Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

Michiel

Vandaag even kunnen verder knutselen aan de segmenten. Hier ben ik een beetje vooruit aan het puzzelen en plannen hoe de koleninstallaties en draaischijf zou kunnen liggen. Een uitgevouwen pizzadoos werkt perfect hiervoor.

Ik baseer me op het originele sporenplan, en wil alle sporen en installaties zoals op het oorspronkelijk depot van Brussel-Noord. Alleen wordt het compacter wegens plaatsgebrek.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kautenbach

idd groots, die enorme loods komt zo helemaal in de verhoudingen goed, stevig plan/baan ;) enorm kolenpark.

klein vraagje, die tunnelingang direct onder de draaischijf, is die ook oorspronkelijk zo?

hoeveel locs heb je straks om in je depot te herbergen?

ben heel benieuwd naar het resultaat, pas wel op je beide dames, ze raken de weg nog kwijt ;D

Metpetergaathetbeter

wij wachten op wat komen gaat, Michiel misschien nog eens een foto met jou erbij, net zoals die foto's uit de tachtiger jaren ! Misschien kan je binnen 30 jaar nog eens een draadje openen mijn eerste wedstrijdbaan !  ::) :)

Groeten Peter ;)

Michiel

@Peter, jij komt kennelijk niet meer bij met mijn foto's van toen. (Je hebt gelijk)  ;D ;)

@Wim, in het echt lopen de 2 (eigenlijk 3) splitsende lijnen omhoog op een talut, maar ook net langs de draaischijf. Ik heb het reliëf hier geïnverteerd, zodat de 2 hoofdlijnen via een sleuf en uiteindelijk een tunnel verdwijnen naar het schaduwstation. Ik moet ergens stoppen met bouwen, en kan niet doorgaan tot Antwerpen, Luik en Oostende, hé!  ;D

Ik heb op het moment en 50-tal afdankertjes, waarvan een 40-tal nog klaar liggen om te herstellen en om om te bouwen. Een 10-tal locomotieven is al omgebouwd met digitale locdecoder ingebouwd, en in stijl en kleur van 1920.

En de dames? Die zijn caracollen gaan eten, dacht ik. Ze komen later wel weer terug.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Michiel op 09 juni 2013, 11:59:10 AM
@Peter, jij komt kennelijk niet meer bij met mijn foto's van toen. (Je hebt gelijk)  ;D ;)


Nee, Michiel vind ze heel leuk (possitief dan bedoeld), ook leuk is bij zo'n foto de evolutie (haar en klederdracht, brilmode en vaak andere op dat ogenblik populaire gadgets getoond worden en ook de enorme verandering in zo'n banen die er vroeger allemaal speelgoedachtig uitzagen en nu heb je vaak banen waar je 10 maal moet kijken of het een Modelbaan of een echte spoorwegfoto is !
Toch maar die foto nemen, hé, je hoeft hem niet te plaatsen (ik heb nog wel 30 jaar geduld ; toch voor die foto dan toch !)

Groeten Peter ;)

Kautenbach

hey Michael,

Je moet idd ergens stoppen, maak je dan idd weer een foto met jezelf er bij op wordt een prachtig, imposant project, ben je nog wel even mee druk, gaan we lang van genieten, de dames zullen de tand des tijds vast goed doorstaan ;)

railrunner

Michiel,

Bijzonder indrukwekkend geheel!  Brussel-Noord anno 1920 wordt alvast een tweede 'Copenhagen Fields'!  Blijf geboeid volgen.

Michiel

... en daar zijn ze nu ondertussen ook al 25 jaartjes aan bezig dacht ik.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Met wat flex-rails probeer ik het sporenplan van het kolenpark vorm te geven. Het is nog niet helemaal zoals ik het zou willen, maar in grote lijnen zou het er zo gaan uitzien. Er ontbreekt nog 1 aanvoerspoor, maar ik moet weer rails bijbestellen. Wat gaat  die doos met 25m rails snel op, zeg!

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Die draaischijf lijkt iets te groot te zijn, tenminste als je er links en rechts een spoor naast wil hebben  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Dat komt wel goed, denk ik. Het is nog wat puzzelen, en creatief gebruik maken van de beschikbare ruimte, maar ik heb een goed gevoel dat het moet lukken. Ik maak me meer zorgen over de aandrijving van de draaischijf langs onder. Heb ik daar wel genoeg plek? Maar dat probleem is voor nà de vakantie.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Als ik dat op zicht goed kan inschatten, mag dit geen probleem zijn, of is het gezichtsbedrog?  Ga je een bestaande draaischijf plaatsen of ga je de uitdaging aan om er zelf een te maken?

Steam.N

Je kan de aandrijving met een set tandwielen en assen een stuk excentrisch zetten ...
Dan komt de motor waar je maar wil.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

Ofwel zie ik niet goed, maar net onder je draaischijf lopen toch geen sporen? Desnoods met extra tandwielen, ketting, riem, ....
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum