Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Citaat van: Peter op 28 januari 2014, 10:06:59 AM
Arnold (spoor N) heeft zo'n fijne nageltijes voor de bevestiging van hun rails. ...

Peter, zijn dit nageltjes waarmee de bevestiging van de sporen op de bielsen kan gesimuleerd worden?
Heb je daar een artikelnummer van?
Geen idee of ik ze kan toepassen, en om nageltjes te zetten op alle bielsen is wel een hercules werk  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#2057
Laatste stuk engelsman is nét gesoldeerd ...



Ik ben er wat suf van.

Nu eerst de soldeerpunten wat opkuisen, dat ze niet te hard opvallen, en vooral: dat ze het rollend materiaal niet storen.
En dan het meest cruciaal punt: ga ik de stelbiels zó kunnen inboren, dat de tongen de eindposities zuiver bereiken en houden.
De haakjes blijken niet mooi uitgelijnd te zijn ... dus dat gaat het niet erg gemakkelijk maken ...

Even de benen strekken  ;)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Dank je wel, Gerolf.

Het zíet er niet slecht uit, maar die stelbalken zijn een ander verhaal ...
Eerste poging ging redelijk goed: vier haakjes redelijk goed op een rechte lijn, dus gaatjes in de stelbalk, haakjes er in ...
Drie van de vier tongen bewegen goed naar hun uiterste standen, maar dan blijft de vierde nog een stukje open.
Niet zo erg: nieuwe stelbalk, en gaatje van vierde tong iets verzetten ... maar boortje doet zijn eigen zin, zelfs als ik de juiste positie met een prikpen goed indruk in het koper ...

Vier pogingen verder ... wapens neergelegd ... ik kruip in bed.
Niet ontmoedigd, maar gewoon moe.
Het zal morgen avond wel beter lukken.

Tweede stelbiels wordt een moeilijker verhaal, want haakjes absoluut niet op een rijtje.
Misschien kan ik nog een correctie uitvoeren, zonder dat de haakjes afbreken.

Probleem voor morgen.  Bedje lonkt  ;)
Slaap ze !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Kwa uitzicht is die engelsman prachtig. Het technisch in orde krijgen met die tongen blijkt een ander verhaal. Indien je overweegt om met de standaard N-flenzen te rijden, zorg voor een voldoende opening tussen tong en rail. Gelukkig staan de open tongen op hetzelfde potentiaal als de rail, waardoor je geen zorgen moet maken voor kortlsuiting bij het aanraken van de tongen door de flenzen (zoals vb bij Peco wissels).

Je zou de pennen van de wisseltongen, die in positie staan gebracht, in een papier kunnen drukken, en dat als mal gebruiken voor het boren van de gaten. 't Is maar een idee.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Michiel, het probleem is niet zozeer de positie van de gaten overzetten op de stelbiel, maar het boortje zijn gaatje laten boren op de juiste plaats.
Ik prik met een prikpen een put(je) in de koperlaag, maar als het boortje dat putje ingaat, springt het er uit, en gaat alle kanten uit.
Misschien wordt dit veroorzaakt door het opgestuikte koper.
Dus deze avond nog eens gewoon met de fijne tip van een alcoolstift vier puntjes plaatsen, en de boor zijn ding laten doen.

Alternatief: met een dikker (stijver) boortje de aanzet (en alleen dát) boren van het gaatje, waardoor het fijnere boortje direct gecentreerd is.
Benieuwd hoe vlot het gaat lopen, deze avond.


Gisteren avond was echter geen verloren avond, want ik heb de electrische aansluiting van het baantje in orde gebracht.
Dus tóch een puntje van de worklist afgechipt  ;)
Deze avond lukt het hopelijk om ook de lichtbak af te werken (houtwerk toch).
Welke was die oosterse website weer waar je goedkoop meters ledstrips kon bestellen?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Martin Welberg

Zijn diverse shops op Ebay Jean, ze zijn alleen op dit moment veelal gesloten ivm chinees nieuw jaar

Michiel

Voorboren met een handboor, totdat je een putje hebt. Daarmee heb ik nooit het probleem gehad van het uit center schieten van de boor. Gaat steeds goed.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Niet aan gedacht, gisteren avond.
Poging volgt, zodra ik gegeten heb  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

ziet er knap uit Jean.
Als je die pinnetjes omplooit, moet je zorgen dat je ze door plooit, zeker niet terugplooien want dan breken ze sneller af. Die dingen gaan dan altijd een stukje terug mee in de vorige plooi en dat moet je nu net niet hebben.

succes ermee  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

#2066
Een mens kan al eens tegenslag hebben ...

Probeer ik de stelbiels langs één kant te plaatsen ...
Vier gebroken boortjes verder (ligt wel aan mij, met mijn enthousiasme  ::) ): stelbiels past, tongen bewegen goed, en vinden hun eindpositie ...



... constateer ik dat ik de "moeilijke" kant gedaan heb, die waar de haakjes níet op een rijtje stonden ...
Hoera !  Fluitje van een cent, ik ben er bijna, want nu de kant waar de haakjes wél op een rijtje staan ... of niet ?

Andere kant bekeken: op één van de tongen is het haakje afgebroken ...
Doeme, daar gaat mijn enthousiasme ...
Eigenlijk normaal: met al die manipulaties hebben de haakjes wat afgezien ...

Nieuw haakje solderen ?  Even wat gepast met een messing staafje van 0.5mm diameter ... tja, zou moeten kunnen ...

Valt mijn frank dat het een haakje van de binnenste tongen is ...
Ik kan gemakkelijk aan de soldeerpunten ...

Dus ik ga die tongen er uitzwieren, en een koppel nieuwe vijlen.
Op hoop van zegen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

Veel sterkte ! in het verwerken van deze tegenslag  :( ;)

Groeten Peter ;)

Steam.N

Ach, Peter, de wereld staat er niet van stil.

Die tongen zijn relatief snel gemaakt.
Van die dingen leer ik wel: ik heb de mal wat aangepast, om in het vervolg beter met die haakjes te kunnen werken.
Hopelijk loopt dat volgende keer wat vlotter  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Al bij al gaat get nog redelijk goed! Het is nu nog zoeken en prutsen om de techniek te vinden, maar zelfs dan nog, gaat het toch goed vooruit. Ik hoop dat het vervangen van die ene tong redelijk vlot gaat. En, bewegen de tongen nu beter?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)