Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Dirkh

Mooie wissels, ik vraag me enkel af of die haakjes onderaan geen problemen gaan geven bij het bedienen van de wissels.
Jij moet goede ogen en een vaste hand hebben, gisteren bij het monteren van de pootjes onder mijn bankjes al de hulp van een sterke loep en een bril nodig gehad en dan nog problemen met het hanteren van die stukjes bij het afvijlen.
Petje af voor de bouwkunsten en prachtig soldeerwerk, daar ben ik jaloers op.

Dirky

ja man... als ge hier nekeer een weekske niet komt kijken! :)

Dat zou ik niet meer zien zitten in N.
Proto87 was net nog te doen met bril... Voor N zou er nog een bril extra bij moeten  ;)

Mooi werk Jean, en vooral bewonder ik je uithoudingsvermogen!

SuSke

Mooi werk Jean, en het doet plezier te merken dat het goed werkt.

PS: op je PB gereageerd, maar je had het al door  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PeterC

Citaat van: Steam.N op 29 januari 2014, 00:12:50 AM
Probleem voor morgen.  Bedje lonkt  ;)
Slaap ze !

Net thuis van mijn werkzaamheden toen ik dit zag...

Pfffwwww... Hoedje af!

Prachtig!  En jou kennende: dit gaat volledig werken!
Groetjes, Peter


Steam.N

Allen bedankt voor de aanmoedigende woorden  :)

Tongen waren snel gemaakt, gesoldeerd en in de reeds goedgekeurde stelbalk vastgezet.
Maar die tweede stelbalk:  man man man ... ik zit aan mijn zesde poging ... de haakjes zitten tóch niet zo rechtjes op een rij ...

De avond is nog niet om, dus doe ik maar koppig verder ...

@Peter:  dit MOET volledig werken !  Het komt op een functioneel spoor !
Dus geen keuze: als het niet lukt, begin ik de wissel opnieuw, gebruik makend van de ervaring die ik met déze opgedaan heb !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Citaat van: Steam.N op 29 januari 2014, 22:34:54 PM
@Peter:  dit MOET volledig werken !  Het komt op een functioneel spoor !
Dus geen keuze: als het niet lukt, begin ik de wissel opnieuw, gebruik makend van de ervaring die ik met déze opgedaan heb !

Jean, je bent een doorzetter en het ZAL werken  ;)
Groetjes, Peter


Steam.N

#2076
Verdomd !  Om horendol te worden ...

Tweede stelbalk geplaatst en bevestigd ...
Bij het willen plaatsen op de ontbrekende houten biels blijkt dat de haakjes wat lang zijn.
Dus voorzichtig afknippen ... lukt voor de eerste ... tweede ... tot de achtste: breekt die toch niet af, zeker !

Nu even piekeren of een herstelling mogelijk is.
Zo niet begin ik opnieuw, want het is het haakje van een buitenste tong, en ik geraak niet meer aan de soldeerpunten ...
Damn damn damn ...

Enfin, beter dat het nú afbreekt, dan later als de wissel geplaatst is ...
(zucht)

Nog wat verder de boel bekeken: herstelling lijkt me hoe langer hoe onmogelijker:
Een herstelling zal het even volhouden, maar uiteindelijk afbreken.
Het principe van de haakjes gevormd door de voet van de rails lijkt me wel OK.
Het is eerder dat de gaatjes in de stelbalk eerder slotjes moeten zijn dan gewone gaatjes, want de balk heeft de neiging wat te draaien (zodanig dat het niet parallel blijft met de andere biels.
Doordat de gaatjes geen speling geven aan de tongen, zit de spanning op de haakjes.

Ik vind echter geen methode om dit goed te doen, want een 0.6mm vijltje heb ik niet onder de hand (en met een fijn ruimertje lukt het niet).

Eerst moet ik een oplossing vinden, anders zit ik met de volgende wissel met hetzelfde probleem.
Dus het haakje van een tong moet haaks op de dwarsbalk wat kunnen bewegen, en in langsrichting van de dwarsbalk moet de speling minimaal zijn, om de tong juist te positioneren tov de rails.

Het lijkt me een verspilde week ... (snik)  ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Het spijt me dat te lezen, Jean

Verspilt is je tijd nooit: Je hebt alweer wat geleerd
Een eventuele geheel-nieuwe Engelsman zal sneller én beter gebouwd zijn !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Slaap brengt raad (zeggen ze) ...

Er zijn twee technieken om tongen te maken: doorlopend of met scharnier.
Wat ik tot nu toe gedaan heb (deze maand) is doorlopende tongen maken.

Misschien kan ik nu de wissel "redden" door de beschadigde doorlopende tong af te zagen, en te vervangen door een scharnierende.
Dergelijke tong kan wat in langsrichting bewegen, en dus de stelbalk beter volgen.

Dat neemt niet weg dat ik nog verder ga proberen om stelbalken te maken met vier sleufgaten.
Pas wanneer dát me lukt, begin ik aan een nieuwe engelsman.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Citaat van: Michiel op 29 januari 2014, 21:32:13 PM
... En, bewegen de tongen nu beter? ...

Late reactie:  Ja Michiel, zolang de haakjes het uithielden (  ::) ::) ::) ) was er weinig kracht nodig om de tongen in de uiterste posities te brengen.
En dat ondanks het niét wegvijlen van de voet van de tongen aan het knikpunt.

De stroefheid van vorige testmodellen is dus grotendeels te wijten aan het solderen van de punten aan de stelbiels.
Daarom blijf ik nu resoluut kijken naar haakjes- en pennetjes- oplossingen.

Voor de aanmaak van sleufjes in de stelbiels ga ik deze avond proberen twee gaatjes naasteen te boren, met een kleine spatie tussen beide, en die ruimte dan wegsnijden.
Wie weet heb ik nog ergens een extra fijn puntfreesje.  Dat zou me wel helpen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Is het niet veiliger het gaatje iets groter te boren en ervoor te zorgen dat je wissel aandrijving voldoende uitslag kan maken.
De omgeplooide pennetjes zetten zich in de gaatjes na het aanslaan tegen de rail (als er wat speling is).
Als de wisselaandrijving met servo's gebeurt, kan je in de aandrijving een soort van veer (dubbele knik in de draad  [ ----N---- ] of zoiets toch  :) ) inbouwen om de druk tegen je wissel niet te hoog te laten worden.

Je bent natuurlijk wel op tienden van mm aan het werken en dat mogen we ook niet vergeten 8) en je moet ook de plaats hebben onder de baan.

Succes verder Jean.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

De gaatjes die ik nú maak, zijn 0.6mm diameter.
De tongen bedekken die bijna volledig, zodanig dat het zicht ok is.
Gaten van 0.8 lijken reuzegroot (ondanks het kleine maatverschil), en met dergelijke gaten bestaat het risico dat als één tong aanslaat tegen de rail, de andere tong nog niet voldoende tegen de tong zit.
Dus hoe minder speling in de langsrichting van de stelrail, hoe liever ik het heb.
Die 0.8mm gaten zijn ook erg goed te zien, en verbrodden wat het zicht.

Die S-knik in de aandrijving voorzie ik inderdaad, om de kracht op de haakjes te beperken, als de servo wat zotte kuren krijgt.  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2082
Operatie Vervang-Tong is gestart:

Begonnen met het trekken van de tand, euhhh Tong :



Nu de nieuwe tong aanmaken, scharniertje er op, en plaatsen ...
Ah ja, ook een haakje voorzien  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2083
Het komt niet goed ...

Het lijkt van wel :



Je ziet de scharnierende tong (de onderste):
klein (nog aanvaardbaar) spleetje bij de aansluiting op het middenstuk ... maar dat middenstuk is vervormd, zit niet in de lijn.
Ik geraak er niet aan met een tangetje om het recht te krijgen.
Dus niet bruikbaar, want als er iets overkomt, zal het niet vlotjes rijden.

Erger: als ik de stelbalk in de andere stand zet, trekt die volledig scheef, en de spleet aan de scharnier wordt groter.



Ik moet hier iets serieus fout gedaan hebben, want aan de andere kant blijft de balk mooi in lijn ...
Even onderzoeken wat fout gaat ...

Bovendien: ik heb pinnetjes nog niet besteld, die de haakjes moeten vervangen.
Zo hou ik de tong-eindjes onbeschadigd en sterk.


Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

De stelbalk kantelt, omdat ze nu draait rond het gemiddelde centrum van de bovenste tong en de derde. Je hebt geen symmetrie meer met die 4de losse tong. Dat probleem verwijnt wanneer je die langwerpige gaten kan maken in de stelbalk. Dan blijft ook de losse tong beter in z'n scharnier zitten, denk ik.

Die knik in de rail heb je waarschijnlijk veroorzaakt bij het doorknippen of vijlen van de slechte tong? Ik vrees dat je daarmee zal moeten leven, maar ik denk dat het geen probleem zal veroorzaken met het rollend materieel. Met de nog ontbrekende strijkrail blijven de wielen in het spoor, denk ik.

Het is jammer dat het zo met vallen op opstaan gaat, maar ga door met deze engelsman totdat je alles onder controle hebt. Het is een zeer leerrijke periode waar je toch door moet. Volhouden Jean, want het wordt het dubbel en dik waard!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)