Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

raf

Hallo

wat je ook kunt doen is onder de tong een stukje weg vijlen en daar een plat plaatje in solderen.
in dit plaatje een gaatje boren zodat je daar een heel klein koper/messing nageltje doorheen kunt zetten.
dit nageltje vast zetten op de beweegbare dwarsbalk met 2K lijm.
zo heb je een stevig scharnierend punt gemaakt.
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

#2041
Raf, bedankt voor het meedenken.
Alleen denk ik dat je voorstel het probleem niet echt oplost, want ik zit met VIER tongen.
Bovendien wordt het, denk ik, een erg zichtbare constructie ...
Wél gemakkelijker, want je voorstel vraagt slechts ééns scharnierpunt tov de geplande vier ...


[Edit:]  Typo verbeterd.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

Hallo

Het enige wat je gaat zien is eigenlijk de kop van het nageltje.
en ze hebben zeer kleine nageltjes .
Het plaatje hoeft niet veel groter te zijn dan de diameter van het kopje.
hoe dichter het tegen de rail aan zit hoe steviger het is.
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

Hoi Jean,
De oplossing die Tillig toepast op zijn "verende" wisseltongen voor de aansluiting met de stelbalk:
- Kop en ziel van de rail wegslijpen over ongeveer 2mm
- De railvoet 90° omplooien naar beneden
- In de stelbalk (uit styreen) een gaatje voorzien waar dat pennetje inpast
Het gaatje in de stelbalk moet je net iets groter boren dan de breedte van je railvoet om een klein beetje speling te geven voor de rotatie van de kop van de tong.
Zo krijg je een scharnier op de stelbalk en is die stijve driehoek iets soepeler.

Het is op H0 al een gepruts (heb het ondertussen ook al tich keer gedaan) dus ik verwacht me aan "heel fijn" gepruts in N  ;)
Maar jou doorzetten zal daar wel geen probleem mee hebben.

Succes.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

#2044
Frans, ik probeer wat uit, op basis van wat je daarnet vertelde:



Je ziet op (1) een dubbele tong, dus beide uiteinden taps gevijld.
Alhoewel de uiteinden zeer fijntjes zijn, heeft de voet nog een halve dikte.
Die heb ik in de hoogte gesplitst, en de voet haaks naar beneden geplooid (stukje 2). Haakje daarna dunner gevijld.
Dat haakje moet dóór de dwarsbalk: Stukje drie toont een gat van 0.8mm (bleek te ruim), en 0.6mm, dat nét blijkt te passen.
Nu is het de bedoeling dat eens alle tongen geplaatst en gesoldeerd zijn, exact op de juiste plaats vier van die 0.6mm gaatjes geboord worden.
Exact wil zeggen: dat bij de uitwijking van de dwarsbalk ALLE tongen juist gepositioneerd zijn.  Dus redelijk tricky.
Door die vier gaatjes gaan dan de vier haakjes in, die ik dan omplooi onderaan de dwarsbalk.

Om de afbuiging van de tongen te vergemakkelijken heb ik twee stukjes rail ingevijld (moet gebeuren op 5mm van de knik van het stuk (1)).
Stuk (4) heb ik doorgevijld langs de onderkant (voet volledig, en ziel op halve hoogte)
Stuk (5) heb ik voet en kop doorgevijld.
Stuk (4) ziet er het beste uit, maar is íets stijver van (5).
(4) wordt dus gebruikt bij de engelsman de ik op dit ogenblik in de stijgers heb.

Met deze oplossing zou ik de dubbele stijve driehoeken moeten vermijden, die ik in mijn vorige poging bekomen had.

Benieuwd wat het resultaat gaat zijn !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Ik stond een paar pagina's achter met lezen, maar het rolt hier weer als een trein!

Chapeau!  Die wissel in reactie #2022...  Kwijl, kwijl...

Groetjes, Peter


SuSke

ZO had ik je ingeschat Jean, gelijk er tegen aan  ;) maar je doet het wel  8)
Het gepriegel is inderdaad de juiste afstand tussen de gaatjes in de stelbalk.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

#2047
Frans, met véél moeite, maar het schijnt te lukken :



Nog maar een halve, maar het was wat zoeken ... en ik moest de mal aanpassen aan de haakjes.
Eigenlijk zelfs nog geen halve engelsman, want ook de strijkregels en de puntstukken moeten er ook nog op.

De tongen bewegen redelijk goed.
Waarschijnlijk was het probleem (bij mijn eerste engelsman, zes maanden geleden) dat de uiteinden van de tongen gesoldeerd werden.

Maar ik zal de huid van de beer nog niet verkopen: niet meer of die (broze) haakjes breken af, als ik ze later omplooi onder de dwarsbalk.

Als dit werkt, krijg ik wel het schaamrood op de wangen, want Gerolf meldde me tóen al, om de eindpunten met pennetjes op te stellen.
Toen nooit gedacht om het uit te voeren zoals deze avond.
Frans, je tip was een goeie  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

Hallo

je kan ook onder de beweegbare biels een stukje weg halen daar waar de pennetjes moeten bewegen.
Dan hoef je ze niet om te plooien.

gr raf en mooi werk
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Raf,  ik moet in elk geval een stukje weglaten onde de biels, want ook een gebogen haakje neemt wat plaats.
Maar als ik de haakjes onder de biels niet omplooi, riskeren ze naar boven te komen, waardoor het materiaal er wat schokkend overrijdt, en de tongen zouden zelfs kunnen beschadigd worden. (de koppen van de tongen zijn op het uiteinde flinterdun).
Dat omplooien zal wat tricky zijn, want er moet wat speling overblijven om vlot te bewegen, maar niet te veel om dat naar bovenkomen te beletten.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

hallo

Anders er een stukje op lijmen zodat ze niet naar boven kunnen komen.
Solderen kan ook maar dat kan gevaarlijk worden voor de biels .
Gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Ik gebruik zeer kleine koperen klinknageltjes om biels en tong te laten scharnieren (en de stijve driehoek te vermijden)
- Passende gaatjes in de stelbiels boren (printplaatmateriaal)
- Bolle kop van het klinknageltje onderaan (dus inderdaad wat plaats nodig)
- afvijlen tot het uiteinde nog net iets uitsteekt boven de stelbiels
- railvoet solderen op het afgevijlde uiteinde
... Weliswaar in H0, maar volgens mij ook haalbaar in N  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Arnold (spoor N) heeft zo'n fijne nageltijes voor de bevestiging van hun rails.
Deze hebben een hele dunne platte kop. Eigenlijk ideaal. Ik weet niet of ze die nog produceren,
maar ik heb er nog een aantal liggen 
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Koperen (verkoperde) spijkertjes gebruikte ik vroeger.
Nadeel: niet glad onder de kop (ribbeltjes tussen kop en schacht) waardoor ze niet vlot rond draaien
Die klinknageltjes zijn op andere manier gemaakt, ooit op een beurs gekocht (Sauerbier, dacht ik)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 28 januari 2014, 10:01:50 AM
Ik gebruik zeer kleine koperen klinknageltjes om biels en tong te laten scharnieren (en de stijve driehoek te vermijden)
Die zal ik eens uitproberen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }