Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

Stieven76

Goed te horen dat je hier aan gaat verder werken, krijgen we weer leuke bouw verslagen  ;D
CiteerDe XpressNet aansluitpunten

Vraagje ivm de aansluitpunten. Is dat een connector die aan de voorkant van je module zit waar je dan de MultiMaus met kabel kan inpluggen? Heb je hier een fotootje van?
Ik zou graag een aansluitpunt vooraan aan mijn module hebben, zodat ik het command station en de transformator gewoon onderaan kan monteren en de MM daar kan op aansluiten.




Michiel

Inderdaad, ik heb zo'n aansluitpunt voorzien om mijn handregelaar in te duwen. Een fotootje van eerder in dit draadje:
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Stieven76

Bedankt voor de foto Michiel.
Weet je ook of dat werkt voor de multimaus? Ik zou juist graag vooraan een aansluiting voor de MM willen..

SuSke

Als dat de connector is van Lenz kan je er een MM op aansluiten
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Dit is inderdaad de connector van Lenz, waar men een Lokmaus of Multimaus op kan aansluiten. Ik gebruik deze met mijn Lenz LZV100 centrale en een handset, en om mijn USB adapter met de computer op aan te sluiten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#590
Geen groot nieuws, maar toch een mijlpaal: sporen en wissels zijn aangesloten. Alles is bedraad, bezetmelders zijn aangesloten, evenals de wisseldecoders. Ik mis nog een paar kabelgoten om de laatste loshangende draden weg te moffelen. Het zenuwcentrum, de plank met centrale en trafo's (een geheel van +5 kg), is klaar... Kwestie van de stekker in het stopcontact te steken en de schakelaar in te drukken. En dan spannend zoeken naar de eerste rooksignalen...


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

krisds


conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rangeerduivel

Citaat van: Michiel op 06 mei 2014, 20:53:35 PM... En dan spannend zoeken naar de eerste rooksignalen...[/URL]

Kan niet altijd als een grapje beschouwd worden,
Het is waarschijnlijk met een dergelijke verlengdraad met stopkontaktdoos (misschien wel van een ander merk)dat bij een ander forumlid brand ontstaan is!

;)

Steam.N

belangrijke stap, Michiel !
En jou kennend: geen rook, zeker  ;)
Duimen dat het zo blijft.
Wat Chris meemaakt, wens je niemand toe ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Citaat van: Rangeerduivel op 07 mei 2014, 09:24:34 AM
Kan niet altijd als een grapje beschouwd worden, Het is waarschijnlijk met een dergelijke verlengdraad met stopkontaktdoos (misschien wel van een ander merk)dat bij een ander forumlid brand ontstaan is!
"Rooksignalen" klink misschien wat ludiek, maar ik probeer het toch vrij ernstig te benaderen, hoor. vb, de trafo's zijn ongemodificeerd met keurmerk en zekering, het stekkersnoer is niet opgewonden als spoel, maar in zig-zag samengespannen. Bon, men moet natuurlijk ook niet paranoide worden. De modules zijn gemaakt in hout, en dergelijke. Maar ik ben wel vrij bewust bezig met de materie, met oa een rookmelder in de hobbyruimte. Ik ben ook geschrokken door wat Chris is overkomen, en hoop dat zo'n ongeluk mij (en ieder ander hobbyist) bespaard blijft.

Gisteren avond geen tijd gehad om de handel onder spanning te zetten. Jullie kennen het dagelijks liedje wel: helpen met huiswerk van de kinderen (4 schoolgaande exemplaren), keuken opruimen, kinderen bedklaar krijgen, verhaaltjes vertellen voor de kleinsten... En voor je het weet ben je zelf ook bedklaar. Vanavond hoop ik de schakelaar te kunnen overhalen...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kautenbach

we blijven in gezonde spanning wachten Michiel ;)

idd bekende taferelen, nog niet genoemd de eventuele andere "projecten" in en om t huis die je hebt lopen ;D

netjes gewerkt met je elektra, ik zie wel een grote koperen strip onder je baan, waar is die eigenlijk voor? en hoe koppel je de modules straks onderling, zullen behoorlijk complexe aansluitingen worden

Michiel

Die koperen strip was het absolute en prille begin van dit project. Het is een strip waarin 36 koperen scharnierbuisjes gesoldeerd zijn, die zullen dienen om de 36 loodsdeuren te bedienen. De bouw en aandrijving van deze loodsdeuren staat op het moment erg bovenaan op de todo-lijst.

De onderlinge koppeling van de modules beurt enerzijds door een ringleiding. Deze ringleiding  bestaat uit:

  • JK-leiding met de digitale rijstroom
  • RS-feedback voor de terugmelding
  • 9V en 16V wisselspanning voor de voeding van de randapparatuur
  • XpressNet voor de aansluiting van commandoposten
  • optioneel een CDE lijn voor de aansluiting van extra boostes (later)

Anderzijds worden de sporen die over de bakscheiding lopen ook via een connector langs onder verbonden, opdat blokken elektrisch en logisch doorlopen over een bakscheiding.

Soms denk ik, waar is dit digitale gedoe eigenlijk goed voor, want het is toch vrij complex. Maar uiteindelijk is een analoge geautomatiseerde baan ook complex als je het goed wilt doen (met PMW, rustig optrekken en afremmen, bloksysteem, logica, computersturing...)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Geen rook, enkel een vreemde brom bij het voor de eerste keer aanleggen van de spanning. Een wisselmotor pruttelt tegen. Na de draden van deze motor te hebben losgekoppeld, terug geprobeerd, en alles lijkt stil en rustig. Met de handregelaar kan ik een loc heen en weer sturen, ook dat valt mee. De 2 overige wissels doen het wel, alhoewel 1tje nog wel beter afgesteld moet worden. De tongen sluiten niet goed aan. De derde wisselmotor blijft vreemd doen, en krijg ik niet aan de praat. Morgen ga ik deze vervangen door een reserveexemplaar.

Dus, al bij al is het goed verlopen. Eenmaal de 3de wissel werkt, kan ik in Koploper alles invoeren en zien of ook dat werkt...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)