Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

't Is Kermis ...

Gestart door Gerolf, 06 juli 2009, 13:00:57 PM

evan

citaat:
Geplaatst door milocomarty
Blijf het een imposant stukkie werk vinden, ben echt benieuwd naar het eindresultaat..
Ik deel dezelfde mening
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

Bedankt heren, ik ben ook benieuwd naar het resultaat [:I] [:D]
De laatste veertjes ...



Vier onderdelen (links en onder) samenvoegen om het resultaat rechts te krijgen. Je ziet het uit 0.2 verenstaaldraad geplooide dingetje linksonder.
Het is niet simpel om dat in de exacte vorm te plooien, en er hebben er ook al enkele het luchtruim gekozen [xx(]
Ik hoopte vanavond met reinigen, smeren en testen bezig te zijn, maar deze bouwfase gaat een pak trager dan ik dacht [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Een test, en dit bakje rijdt in elk geval niet echt goed, kijk zelf maar:
http://meb.gerolf.be/scenery/bm/kermis/bots/82Test3.wmv

- slipt op de gladde vloer, en heeft daardoor bijna geen snelheid
- problemen met stroomafname op de vloer

Voor het eerste probleem: een ander stel "banden" op het voorwielstel (is op komst)
En het slechte contact: kwestie van perfect reinigen, denk ik [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Gerolf, super knap.  Net echt.
De bandjes wat ruwen?  Een sleepcontactje meer?
Succes !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Een test, en dit bakje rijdt in elk geval niet echt goed, kijk zelf maar:
http://meb.gerolf.be/scenery/bm/kermis/bots/82Test3.wmv

- slipt op de gladde vloer, en heeft daardoor bijna geen snelheid
- problemen met stroomafname op de vloer

Voor het eerste probleem: een ander stel "banden" op het voorwielstel (is op komst)
En het slechte contact: kwestie van perfect reinigen, denk ik [:I]




Schitterend, Gerolf!!
Gladde vloer hoort bij botsautotjes!
Mijn iedeetje, gezien het schitterende filmpje: toch de vloer ietsje opschuren?

Even beetje filosoferen:
Kijk, het zit een beetje zo: Op astronomische schaal is de aarde zo glad als een biljartbal. Maar voor menselijke begrippen is aarde op het diepste punt 11 kilometer onder de zeespiegel (Marianentrog, bij Japan), aan de andere kant is de mount Everest bijna 9 kilometer hoog.
Dat is 20 kilometer hoogteverschil...Een getrainde atleet loopt hier nog een dik uur over.

Dus waarom mag een H0 bots-auto-kermis-atractie niet beschikken over een wat ruwe vloer[?]

Zal ik wel weer uitgelachen worden...rare kronkel maar toch.

Edit: mag best een kleurenfoto van je in de tent[:D]
Groet van Frank

Gerolf

Bedankt voor de stimulans, mensen [8D]
Even jullie suggesties en mijn alternatieven oplijsten:
Ruwere vloer:
- Ik heb al wat geschuurd, maar mogelijk doe ik dit nog wat "grover"
- Ik zat ook te denken aan iets met perforaties, zoals een metalen antisliprooster. Middelgrof schuurpapier (vacuum) tegen folie persen? [8)]
Ruwere banden (krimpkous is te glad):
- "winterbanden" door er een profiel in te snijden had ik al bedacht, nog niet geprobeerd.
- Orthodontie-elastiekjes als banden vergt wieltjes met een diepere sleuf. Ik had er al enkele afgedraaid, maar de bandjes zijn niet hier geraakt ...
- Wie weet: "spijkerbanden" - een ruw metalen stripje over de wielen solderen, heb ik meteen ook meer stroomafname [:o)]
Hogere spanning:
- Normaalgesproken draaien die motortjes op 3 Volt, en dat krijgen ze. Ik zal eens naar de specificaties moeten zoeken. misschien kan "ietsje meer" wel. Ze worden immers behoorlijk gekoeld door het metalen chassis, en ik zou ritjes van 1 minuut afwisselen met 10 seconden "overstaptijd"-rust. [:)]
Extra stroomafname op de bodem:
- Liever niet, want dat is wrijving. Een ruwere vloer (zie hoger) kan wel helpen. En goed schoonmaken en -houden, natuurlijk... [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Ik denk ook dat profiel niet helpt. Kijk maar naar de Formule 1: geen profiel geeft de beste grip, maar het rubber is wel h??l zacht... en de 'vloer' is ook niet zo glad als bij jou natuurlijk.

Je zou bijna een kleverig oppervlak moeten hebben... ??
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Havoc

Ik zou eerst met verschillende materialen voor de banden experimenteren voor ik de vloer opschuur. Vergeet niet dat een gladde vloer gemakkelijker schoon te houden is.

Wat ik me herinner van die racebanen die in de jaren '70-'80 populair waren is dat die een soort schuimrubber gebruiken. Neopreen rubber misschien. Eens een rondje doen in de brico tussen de tochtstrip. Je zou bvb ook kunnen schijfjes van siliconenrubber slang snijden, soepel en redelijk stroef. En je hebt ook nog "bull snot" http://www.bullfrogsnot.com/ [8D] Enkel voor de naam al zou je dat moeten proberen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dgrr57

Ik vermoed dat de autotjes van 'ijzer' zijn en de bodem plaat van de piste van 'koper'.

Misschien enkele magneten onder de baan plaatsen. Misschien geeft dat meer 'gewicht' aan de autotjes [?]

Gerolf

Het slippende-voorwielen-verhaal wordt vervolgd ...

Mijn echtgenote (tandartsassistente - altijd lente [:)]) heeft kleine elastiekjes meegebracht, die op orthodontie-blokjes worden gebruikt.
Niet slecht, goeie maat, maar toch nog een vrij hard (weinig grip) materiaal...

Vergelijkend aan 't testen, en ik merkte dat mijn vroegere mallen uit siliconen veel meer grip hebben dan die rekkertjes.
Verder nog vergeleken met siliconen-isolatie van sommige soorten elektricitetitsdraad, ... maar de giet-siliconen bleven het beste

Dus: zelf gieten, maar dat wil zeggen een mal maken, en liefst voor verschillende banden tegelijk ...



Uit een stukje messingbuis van 3mm een klokboortje ge?mproviseerd, en daarmee in een restje PVC-plaat ringen "gefreesd", telkens tot op 0.6mm diepte.
Niet alle cirkeltjes waren even goed gefreesd door het warmlopen en smelten van de pvc, maar het zijn er toch heel wat bruikbare geworden [:I]
Dat klokboortje is in beeld, en die orthodontie-elastiekjes ook. De banden zijn momenteel aan't uitharden, en seffens probeer ik nieuwe velgen te maken ...
Spannend [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

Oei! PVC wat smelt geeft giftige damp af.
Misschien een idee eens voor die bewerking een holpijpje te gebruiken, Gerolf? Heb je gelijk geen kartelrandjes [^]
Edit)
Mischien rubber O ringen voor de bandjes?
O ringen zijn er dacht ik ook in siliconen.
Misschien is dit idee  al voorbijgekomen, maar toch..
Groet van Frank

Gerolf

De bandjes zijn goed uit de mal gekomen - toch diegene waar de vorm goed was "uitgeboord" en liggen nu verder uit te harden. Ik denk dat ik meteen een tweede serie ga gieten [;)]
De wielen zelf ben ik aan 't afdraaien, met tussenpozen - omdat ik met de "losse bril" moet werken op dunne messingbuis, wordt alles snel heet. Misschien post ik straks nog een fotootje van de nieuwe "flenswielen".

Hoeveel stappen terug is dit nu? Valt redelijk mee. Het voorwielstel is eenvoudig uit het chassis te halen, de as met de voorwielen zelf is wat lastiger.
Als het een beetje meezit kan ik dit weekend opnieuw testrijden [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Gerolf,  je bent als een rubber bal: bij elke tegenslag bots je met evenveel enthousiasme terug op !
Een groot voorbeeld voor ons allen [;)]
Veel succes.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Nieuwe voorwielen [^]
Nog niet allemaal klaar, maar toch al goed voor 4 karretjes, en voor de volgende vier bijna-klaar [;)]



De bestaande gladde/harde wielen vervangen zal iets voor morgen zijn, en dan hopelijk een geslaagde testrit [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Hahaa , een testritje morgen , spannend!!!