Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

Michiel

tja, mijn Funduino heeft kuren. Het is nog wachten op een ECHTE Arduino.  :-\

Ondertussen heb ik de kuil "gegraven" voor de draaischijf. Ik heb op deze plek het houten paneel dubbelzijdig versterkt met een extra houten plaat. De dikte is zo plaatselijk verdubbeld. De optische opnemer voor de positieijking van de draaischijf is hier duidelijk te zien.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Aan de draaischijf wordt in de achtergrond verder geprutst. Van  zodra er meldenwaardig nieuws is van het draaischrijvenfront, dan laat ik het wel weten. Ondertussen heb ik de ladder van de watertoren in elkaar gesoldeerd. Mijn eerste messing soldeerstuk. Niet echt mooi, maar het hangt aan elkaar. Ik denk dat ik een dunnere soldeerpunt voor mijn bout moet gaan aanschaffen.

Van dichtbij, zoals hieronder op de foto, is het wel even schrikken, maar op normale kijkafstand  ziet het er best wel aardig uit.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kautenbach

t is wel een mooie toren, een resign model? en blijft toch wel groot hoor ;)

marc goovaerts

Michiel, als het een troost mag zijn: moest bij mij soldeerwerk in N er zo uitkomen, dan zou ik apetrots zijn.

Michiel

Wim en Marc, bedankt voor jullie reacties. En eerlijk gezegd ben ik ook wel een beetje trots om mijn eerste messingsoldeerdingetje, hoor. Al doende leert men, en het smaakt naar meer.  :)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Voor een eerste messingsoldeerwerkje ziet het er zeker niet slecht uit.
Ik vermoed dat het teveel aan tin je vooral stoort.
Dat is op te lossen door vloeimiddel toe te voegen, en de lasjes nog eens te verhitten.

Na het soldeerwerk uiteraard de boel goed schoonmaken (ruim detergent in heet water)
om het teveel aan vloeimiddel te neutraliseren

Een dunnere punt is niet noodzakelijk een oplossing, in tegendeel zelfs:
Je hebt constant voldoende warmte-aanvoer nodig, en een dunne punt koelt sneller af.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Bedankt voor de tips, Gerolf. Doordat de stukjes zodanig fijn zijn, plakken ze al met gewoon het kortstondig aantikken met de bout. Dat is dus fout. Ik moet dus langer verwarmen, en de souduur langer laten vloeien.

Ik vroeg me al of hoe ik de harsresten weg kreeg. Ook die vraag is dus opgelost. Thanks!  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mivc057

Mooi werk Michiel  ;)
Trouwens ook zeer mooie bouwdoos van PB. Ik heb een paar jaar geleden dezelfde toren aangeschaft maar dan wel voor "spoor 1" !!
Imposant gebouw, mooi en zeer goed ontworpen, een must op de baan.

Rangeerduivel



Ik vroeg me al of hoe ik de harsresten weg kreeg. Ook die vraag is dus opgelost. Thanks!  8)
[/quote]


Michiel,

Voor de hardnekkige resten is een glasvezelstift ook een goede oplossing

grtn   ;)

Gerolf

Voor hardnekkige resten heb ik hardstalen "krabbertjes".
Ooit ergens op een beurs een setje gekocht: 6 stuks met (haakse) punten, scheve beiteltjes, borstels, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

En weer wat anders dan messing solderen: het lichtdicht maken van de wanden van de watertoren...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

fraai stuk, heb de indruk dat de N verhoudingswijs hoger lijkt dan de HO! ::)

Groeten Peter ;)

Eres

Vreemd genoeg Peter heb ik dezelfde mening bij de bouw van mijn eigen watertoren van Faller op HO. Hij is forser dan ik dacht.

Wim

Michiel

Ik heb de indruk dat Paul Bellon exact dezelfde basismaten heeft gebruikt voor het schaal 0, schaal H0 en schaal N model. Verhoudingswijs zouden de watertorens in elke schaal even groot moeten zijn. Ten minste, dat is mijn vermoeden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Citaat van: Gerolf op 19 oktober 2013, 10:58:49 AM
Voor hardnekkige resten heb ik hardstalen "krabbertjes".
Ooit ergens op een beurs een setje gekocht: 6 stuks met (haakse) punten, scheve beiteltjes, borstels, ...
Voor krabbertjes is een goede relatie met je tandarts ook niet slecht.
Wat voor hem versleten is, kan in de modelbouw nog wel een tijd mee.