Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

't Is Kermis ...

Gestart door Gerolf, 06 juli 2009, 13:00:57 PM

Gerolf

citaat:
Geplaatst door doomslu
citaat:
Geplaatst door eddy
Hopelijk met succes,we duimen voor U Gerolf.
Erger, we gaan daar een ganse nacht niet van slapen! [:I]
Ik wel - zo dadelijk - en morgen fris en monter voor de ombouw en de test [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Siliconenbanden liggen er op, verschillende testritten, en ...



Siliconen zijn blijkbaar te ZACHT [xx(] [:(!] Dit is een extreme macro, maar je ziet het wel:
Alleen de rechterband zou de vloer mogen raken, maar omdat het rubber zo doorzakt, maakt het linkerwiel ook contact [:(]
Dat wieltje draait andersom, en werkt dus tegen. Andere oorzaak, zelfde effect: de auto rijdt nauwelijks [|)]
De kantelhoek nog vergroten lukt niet. (Dit is trouwens al extreem in een poging om toch maar beweging te krijgen)

Even diep inademen, even iets anders gaan doen, en dan terug proberen.
De enige oplossing lijkt toch iets steviger rubber. Dat worden dus de eerder genoemde orthodontie-elastiekjes...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Serieuze tegenvaller ...
Eens denken wat je in de plaats van die siliconen kunt gebruiken ...
Ga je even een tussendoortje doen, om je energie terug op te laden? ;-)
Goeie moed!  We denken mee ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Net een test gedaan met die orthodontie-elastiekjes en ... noppes [xx(]
Onvoldoende grip op de vloer. Een stukje vloer opgeruwd - nauwelijks beter [|)]
Siliconenrubber heeft wel wat grip, maar zakt dan weer teveel door [B)]
Het raak-oppervlak van het voorwiel op de vloer is dan ook erg klein, met moeite 1 mm?, schat ik.
Een echte botsauto heeft dan ook een veel breder aandrijvend wiel.
Maar met ??n voorwiel zou ik niet weten hoe de rijrichting om te schakelen. Voor een dpdt-schakelaar of elektronica is er geen plaats, en een mechanische oplossing zou ook een volledig nieuw ontwerp betekenen. Ik zit vast [:(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Gerolf, ik dacht dat je de hardheid van die silicone om te gieten kon beinvloeden met de hoeveelheid harder. Bel die mannen daar tegen Lier eens op (kan niet op de naam komen).

Bull Snot? [:D]

Ergens met Google gevonden:

citaat:
Siliconen rubber bestaat uit een witte dikvloeibare hars component en een transparante of desgewenst blauwe harder component, waarvan 5-10% toegevoegd en goed doorgeroerd moet worden. Bij 5% verharder is het mengsel ? een uur verwerkbaar en bij 10% ongeveer een half uur. Dit geeft ook een iets hardere rubber.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Die "BullFrogSnot" is volgens mij ongeveer hetzelfde als siliconen.
VossChemie bellen? Misschien... De rode "vuurvaste" silicone is overigens ook iets harder. Een dunner siliconenbandje zakt ook minder door ... Wie weet ...
Ik zit wat te broeden op een "ietsje anders" soort voorwielen, om het oppervlak wat te vergroten. EDIT: Jean, we denken in dezelfde richting [;)]
Misschien de rijvloer "echt" ruw maken? Stroomafname lijkt geen probleem, en zou dat bij een ruwe vloer ook niet mogen zijn.

Wat laten zakken, en een nachtje (of twee, drie, ...) over slapen, denk ik.

@Michiel en Jean: "tussendoor" rijdt mijn parkbaantje terug - die had last van slingerende rails en zat geblokkeerd - door een combinatie van temperatuurverschil, (te) lange rails en krimpende styreen-onderbouw.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Steam.N
Gerolf, conische wieltjes (kleinere diameter naar buiten toe)?  Zodanig dat als het wieltje kantelt, een groter oppervlak contact maakt?
Dat was mijn eerste idee, ja - en een dunner laagje siliconen er op (dat dus minder doorzakt) ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ardjoena

Andere velgen met een hogere rand is toch mogelijk een oplossing.
Als je me de afmetingen geeft wil ik ze wel (proberen) te draaien.

Dirk
 

just4fun

Of bandjes maken van siliconen buisjes, zoals ze gebruiken bij aquaria? Die hebben verschillende 'hardheden' volgens de gebruikte materialen. Zaak is alleen de juiste diameter vinden.
Ik zou idd ook eens spelen met de verhouding harder/siliconen bij het aanmaken, zoals hierboven reeds geopperd.
Paul

Gerolf

Bedankt voor het aanmoedigen en meedenken, mensen [:)]
Naar mijn mening draait alles om het contactoppervlak met de rijvloer. Hoe groter dat oppervlak, hoe meer wrijving.
Vergelijk het met een fietsband: Beenhard opgepompt rij je veel sneller, omdat je weinig weerstand hebt met het wegdek. Zwak opgepompt vergroot het oppervlak: meer weerstand maar ook minder kans om onderuit te gaan [;)]
Siliconenrubber is vergelijkbaar met een "bijna platte band", krimpkous met een wielrennerstube. De balans zoeken ligt in de hardheid van het rubber, en de dikte van het spul.

Profiel heeft geen zin op het harde en gladde oppervlak. Daar wordt je oppervlak kleiner mee. Spijkerbanden (schuurpapier bvb) hebben wel zin op een zachtere of niet-gladde vloer, maar mijn vloer moet elektrisch geleidend zijn.
Met pekel natgemaakt schuurpapier als vloer is misschien nog een idee, maar het vocht mag dan niet weglopen naar de elektrische verbindingen, of in het botsautootje geraken [:D]
Mezelf wat tijd gunnen, andere kermis-dingen doen, is zeker een optie. Ik moet de eerstvolgende 10 dagen toch bijna altijd werken [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door PeterC

Gerolf, je bent een vindingrijk man.  Tegenslagen zijn er om te overwinnen.  Project 'even' opzij zetten.  'Even' anderen idee?n uitwerken en ondertussen geniale invallen krijgen (vaak tijdens ik-momenten [^]) voor je 'botsauto's' (sorry, ben van Gent) en dan er 'volle bak' terug tegenaan...

...Maar gun jezelf eerst eens een 'rustpauze-voor-andere-zaken' [;)]...






Zou ik ook doen Gerolf.
Te hard geen tractie, te zacht te veel tractie.
Blijkbaar zou een zeer dunne zachte laag een oplossing kunnen zijn.
Dun omdat door de schuinte het hoger staande wiel geen kontact meer maakt met het oppervlak doordat het zachte materiaal niet meer zoveel kan uitzetten en ingedrukt worden. Wat daar voor in aanmerking komt weet ik niet, maar zacht materiaal dat zeer dun is misschien ?
Heeft u ooit het filmke gezien hoe ik tec7 op een wiel van een loc aanbreng ?
Tec7 is na enkele dagen hard en geeft toch veel tractie, oftewel een wiel schilderen aan de buitenkant met vloeibare rubber, dat bestaat ook.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Stefan Appelmans

Gerolf, ik ben echt triestig te zien dat je botsautotjes niet goed kunnen rijden! Na zo een werk![:(!]
Ik heb dus iets getest.
Met mijn draaibank[8D] heb ik "bandjes" gesneden in een silicone buisje, dat meestal dient in radiobesturing om brandstof naar de moteur te brengen, of ook als "cardan" tussen moteur en aandrijving in modeltreinen.
Op een glazen oppervlakte (dus vlak en glad) trekt dat veel beter dan krimpkous, en vervormt heel weinig.
Op een 2,3mm staaf is de uiterste diameter 3,5mm en het spant er van zichzelf goed op.
Wilt je dat ik er je een tiental cm van stuur?
Ik heb ook aan iets gedacht om een beetje meer "gewicht" te hebben op het voorwiel stel: 0,3 of 0,2 nickelzilver of pianowire? Goed ook voor stroomopname.

PS: Ik heb geen Macro...[:I]

In oud speelgoed waren er ook wagens of panzers dat draaiden wanneer ze tegen iets bleven steken, en dan opnieuw vooruit. Een beetje gelijk uw systeem, maar de twee voorste wielen draaiden in dezefde richting. En dat werkte prima.

Stefan.
stefan.

Gerolf

Volledige (wat-harder-rubberen) wielen afgieten heb ik ook al overwogen, en is ??n van de opties.
Dunne siliconenbuis (bedankt, Stefan [:X]) kon ik tot nu toe niet vinden, en zou misschien helpen.

... maar misschien heb ik "gewoon een domme fout" gemaakt. Donderdag probeer ik wat [;)]

Het belangrijkste: X-aantal bijdragen geleden schreef ik "ik zit vast". Dankzij jullie talrijke meedenken - ook via pm - niet meer [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

just4fun

Ik was me nog iets aan het bedenken.
Lang geleden zat ik op de schoolbanken in het labo elektronica en daar gebruikten we rubberen matten die elektrisch geleidend waren, dit om te aarden. Ik weet niet hoe het heette of waar het vandaan kwam, weet ook niet meer hoe geleidend ze waren (elektrische weerstand).
Misschien kan je daar uw bodemplaat proberen van te maken? Het rubber zorgt voor grip en het geleidend zijn voor de stroomvoorziening.
Paul

Havoc

citaat:
weet ook niet meer hoe geleidend ze waren (elektrische weerstand).


Niet heel goed vrees ik. We hebben op het werk ook van die matten en dat is eerder om statische electriciteit af te leiden. Dan zijn enkele honderden kOhm goed. Ook nogal een glad blinkend oppervlak.

Stansen uit neopreen rubber, Gerolf?
Met vakantie voor onbepaalde duur.