Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Binco

Heel fraaie kleuren die je gebruikt!!
Toppie! ;)
Allemaal acrylverf?

Steam.N

Mannen, bedankt voor het schouderklopje.  :)
Vandaag nog de lichtbakjes, en daarna ...

Stephen, de verf is Vallejo voor de muren (orange red en chocolate brown), Anita Decor voor het dak (baksteenrood en zwart).
Alleen ramen en deuren geairbrusht (vóórplaatsing natuurlijk), de rest met het penseeltje.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Stieven76

Enorm mooi huisje.. Een kunstwerkje  ;)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 12 december 2013, 08:08:33 AM
... en het volgende project aanvatten ...

Michiel, het wordt niet het "volgende" project, maar het "vorige"  ;)
Ah ja .... welk was dat weer ? ? ?

Hotel Monarque !

Hoe?  Was dat niet af?
Ah neen:
Ramen aan het terras, het dak, de bakstenen zijkanten met ramen (ding - ding - ding ...), de achtergevel met ..., de schouwen, de lichtbakjes,  nogal wat etswerk, de regenspullen, en ... schilderen ...

Dus plezier en variatie genoeg ... voor komende weken  ;)

En daarna het volgende vorige losse eindje !

MAAR eerst:  bezoekje aan Houten !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Terug uit Houten:  Pijnlijke verrassing voor mijn portefeuille: veel N-aanbod !
Nogal wat wagonnetjes en Preizerkers buit gemaakt !
De vangst propertjes echter snel weggelegd, want mijn volgende werf staat op het werkblad :

Een oude bekende.
Maar zoals eerder al gezegd: nog veel werk te verzetten.
De werken zijn ook bruusk onderbroken: de schildertesten voor de kleur van de raamstijlen zijn plots gestopt ...
Maar dát verderzetten komt later:

Eerste opdracht wordt : de rechtse zijgevel:

Alhoewel ik indertijd die zijgevel OK vond, heb ik nu de indruk dat die iets breder zou moet zijn, dus iets dieper gaan:
er van uitgaande dat er twee kamers achter mekaar moeten plaats vinden, lijkt het volume redelijk krap ...

Dit wil zeggen: muur lossnijden van de voorgevel (slik) ...
Andere reden waarom die zijgevel er af moet: er zijn ramen met gebogen bovenkantjes ...
.. en daar zitten ... GEEN raamboogjes in ...
Belofte maakt schuld: ik probeer hier iets ...
Maar dan op een losse gevel, die ik plat kan leggen op het werkblad ! 
Dus ...

Maar of die zijgevel gemakkelijk los komt: geen idee ...
Eerst een stukje eten, en de mentale rust zoeken ...

Michiel

Jean, succes met deel twee van hotel Monarque. De voorgevel ziet er alvast formidabel uit. Ik zit klaar voor het vervolg. Dus... barst maar los!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Ah ook in Houten geweest :)

Blijft een knap geveltje!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

marc goovaerts

Jean, N-preiserkes voor NEEB in Houten ?

Steam.N

Ja Marc.  Verschillende setjes.
Wel moeilijk om setjes te vinden die perfect passen in NEEB ...
De mode was vroeger iets anders  ;)

Nu even iets anders: een vraagje ...
Ik stel me de vraag wat de vertikale lijn op onderstaande foto voorstelt (met rode pijl aangeduid):

Eerder in mij opgekomen:
- een regenpijp (maar heeft geen zin, gezien de plaats waar die pijp op het dak aansluit)
- een schouw (maar die steekt niet uit boven het dak, dus lijkt me dan ook niet zinvol)
- een voorgemetste muur (misschien renovatie, versterking, ...).  De vorm van het dak lijkt dit min of meer te bevestigen

Wat denken jullie?

Waarom dit detail voor mij belangrijk is?
Indien die lijn een voorgemetste muur betekent, dan kan ik op díe plaats op mijn model de zijgevel doorsnijden, en een andere gevel (breder) bovenop kleven.
Dat geeft me de kans om de muur te verbreden, en de raamboogjes uit te werken op een steenpartij die op mijn werkplek ligt, zónder de reeds opgekleefde muur te moeten lossnijden (met risico van beschadiging van de voorgevel).

Benieuwd hoe jullie die foto interpreteren, eb wat jullie mening is  ;)

Dirkh

Jean,

Volgens mij een voorgemetste muur, als je rechtsonderaan kijkt naar de achter bouw zie je duidelijk dat de muur uit springt. Eerst dacht ik aan de leiding van een bliksemafleider maar als je verder in detail kijkt verspringt het dak ook en klein beetje.

Dirk

Michiel

Ik denk eerder aan de afvoerleiding van toilet e dergelijke. Om tijdens het doorspoelen van een toilet de ander niet vacuum te trekken, is de leiding tot aan de dakrand doorgetrokken, en open bovenaan om steeds admosferische druk te hebben.

Bon, ingewikkelde uitleg voor wat het mogelijk niet is.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

Jean,

Nu ben ik zeker dat het een uitstekende muur is, was even aan het kijken naar foto van het hotel en vond toen deze

Verdorie ben bezig op de tablet en krijg de link niet goed, maar je kan hem wel copieren.
Hier zie je duidelijk de uitstekende muur.

Dirk

edit: link gecorrigeerd

Steam.N

Verdraaid, Dirk:  die foto heb ik bij Delcampe over het hoofd gezien !
Zeer waardevol voor verschillende  redenen:
- het geeft meer geloofwaardigheid aan de "voorgemetste muur"-optie
- het geeft een beeld van wat in de doorgang naast het hotel te zien was
- het bevestigt de raamsamenstelling aan het terras op het eerste
- het geeft detail over de centrale ramen van het gelijkvloers
- het wijst op een tekortkoming aan de osseogen in 't dak

@Michiel: aan die onderdruk-oplossing voor de toilet-afvoer had ik niet gedacht.
Maar waarom zou die tot nét aan het dak moeten lopen? Iéts bóven het hoogste toilet volstaat ...
(en de voorgemetste-optie komt me ook beter uit, natuurlijk.  Laten we eerlijk zijn  ;) )

Dirkh

Oei, heb ik je nog meer werk bezorgt. In elk geval kan je nu verder met de muur zonder de andere te moeten afsnijden.Het huisje links beloofd ook nog een uitdaging als dat ook op de baan komt.

Steam.N

Citaat van: Dirkh op 15 december 2013, 10:13:11 AM
Oei, heb ik je nog meer werk bezorgt. In elk geval kan je nu verder met de muur zonder de andere te moeten afsnijden.Het huisje links beloofd ook nog een uitdaging als dat ook op de baan komt.

Dirk,  trek je dat vooral niet aan  ;)
Het geeft altijd een kick, als ik een "nieuwe" postkaart onder ogen krijg: een ontdekkingstocht naar nieuwe details !

En dat huisje er naast: staat inderdaad op de planning, net als het huisje er naast, en het huisje dáárnaast, en ...
Al naargelang er plaats is op mijn minibaantje  :)
Op dit ogenblik lijken ze eenvoudig van opbouw, maar op het bouw-moment zelf komen de verrassingen pas naar boven ...

Maar die geveltjes moeten wachten tot mijn opkuis actie afgerond is (hoe spijtig ik het ook vind) ...