't Is Kermis ...

Gestart door Gerolf, 06 juli 2009, 13:00:57 PM

Stefan Appelmans

Gerolf,
Als je een lengte silicone buis wilt, geef me dan uw post-adres. OK?
Vergeet ook niet een beeje uit te rusten...[;)]
stefan.

Gerolf

Ik ben al wat meer gerust ...



en bewegend: http://meb.gerolf.be/scenery/bm/kermis/bots/83Test4.wmv

Wat was nu het grote probleem? De "panto" spande nog te hard, en haakte aan het metaalgaas. Het is een veerdraadje van ocharme 0.1mm, maar nog te sterk.
Door het draadje wat te krullen, en het veertje dus in feite te verlengen is er minder druk, en al heel wat meer beweging [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Gerolf, ik heb geprobeerd om alle 44 (45, 46...) items te lezen en de evolutie van je ontwerp te volgen. Ik ben speciaal mijn hoed gaan opzetten om hem af te kunnen doen.
Ik meen te begrijpen dat je door dat kantelende voorwiel het "bots" effect wil simuleren.
Als dat echt te veel problemen geeft, heb je al eens aan een alternatieve manier gedacht om de wagentjes schijnbaar willekeurig te laten bewegen?

Steam.N

Wat een realisatie, h??
Gerolf, een dikke proficiat !!!
Moet deugd doen, na wat in de put gezeten te hebben.
Nu dat karretje eens zien botsen, en van richting veranderen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Merci mensen [:X]
Ik voel me nu inderdaad een pak beter dan een week geleden. De panto's kunnen nog wat beter, maar de "meet" is in zicht [8D]
Het botsen en omschakelen heb ik nog niet kunnen testen, want eerst moet het karretje nog beter bollen. Daarna volgen (hopelijk alle) 13 andere bakjes, maar die zijn "zo goed als klaar".
Voor alle eerlijkheid: het getoonde filmpje is 5 seconden, en werd geknipt uit een filmpje van een halve minuut - dat ene stukje waar het "in beeld" volledig zelf reed [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

De botsauto's willen maar niet (zie het draadje over "siliconen traag lijmen" elders)
Ik ga proberen met een ander model van siliconenband - maar dat wil zeggen een nieuw klokboortje maken. Misschien doe ik dat seffens wel

Uit ontgoocheling en ter afwisseling iets anders:



Die "BO" zijn niet de eerste letter van "botsauto", maar het begin van de naam van een eerder project [^]
Ter informatie: blauwe 0603 smd's op 0.5mm dubbelzijdige printplaat. De dragende "balken" zijn 1x1 messingprofieltjes

@Rian: Dat was geen hout, maar geschilderde styreenplaat. Net echt, h? [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Merci voor de aanmoediging, mensen [;)]
Bloedheet op mijn zolder, en dan is een loeplamp en een soldeerbout niet wat je wil [xx(]
Daarnet mijn "mobiele airco" opgestart. Vorige zomer had ik die niet nodig, nu wel. V??l beter [^]
citaat:
Geplaatst door PeterC
Ik zou niet echt goed weten hoe ik die SMD's moet beginnen solderen (zowel op PCB als draadjes aan solderen)...  Een zware kuch of een niesbui en ik kan gaan zoeken...[;)]
Niet hoesten of niezen [:D] [:D]
Op pcb:
- Ik zet ze eerst vast met secondenlijm-gel.
- Met een tandenstokertje wat soldeerpasta aanbrengen
- Bout op 350?, geen te kleine punt, piepklein afgesneden stukje harskernsoldeer met de bout oprapen en direct aansolderen
Losse draad:
- Vastzetten is het probleem - ik gebruik een botte krasnaald in een griptang, die drukt het smd'tje tegen een mdf-ondergrond
- Niet te hard klemmen: je kan zo'n ding fijnknijpen [;)]
- zowel smd als draadeinde voorvertinnen met soldeerpasta
- verder zoals hierboven
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

"Die "BO" zijn niet de eerste letter van "botsauto",  

Nee dan zou het B-O moeten wezen, van Oto [:o)]

Weer eens goe bezig zo te zien, ik hoop dat uwen airco het goed doet zonder teveel herrie te maken!!
Groet van Frank

conducteur

Mogen we weten waar B O voor staat?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

citaat:
Geplaatst door conducteur
Mogen we weten waar B O voor staat?
Zoals ik al schreef: de eerste letters van de naam van een eerdere attractie [:D]
Bespaar het je om te proberen raden. Het gaat om een "zelfbouw-frans" taalspelletje met een knipoog.
Nu, als je per s? wil puzzelen: de volgende letter is een U, en dan komen er nog 13 [}:)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Frank_N
Zijn wel 13 letters, He? [}:)]
Edit: zat nog ff aan de achtbaan te denken...
Het is voor de rollercoaster, ja. Maar echt, spaar je de moeite en wacht tot oktober [;)]
Een woord dat is "ontstaan" uit mijn hersenspinsels - het zou me verbazen dat er ook nog iemand anders zo vreemd is [:I] [:D]

Een poging voor een klokboortje:



1.8 binnendiameter, 2.8 buiten, 6 tandjes, aanslag op 0.8 diepte. Vooral de tandjes zijn niet fameus, maar ze moeten alleen maar in kunststof geraken [:o)]
Daarmee maak ik "uitgefreesde" cirkeltjes, en daarin siliconen.
De nieuwe bandjes zullen wat beter passen, iets beter spannen, en dan misschien geen lijm nodig hebben - hopelijk dus [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

Boaconstructor, of zou zoiets op z'n (kromme) Frans  kunnen als je spinsel  Marche em Bieres? (het gemarcheer tussen de "lekkere" biertjes)[:p]
Euhmmmmm.....Monty Python....Vliegende schapen....slangen...[8]baan....(Nieuwschierig....[8)])
Toch een bietje in de goeie hoek gezocht [:)][^]

Edit) Het Franse woord voor "achtbaan" is montagnes russes, vraag me af wat je er mee uitgespookt hebt [8D]
Groet van Frank

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Havoc
Zeg Gerolf, kan je niet proberen direct de band rond het metaal te gieten? Dan past het altijd.
Heb ik overwogen, Johan, maar ik zie twee problemen:
- giet-siliconenrubber hecht niet op metaal
- het hardt traag uit, en dan moet voor een gelijkmatig loopvlak het wiel "aan het spit" uitharden
De geboorde "kringen" voor het gietrubber zien er in elk geval een stuk beter uit dan de vorige. Ik leef in hoop [8D]

@Frank: Goe bezig [:D] [:D] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ardjoena

Gerolf

Een freesje maak je beter in stubstaal.
Messing is echt te zacht , zelfs voor kunststof.

Dirk
 

Gerolf

citaat:
Geplaatst door ardjoena
Een freesje maak je beter in stubstaal.
Messing is echt te zacht , zelfs voor kunststof.
Eigenlijk wel, h? [:I] Maar hij doet het wel (meer smelten dan boren, zelfs op vrij lage snelheid)
Het resultaat op het eerste gezicht: veel mooiere cirkeltjes dan met mijn eerste "klokboortje".

EDIT: op het tweede gezicht niet [:I]


Bovenste fotohelft zijn "nieuwe" cirkels, onderaan de oude.
Op beide fotohelften zie je effecten van een boortje dat "volgelopen" is door gesmolten kunststof.
... Toch nog eens snuffelen tussen mijn buismateriaal [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw