Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

marc goovaerts

Citaat van: Gerolf op 09 juni 2013, 21:50:10 PM
Die draaischijf lijkt iets te groot te zijn, tenminste als je er links en rechts een spoor naast wil hebben  :-\
Dat was ook mijn eerste spontane gedachte... Waarop heb je je eigenlijk gebaseerd om deze maat te kiezen ?

Michiel

#241
Ergens tijdens de jaren '20 was Brussel-Noord was het eerste station dat een extra grote draaischijf kreeg met een brug van van wel 24m! De Fleischmann draaischijf is 30m, wat veel te groot is, en ook veel te modern. Ik heb na rondzoeken en overwegen uiteindelijk gekozen voor de draaischijf van Peco met een brug van 24m. Deze is super eenvoudig en lijkt me vrij gemakkelijk aan te kleden naar eigen stijl, en is super goedkoop.

Echter deze Peco mist nog een aandrijving. Na lang rondzoeken en vergelijken heb ik gedacht om de HK-draaischijfaandrijving te gaan proberen. Deze is compatibel met mijn digitaal systeem, en met het toekomstige besturingssysteem dat ik denk te gebruiken.

Dus, alles samen genomen wordt het geen eigen bouw (dat leek me TE moeilijk, ik heb er het gereedschap niet voor), en is het dus een soort bouwpakket geworden. En de maat is dus historisch verantwoord.

Onder de draaischijf liggen geen sporen (heb ik bewust vermeden), maar de aansturing van de draaischijf vraagt best wat ruimte. Niet alleen de motor met overbrenging, maar ook  de elektrische overbrenging met sleepringen en de contacten aan de rand van de draaischijf voor de positiedetectie van de brug vraagt ruimte. Er zou theoretisch voldoende plaats moeten zijn, maar of het in praktijk ook zo zal uitkomen? We zien wel.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kautenbach

hoi Michiel,

Ik ga je bouw van de draaischijf eens goed volgen, ik heb nl zelf een oude Heljan draaischijf, alleen de kuip en brug. Ben heel benieuwd hoe je dat kunstje gaat fiksen ;D

Goed historisch onderzoek gedaan lees ik al wel :D

Wat is je volgende stap? ga je eerst nog meer modules bouwen zodat je kan rijden met je matrieel, of ga je deze eerst verder afwerken?

Michiel

Het verloop van de inbouwwerken van de draaischijfaandrijving zal je hier zeker kunnen volgen.

Ik zou het toch een beetje segement per segment willen doen. Ik sta te popelen om eindelijk eens aan die loods te kunnen beginnen. Maar eerst moet het houtwerk klaar, en het elektrisch aspect in orde. Maar ik concentreer me dus eerst op bak nummer 1: depot met loods, kolenpark en atelier.

Ik kan op het moment inderdaad niet rijden. Wel een beetje jammer maar eenmaal de eerste bak elektrich aangesloten is, kunnen locomotieven toch al in en uit de loods rijden. Niet echt spannend, maar het is een begin...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

Zelfs het vooruit en achteruit in je loods rijden gaat je toch al voldoening geven hoor Michiel , dan zie je voor het eerst wat beweging op je baan , en dat is al best leuk.  ;)

Michiel

Citaat van: Michiel op 10 juni 2013, 08:42:54 AM
Echter deze Peco mist nog een aandrijving. Na lang rondzoeken en vergelijken heb ik gedacht om de HK-draaischijfaandrijving te gaan proberen. Deze is compatibel met mijn digitaal systeem, en met het toekomstige besturingssysteem dat ik denk te gebruiken.
Dit ballonetje gaat niet op.  :-\ Deze HK-draaischijf vraagt een ruimte onder de schijf van minimaal 32cmx32cm. Ik heb 20cmx20cm beschikbaar. En de 2 kant-en-klare kits in de handel (van Digirail en de PCT van nyrs) die wel zouden kunnen passen, zijn wel heel erg prijzig. Ik ben dus weer op zoek naar een kandidaat draaischijfaandrijfsysteem...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Kun je voor de aandrijving geen stappenmotor gebruiken?
Aansturing via een microcontroller?  Dan zijn 20 x 20 cm een zee van plaats ...
Veel experten hier op 't forum om je op gang te zetten ;-)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

modèlisme

Michiel,
Die draaischijf aandrijving  zal je moeten zoeken in de US.
Hier is dat niet te vinden.
Groetjes,
Paul.
 

Michiel

Ik twijfel om het niet gewoon discreet op de bouwen. Je weet wel: motor, lichtsluizen, relais en een hoopje transistoren. Maar ik laat het nog een beetje sudderen. Ik heb in Duitsland en US bruikbare kits gevonden, maar beide over de €300! Een beetje veel om bij de vrouw begrip te vinden. Maar het draaischijfproject is niet dringend, en kan rustig rijpen...  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Michiel, plaats eens een link van die draaischijf of enkele foto's. Misschien heb ik hier wel nog iets bruikbaars liggen!

Michiel

Hoi Dirk,

De draaischijf op zich heeft niet veel om het lijf: een kunststof put van 15cm diameter en een brug die ik grotendeels zelf zou bouwen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Wie weet waar ik volgende onderdelen zou kunnen kopen?

- een groot kranswiel (tandwiel met ongeveer een diameter van 10 cm)
- kleinere tandwielen voor de overbrenging tussen motor en kranswiel
- een as met elektrische sleepcontacten (minimum 2)

Volgens mij kan de mechanische contructie vrij minimaal zijn, met een aantal lichtsluizen voor de positiebepaling. De rest (motoraansturing, positioneringslogica, interface naar DCC) kan via elektronica opgelost worden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steven123

Het eerste dat in me op komt is de overbrenging van zo'n oude brood snijmachine-ding, dat heeft een vrij groot tandwiel naast het mes zitten als ik me niet vergis.



Maar er zullen vast wel winkels zijn met specifieke tandwielen volgens je vereisten.  :)
Succes
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Gerolf

Als je positoneert met lichtsluisjes, heb je niet per sé een groot tandwiel nodig.
Je kan ook een "snaaraandrijving" gebruiken (zoals in een platendraaier)
Die sleepcontacten kunnen op je grote "tandwiel" liggen - een cirkelvormig printplaatje bijvoorbeeld
Er zijn ook motoren met een grote reductie te koop, tegen redelijke prijzen.
Als je toch een groot tandwiel wiel: Fietsmaker? Sloop van oude machines?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

As met elektrische sleepcontacten? Een stereo jack van 6.3mm misschien? Maar zoals Gerolf al zei, als je kan etsen is een pcb ook een oplossing.
Met vakantie voor onbepaalde duur.