handleiding wordt gesproken van guard rails, stockrails, wingrails, points en toads, en het was even uitzoeken wat ze bedoelden.
Nu is het duidelijk  ;)


De engelsman is af (behalve de bevestiging van de tongen):


Ik ben tevreden over het resultaat: niet alleen de vlotheid waarmee alles liep, maar ook de betere manier van solderen, en de opkuis achteraf, om locs en rijtuigen vlotter over het geheel te laten rijden.  :)
Dus het herhaaldelijk herbeginnen levert toch wat op.




Gezien ik nu moet wachten op de levering van de pennetjes, ga ik even wat experimenteren op mijn teststuk.
Ik begin even met een Michiel-ballasting ...

Daarvoor heb ik gisteren en deze morgen de hoofdingredienten klaargemaakt (kurk en leem).
Deze middag de leem in de oven gestopt, om die organisch dood te krijgen (vrouwtje niet erg gelukkig, maar ze zag dat het allemaal erg propertjes ging, dus de meewarige glimlach was snel terug  :) )

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Toch nog even aan de engelse wissel bezig geweest:
natuurlijk moeten de puntstukken electrisch geïsoleerd worden, en daarom moet acht keer een rail doorgezaagd worden.

Ik heb een heel fijn cirkelzaagje die je op dremel kunt monteren, dus direct aan de slag ...
Geen goed idee:
- de snede wordt een heel stuk ruimer dan de dikte van het schijfje
- het puntstuk kwam half los ...
Snel het punt steviger gesoldeerd!  Een mooie soldeerlas is niet even belangrijk als een stevige !

Dremel dus opzij gelegd, en met het juwelierszaagje verder aan de slag.
Veel fijnere zaagsnede, maar bij de laatste zaagsnede kwam alweer een rail los (een buitengaand stuk, dat met één soldeerlasje vastzat.
Snel kunnen herstellen.  Oef.
Eens de tongen verbonden zijn, kan ik de wissel monteren op de houten dwarsligger-set, en dat zal de stevigheid serieus ten goede komen.

Even wat emotie, maar het is terug OK.  Gelukkig ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

Knap Jean, heel knap man.
Heb ooit eens een poging gedaan om een engelsman in HO te maken. Pffffffffffff.
Respect !

Opletten met dremel toestanden achteraf.
Door de mechanische arbeid worden de rails warm. zo warm dat de soldeer terug smelt.
Water doet wonderen in het afkoelen ervan als je slijpt.
Opletten met die PCB stukken.
Het koper zit wel vast op de epoxy, maar na te veel te verwarmen lost die koperlaag toch.
ook kan men die niet oneindig mechanisch belasten, zeker op zo'n smalle strips.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI