Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

Gerolf

Citaat van: marc goovaerts op 19 oktober 2013, 22:44:26 PM
Citaat van: Gerolf op 19 oktober 2013, 10:58:49 AM
Voor hardnekkige resten heb ik hardstalen "krabbertjes".
Ooit ergens op een beurs een setje gekocht: 6 stuks met (haakse) punten, scheve beiteltjes, borstels, ...
Voor krabbertjes is een goede relatie met je tandarts ook niet slecht.
Wat voor hem versleten is, kan in de modelbouw nog wel een tijd mee.

Weet ik, en mijn vrouw is tandartsassistente  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Ook voor hen versleten boortjes en freesjes kunnen nog dienen.

En bij Gerolf is het altijd lente  :D


Michiel, zowel je draaischijf als je watertoren zien er al goed uit!


Groetjes, Peter


Michiel

De toren krijgt kleur. De lichtgekleurde natuursteenpartijen en betonnen kuip, die beiden op foto's van het origineel ongeveer dezelfde kleur lijken te hebben, zijn geschilderd. Dit is de basiskleur, aangebracht in 3 lagen, in volgorde: vrij donker grijs, gelig grijs, en gebroken wit. Alle kleuren werden gemengd op gevoel; geen RAL nummertjes. Het verweren komt later, wanneer ook de bakstenen hun kleur hebben gekregen. Het blijft allemaal improviseren, maar ik ben er tot nog toe niet ontevreden over.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

OlivierV

Amai Michiel, serieus watertorentje en nog een mooi exemplaar ook.

Blijf maar improviseren, dan kom je wel ergens. ;)

Groet
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Eres

Michiel,

Je kent de technieken heel goed.  Eerst de donkere en dan oplichten met spuiten. Zo krijg je hele mooie schaduw vlekken van een veroudering. Ook je messing vakwerk is heel mooi en zal heel veel geduld hebben gekost. Maar je bent bekwaam in de technieken en mijn complimenten.

Wim

Michiel

Bedankt Wim, alleen ik spuit niet, ik borstel. Daar kan ik voorlopig nog handiger mee overweg, en werkt stukken prettiger dan met de airbrush.

De bakstenen hebben ook een kleurtje gekregen. En op deze foto is het duidelijk dat de ladder toch een beetje uit te toon valt. Toch eens nadenken hoe we dat kunnen "camoufleren". Volgende stap is om de ramen erin te zetten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Wat is de functie eigenlijk van die ladder, op zo'n bijna onbereikbare plaats? Verder mooi!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

De ladder hangt naast de peillat. Aan deze paillat kan men van buiten zien wat de waterstand is in de kuip. De ladder dient voor het onderhoud van de peillat.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

vyncky

Citaat van: Michiel op 20 oktober 2013, 13:42:49 PM
De ladder hangt naast de peillat. Aan deze paillat kan men van buiten zien wat de waterstand is in de kuip. De ladder dient voor het onderhoud van de peillat.

Mooi bouwpaketje!

weer wat bijgeleerd over die ladder  :D

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Havoc

Wacht even...dit was toch hier iets in N of vergis ik me van draadje?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

marc goovaerts


Eres

Michiel

Met borstelen kan ik twee verschillende tactieken verstaan. Beide gebruikt in de AFV modelbouw. Een oude versleten tandenborstel en dan deppen, of een ranzige kwast en dan deppen de laatste bekend bij de pigment tactiek. Zou heel graag willen weten welke jij toepast.

Bij pigment werk je met pigment poeder en dan vermengd in white spirit. Gelang de sterkte van de kleur iets dikker mengsel of bij lichtere kleur dunner. Ook de gewenste kleuren die je wilt gaan toepassen.

Ik hoor het graag

Wim

Michiel

Waarschijnlijk heb ik me verkeerd uitgedrukt. Ik schilder klassiek, zoals we op de school hebben geleerd, met penseel, water en verf. ik gebruik goedkope acrylverf en water met een klein druppeltje afwasmiddel om het te laten vloeien. Sorry dat ik je moet teleurstellen: geen pigmentpoeders of zo. Gewoon... gewoon.  ??? :)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Eres

Michiel

Wat je doet is je eigen zaak. Maar ik wist dus niet dat je deze techniek ook gebruikte. Ik gebruik ook vaak olieverf met een penseel en laat het dunnetjes in de lijnen vloeien. Hierdoor krijg je als je het goed doet een donkere ondergrond in de oa groeven van het product. als je het dan met een lichtere soort er over heen gaat kan je mooie schaduw partijen maken. Ik gebruik Talens acryl verf en heb daar hele goede resultaten mee.

Wim