Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

TBCédric

Citaat van: Michiel op 26 november 2013, 09:51:47 AM
Ah! Die "Op de baan" moet ik absoluut hebben. Maar hier in Wallonië is de kans klein dat ik 'm in de krantenwinkel vind. Waar zou ik deze "Op de baan" online kunnen bestellen? Iemand een idee?
site van TSP?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Michiel

Inderdaad, ik heb ondertussen een mailtje gestuurd of ik een los nummer zou kunnen kopen. thanks!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

krisds

Uit nieuwsgierigheid heb ik ook "op de baan" gekocht toen ik het zag liggen in de centraal (bxl). Wel verschoten van de vele gedetailleerde info over de aanwezige types... :o Ik vrees dat ge uw favoriete messing man eens moet aanspreken voor wat Belgische loc's in N.

Steam.N

Michiel, ik heb het nummer thuis liggen.
Mocht je er niet aangeraken ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

Citaat van: krisds op 02 december 2013, 23:44:25 PM
Uit nieuwsgierigheid heb ik ook "op de baan" gekocht toen ik het zag liggen in de centraal (bxl). Wel verschoten van de vele gedetailleerde info over de aanwezige types... :o Ik vrees dat ge uw favoriete messing man eens moet aanspreken voor wat Belgische loc's in N.

Nog geen abonnee? Schande!
http://www.pfttsp.be/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=50

Michiel

Nou, schande schande? Ik ging ervan uit dat "Op de baan" vooral over het huidig tijdperk ging, en dat interesseert me gewoon wat minder. Ik wist niet dat ze ook historische informatie brachten. Doen ze dat regelmatig, of is dat eerder uitzonderlijk? Ik bedoel dan informatie over de Belgische spoorwegen van vóór WO2.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Ik ben ook niet geaboneerd op "Op de Baan", en vind dit absoluut geen schande ...
Je koopt wat je interessant lijkt, en wat je kunt gebruiken.
Ieder zijn ding ... en dat is goed  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

Citaat van: Michiel op 03 december 2013, 11:45:03 AM
Nou, schande schande? Ik ging ervan uit dat "Op de baan" vooral over het huidig tijdperk ging, en dat interesseert me gewoon wat minder. Ik wist niet dat ze ook historische informatie brachten. Doen ze dat regelmatig, of is dat eerder uitzonderlijk? Ik bedoel dan informatie over de Belgische spoorwegen van vóór WO2.
Ik wil dit draadje niet verder contamineren, dus dit is het laatste wat ik er over zeg; wie verder wil discussiëren mag voor mijn part ergens een ander draadje openen.
Wat ik wil zeggen is dit: als enthousiast van Belgische spoorwegen is het bijna vanzelfsprekend dat je lid bent van TSP. Tenslotte huist deze vereniging zowat de grootste verzameling materiaal en materieel van alle verenigingen.
Ze organiseert ook de meeste evenementen. Het tijdschrift geeft inlichtingen over de huidige toestand van de spoorwegen en ook over de geschiedenis er van.
Voor veertig euro per jaar is dat een peulschil.
Hun bewaarplaats ligt in het Waalse landsgedeelte, misschien is dat voor sommigen een bezwaar. Uit ervaring weet ik dat je er nochtans in uitstekend Nederlands wordt onthaald, iets wat omgekeerd zeker niet altijd het geval is.
Misschien zit ik hier voor de ganzen te preken, tenslotte is dit forum met een "concurrerend" blad verbonden. Het verschil is dat TSP geen winst bejegend. Al hun inkomsten gaan naar het onderhoud van het patrimonium.
Daarom herhaal ik hier met vaste stem: aan alle liefhebbers van de Belgische Spoorwegen die geen lid zijn: SCHANDE!

Dirky

'k Wist zelfs niet dat die een tijdschrift hadden  :( :( :(  Nog grotere schande!

Ook op MSM heb ik geen abo. Zoals Jean zegt, ik koop wat me interesseert, wat ik kan gebruiken...

(sorry Michiel voor de vervuiling...)

Michiel

@Hugo, je hebt gelijk dat alle steun aan TSP welkom is. Ze zetten zich in om een deel van ons industrieel erfgoed te bewaren, met in het bijzonder Belgische spoorwegen. Ik wist niet dat het tijdschrift "Op de baan" hun lijfblad is. En jouw argumenten om met een abonnement op "Op de baan" TSP te steunen zijn juist. Ik keek louter uit naar een artikel in een tijdschrift. Jij bekijkt dit meteen vanuit een veel breder perspectief met financiele steun aan een vereniging om delen van onze spoorweggeschiedenis te helpen bewaren. Vergeef me dat ik in snelheid genomen werd, en dat ik niet meteen de link zag.

Maar schande? Er zijn veel goede doelen, en het geld kunnen we maar 1 keer wegschenken. Ieder is vrij om te beslissen op welke manier hij de maatschappij of gemeenschap helpt. TSP is een mooi doel, maar niet het enige. Schande dat er nog mensen in België moeten sterven van de kou, of schande dat ... Er zijn zoveel "schandes". Ik draag mijn steentje bij, wees maar gerust.  ;)

Michiel

Waauw! In die "Op de baan" staat een hoop informatie dat ik nog niet wist. Er blijft natuurlijk nog heel veel zelf in te vullen, maar het is toch al een stuk duidelijker. Het blijft natuurlijk zo dat ik wegens ruimtegebrek het geheel wat moet compacteren. Een echte 1 op 160 copij zal ik jammer genoeg niet kunnen maken, maar ik hoop toch de essentie en de "feel" van het oude depot te kunnen vastleggen.

Het depot in 'Op de baan" is deze van het begin van de jaren '30. Het plan dat ik heb is van ergens in de jaren '20, en bevat niet de bovenste kolenpark+draaischijf+slakkenputten. Deze blijken later te zijn toegevoegd om aan de toenemende locomotiefdebiet te kunnen voldoen. Op mijn plan zijn er op die plek 4 opstelsporen voor de aan- en afvoertreinen van loodsgoederen (kolen, slakken, zand, olie, ....). Ook een aquarel uit "Au fil du Rail" toont op die plek opstelsporen. Voor de rest komt het heel sterk overeen met wat ik kwa zeldzame informatie en foto's had gevonden.

De melkpakken op de baan verraden dat ik weer in gang ben geschoten (Tec7 probeersel, 24uur uithardtijd)? Hoera! Michiel is back. De laatste rechte lijn voor Leuven 2014!  ;D

TBCédric

Ik dacht dat je milkshakes ging maken  ;D. Michiel is back! Keep on going.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

Citaat van: Michiel op 07 december 2013, 11:46:58 AM
... De laatste rechte lijn voor Leuven 2014 ...

Wablief ??? 
Michiel, je hebt precies een erg lange laatste rechte lijn !
Bij mij plan ik de rechte lijn op te gaan bij de laatste vijf minuten vóór de voorstelling ...  :-[ ;D

In elk geval tof dat je terug back bent !!!

Ik kan me niet herinneren dat op de plaats van die melkpakken een groot gebouw stond.
Dus eens terug je draadje volledig doornemen ...

Success !!!

Michiel

Onder de melkpakken worden printstrookjes gekleeft om de rails op vast te solderen op de bakscheiding. Ik hoop dat dit beter houdt dan Patex contactlijm. Afwachten... En achter de melkpakken zie je een uiterst eenvoudige mokkup van de loods.

En tja, een ouwe diesel heeft een hele lange rechte lijn.  ;D

railrunner

Michiel,

Fijn dat je extra informatie gevonden hebt en dat je de draad terug kunt oppikken.  Leuven 2014???  Zet de kinderen maar aan de kant, schuif je vrouw opzij en starten maar.  Uit ervaring weet ik dat werken met een deadline nefast is voor de kwaliteit van de baan en stresserend is...  Ik doe het in ieder geval niet meer, het moet een hobby blijven.

In ieder geval veel succes met het vervolg!

Jim.