Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

Michiel

Bedankt voor jullie reacties!  8) 8)

@Jean-Paul, mijn locomotieven zijn nog niet geijkt (ik heb nog geen ijktraject), waardoor Koploper geen enkel idee heeft met welke snelheid de locomotieven rijden. Ik moet Koploper ook nog volledig instellen: sectielengtes, snelheidbeperkingen, stopgedrag... Ik heb voldoende meldpunten; het is kwestie om alles goed af te regelen. Dat heb ik wel onder controle, maar het vraagt tijd om het allemaal te doen, en ik bouw voor het moment liever verder, en probeer het tweede deel ook volledig klaar te hebben.

Ik ben dus blij dat alle bedrading, elektronica en alternatieve bezetmelding (diodeschakelingen gescheiden van terugmelders) goed werkt. Volgend op het programma: de vier volgende terugmelders in elkaar solderen, en de tweede helft van het segment bekabelen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Koen

Dag Michiel,
Een vraagje. Hoe lang zijn de stroomdetectiepunten in jou baan?
Ik heb, met uitzondering van de wissels, alle sporen voorzien van stroomdetectie. Tussen twee wissels is er een blok, opgesplitst in drie delen (zie onderstaande tekening). Bij mij zijn de buitenste deelsecties ongeveer een 50cm lang. Moeten deze zo lang zijn of kan je dit beperkt houden tot de lengte van een loc? Deze moeten toch gebruikt worden als remsectie, niet?




Alvast bedankt voor je reactie.

Ps: Bzm = bezetmelder

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Michiel

De manier van indelen van een blok hangt sterk af van het verkeer dat erover zal rijden. Bij mij, in het depot en in de loods, rijden alleen losse locs (een uitzonderlijke materiaaltrein buiten beschouwing gelaten). Om vb de locs zo dicht mogelijk achter elkaar te kunnen parkeren, heb ik blokken van 20cm (N), opgedeeld in 2x10cm, zonder middensectie met een aanmeldsectie en meteen een stopsectie.

Maar op een lijnbaanvak, waar complete treinen rijden, zal ik eerder jouw opzet gebruiken, met 3 secties per blok; een aanmeldsectie, een middensectie en een stopsectie (aanmeld en stopsectie wisselen van functie in andere rijzin natuurlijk). Normaal gezien mogen die aanmeld- en stopsecties erg kort zijn (vb 5cm). Voor het aanmelden en het stoppen is dit normaal genoeg (in het geval van Koploper en "aanleren van het remmen"). Maar in praktijk is een langere stopsectie wel aan te raden, want tijdens Koploper's leerproces durft een loc wel eens oerend-hard een stopsectie in te rijden. Om niet al te veel doorschieters te hebben, maak ik de stopsectie wat langer. Ik gebruik als regel minimum 20cm (N), en liever wat meer indien mogelijk en er plaats is.

Nu, het hangt een beetje af van welk besturingssysteem je gebruikt. Sommige besturingssystemen zullen tot de stopsectie op halve snelheid rijden, om dan pas te gaan remmen. Koploper zal leren om tot stilstand te komen bij het begin van de stopsectie. Lees dus in de handleiding van het besturringssysteem hoe een stopsectie wordt gebruikt, en hoe deze optimaal te bemeten. Mijn ervaring is uitsluitend met Koploper.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Koen

Bedankt voor de info, Michiel.
Ik ga ook gebruik maken van koploper daar dit programma uitermate geschikt is in combinatie met Belgische seinen.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Doornroosje

Even offtopic: die aanmeldsecties, zijn die nodig? Ik dacht zonder te werken, op de baanvakken die maar in 1 richting bereden worden, scheelt dit de helft aan bezetmelders. Of hebben die aanmeldsecties dan toch een nut? Mijn locs zijn de enige stroomafnemers, weerstanden aan wielen of verlichting doe ik niet aan mee.

Michiel

Die aanmeldsecties zijn echt wel nodig om een probleemloos verkeer te verkrijgen. 2 bezetmelders per blok is een minimum. Je middenstuk kan je zonder bezetmelder uitvoeren (vergeet de diodeschakeling dan niet, zoals bij wissels). Of je kan eventueel je middenstuk en aanmeldsectie combineren tot 1 lange sectie met bezetmelding, dat werkt ook, zolang je minstens 2 bezetmelders per blok gebruikt: eentje om de binnenkomst in het blok te melden, en eetje om te bepalen waar er gestopt moet worden indien nodig. Maar, wanneer je met een lange aanmeldsectie werkt, zal je nooit eens een keertje in de ander richting kunnen rijden. Beter is om het symmetrisch te houden, met een kort aanmeld- en een korte stopsectie, en een vrije middensectie. Zo kan je nog steeds van gedacht veranderen (ervaring, want met Saraan heb ik alle sectie achteraf mogen aanpassen)

Er zijn besturingssystemen of technieken die het proberen met 1 bezetmelder per blok (vb virtuele melders bij Koploper, iTrain, ...) maar dit blijkt niet echt mooi, veilig en precies te werken (heb ik zo links en rechts gelezen). Beter meteen goed en met 2 melders werken. Dat is mijn bescheiden advies.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Die aanmeldsectie zorgt ervoor dat uw trein mooi stopt in een sectie als hetvolgende blok bezet is.
Zeker ik zichtbare delen van uw baan is dit nodig.
In een schaduwstation waar sporen in slechts een richting bereden worden volstaat 1 detectieblok.
De trein gaat dan wel abrupt stoppen maar dat is geen probleem als de snelheid laag is.

@ Michiel

Ik had dat vermoeden wel dat alles nog niet op punt stond, maar kan niet in uw plaats denken, daarom de vraag.
Knap Michiel, heel knap. Ben blij in uw plaats man.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

De Conrad-bestelling is deze week binnen gekomen. Het maandbudget ligt in de doos, maar ik heb weer wat te doen. Kinderen zijn weggevoerd naar hun bezigheidsding, met de vrouw nog snel eens de solden afgelopen, de weekboodschappen zijn gedaan, nog het eten klaar maken en ik ben er klaar voor: een avond en een dag printjes solderen en draden trekken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Daarom dat mijn bestelling vertraging oploopt, je hebt gans hun stock geplunderd...  ;D
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Aaarghh! Ik heb me vergist met de weerstanden: 33k ivp 33ohm!  >:( >:( >:( Stom! Even niet opgelet. De bezetmelders zullen dus niet volledig gesoldeerd kunnen worden. Over naar het bedraden dan maar, en ik weet weer wat bestellen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Stom, Michiel, dat je daardoor je ding niet kunt afwerken.
Is me ook overkomen, en erg frustrerend.
Zo'n volledige set is eigenlijk wel een goeie oplossing, en niet te duur.

Heb eens snel in mij voorraad gekeken, maar kan je niet helpen ... of je moest met smd-tjes  verder kunnen.
Dan spring je straks maar eens binnen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Dat is vriendelijk aangeboden, maar de print is niet voorzien voor smd, en verlengen met draadjes en laten bengelen wordt ook gepruts. Ik heb de weerstanden al op de volgende bestellijst geplaatst. Binnenspringen zou ik zeker wel willen, maar dat ziet mijn echtgenote niet zitten.

En de kits dat ik in elkaar soldeer zijn volledig, maar ik pas ze aan opdat ze werken met bezetmelders met stroomdetectie, ipv met schakelaars en reedcontacten. Vandaar de extra componenenten. En zelf in elkaar solderen bespaart wezenlijk op de prijs van een set.

Ik werk af wat ik kan, en begin deze namiddag met draden trekken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Als 36 Ohm/250 mW ook goed is: Ik heb er hier 100 liggen.
Als je wil stuur ik ze op - zend maar een pm dan  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ondertussen steken alle bezet- en terugmelders in elkaar, en ben ik al een tijdje aan het bekabelen. Maar... aaaargh, nu is mijn draad is op! Meer dan 300m draad ging er al in dit ene segment. Zut zut zut! Ik kan een nieuw rolletje van 100m bestellen. Die zal maar volgende week aankomen. Jammer, maar ik ga door. Nu even alles samen binden, en de nieuw bekabelde secties proefrijden met Koploper...

Ik ben dus nog steeds in de running!  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)