Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

Michiel

Gisteren bezig geweest met het in elkaar solderen van een eerste van de drie servodecoders nodig voor het bewegen van de loodsdeuren. Het zijn de 8-voudige DCC servodecoders van Joka Electronic; goedkoop en praktisch. Het is dat ik 3 van deze decoders al een 2-tal jaar in de kast heb liggen, dat ik ze gebuik. Want anders had ik waarschijnlijk met Arduino iets in elkaar gebokst.

Ik hoop vanavond de messing buisjes te kunnen kopen om de scharnieren van de deuren te kunnen afwerken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Messing buisjes gekocht, dus ikke weer scharniertjes maken. Alles deuren lijken goed te zitten, vlot beweegbaar. Het is niet allemaal haaks en recht, maar dat is niet erg. Zolang het maar werkt en er redelijk uit ziet. Ik kan beginnen met het sluitstuk van elk scharnier bovenaan vast te kleven.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Was de echte loods ook 100% haaks en recht? ;)  Een blinde ziet dat niet ze. (en schone scheef is ook goed he )
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Citaat van: Michiel op 13 mei 2014, 20:31:45 PM
... Het is niet allemaal haaks en recht, maar dat is niet erg.  ...
:o  ::)  mmmmhhh ....

Wel een serieus sprintje gestoken, Michiel !
Ik popel om je afgewerkte poortjes te zien  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Cozzy

Impressionant Michiel!
Succes met de bouw en aansturing van de poorten  :)

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Michiel

Citaat van: conducteur op 13 mei 2014, 20:37:13 PMschoon en scheef is ook goed he...
Mijn gedacht, sè!  ;D

Citaat van: Steam.N op 13 mei 2014, 20:38:04 PM
Citaat van: Michiel op 13 mei 2014, 20:31:45 PM
... Het is niet allemaal haaks en recht, maar dat is niet erg.  ...
:o  ::)  mmmmhhh ....
Jean, ge zult zien, hou rekening met schoon en scheef, en 't werkt ook!  :) ;)

@Cozzy, thanks!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 14 mei 2014, 11:45:40 AM
... Jean, ge zult zien, hou rekening met schoon en scheef, en 't werkt ook!  ...

Michiel, ik heb er vertrouwen in: het komt in orde.
Daarom zit ik op de eerste rij, ongeduldig te wachten op wat komt  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Ik heb een eerste poging ondernomen om een planken loodsdeur te maken. Nog niet helemaal zoals het zou moeten worden. De deuren lijken te oud en meer voor een boerderij dan voor een loods. Maar ik ben toch al wat wijzer op het vlak van de styreenconstructie rond de metalen vleugels. Details zouden er ook nog moeten op komen zoals handgrepen om de zware deuren open te trekken. Volgende poging beter, maar nu terug scharnieren kleven...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Etsen en solderen op je messing stukjes. Je hebt toch mijn gerief opgekocht een hele tijd geleden?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Metpetergaathetbeter

zal een fraai stuk worden dat schuurke van jou ! ;D ;)

'zal best indrukwekkend worden met al die vele (werkende)poorten !  :) en wat een breedte !

groeten Peter ;)

Steam.N

Knap, Michiel !!!

Deuren te oud?  Zou ik niet denken ...
Nu nog wat sporen van nagels, wat klein ijzerwerk ...
Het wordt erg mooi  8)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Voor het moment knutsel ik liever met de het spul tussen m'n vingers dan droog per computer coordinaten in te voeren. Ik verveel me te pletter tijdens zo'n ontwerpsessie. Ik ben er nooit in geslaagd om een ontwerp af te werken. Nee, niets plezanters dan met de vingers iets in elkaar te knutselen. Misschien wordt het nooit zo mega-waauw, maar heb er wel veel meer plezier aan gehad met het bouwen.

Misschien komt etsen ooit wel. Ik hoop dat ik er ooit eens moed en goesting voor krijg, want men kan er wel erg mooie dingen mee maken Maar voorlopig nog niet.  ;)

@Peter, thanks! Het wordt inderdaad een flinke schuur!  ;D

@Jean, details komen later wel op de deuren. Sporen van nagels lijkt me iets te prutserig klein, maar handgrepen en hengsels komen er wel op.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ceuleer

Ik vind de deuren zeer goed, wanneer heel die muur volhangt, dat gaat er machtig uitzien.  ;)

ToThePoint

Michiel, maak een moedermodel en gier de deuren af. Kan je daarna kleven met secondenlijm. Heb de deuren van mijn lokloods ook zo gemaakt.

Ik ben het eens met Jean. Die deuren zijn top, enkel nog wat verstevigings ijzerwerk in de hoeken.
Ik  ben het ook niet eens met uw stelling dat de deuren handgrepen hadden langs de buitenkant.
Mijns inziens werden de deuren van een loods van binnen uit vergrendelt en opengedaan.
Als we de binnenkant zie op de foto heeft het weinig zin om handgrepen te voorzien aangezien u van de binnenkant der deur niet veel gaat zien eens de lood klaar is.
Allee ja Michiel ge ziet maar ee.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Wel, JP, dat is interessant wat je daar vertelt. Ik heb jammer genoeg geen foto's van de deuren langs de buitenkant. Enkel een zicht op het bovenste deel van de binnenkant. Jouw bewering dat er geen handgrepen langs buiten waren, lijkt me heel plausibel, en zal ik ook meteen overnemen als toepasbaar voor mijn loods. De loodsdeuren staan wel dikwijls open, en de binnenkant is dus wel degelijk goed en veelvuldig zichtbaar. Vanavond dacht ik een poging te wagen voor de afwerking van de binnenkant van de deur.

Afgieten van de deur gaat niet. Het is hier handwerk, en handmaat. Elke deuropening is weer iets anders, elk scharnier hang weer net onder een iets ander hoek. Serieproductie en machinewerk had meteen van het begin moeten gebeuren, maar dat vind ik dus oersaai en anti-creatief (mijn persoonlijke ervaring, geen algemene stelling!)

bedankt voor je reflexies, erg gewaardeerd!  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)