Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Bolje

Ik vind het er goed uit zien.
Vooral als je denkt hoe groot alles maar is.
Persoonlijk vind ik het ook goed dat er variatie in de gevels zit.
Ik denk dat er vroeger ook al verschillende (formaten) bakstenen en voegen waren.
Dat maakt het alleen maar echter.
Vele groeten,
Ronald

marc goovaerts

Die voegen vallen inderdaad best mee. En beter dan Slater-plaatjes. Nu zijn het tenminste stenen. Ik vind dat Slaters nogal een effect van 'bollekes' geeft.
Waarmee ga je koper en styreen verbinden ?

Steam.N

@Michiel:  he 3D element met arduin komt terug, voor enkele horizontale lijnen (via een opgekleefd styreentje).
Normaal mag dat geen verschil geven, eens geschilderd.
In de andere gevels zie je een verschil ik diepte tussen baksteen en zandsteen, wat eigenlijk niet de bedoeling is (slik)

@Marc: ik denk beiden te kleven met secondenlijm: houdt sterk vast, en er komen geen buigkrachten op de gevel, die de verbinding zou kunnen breken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Citaat van: marc goovaerts op 13 juni 2014, 17:59:08 PM
Die voegen vallen inderdaad best mee. En beter dan Slater-plaatjes. Nu zijn het tenminste stenen. Ik vind dat Slaters nogal een effect van 'bollekes' geeft...
Helemaal mee eens, maar er is geen echt alternatief. Maar indien je toch mooie baksteen profielplaten kent met een vlaams-, kruis-, engels- of ander verband, laat het gerust weten. Ik ben een en al oor!  :)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 13 juni 2014, 18:07:10 PM
Citaat van: marc goovaerts op 13 juni 2014, 17:59:08 PM
Die voegen vallen inderdaad best mee. En beter dan Slater-plaatjes. Nu zijn het tenminste stenen. Ik vind dat Slaters nogal een effect van 'bollekes' geeft...
Helemaal mee eens, maar er is geen echt alternatief. Maar indien je toch mooie baksteen profielplaten kent met een vlaams-, kruis-, engels- of ander verband, laat het gerust weten. Ik ben een en al oor!  :)

Nochtans vind ik, als ik mijn laatste gebouwen nu bekijk, dat die Slater platen nog redelijk goed uitkomen.
Voegen komen erg fijntjes over.
Natuurlijk kun je van een bolletje geen rechthoek maken, maar soms lijkt het wel zo  ;)
Tot ik mijn schildermethode op punt gesteld heb, had ik hetzelfde gevoel als jullie.

Let wel: je hebt Slaterplaten in verschillende kwaliteiten, blijkbaar.
Sommige platen geven relatief scherpe randen tussen bakstenen en voegen, andere zijn langs alle kanten afgerond.
Ik probeer zo selectief mogelijk de eerste soort te kopen (als ik ze vind), maar heb ook enkele van de tweede soort in voorraad.
Belangrijk is voor een hele gevel dezelfde soort te gebruiken: je ziet achteraf het verschil.

Natuurlijk zijn we in N beperkt tot english bond 2mm.  Spijtig.
Wil je iets anders, ben je veroordeeld tot etsen (of laseren, of 3D printen)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

sdz1976

Zeer knap dat geetst geveltje
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Steam.N

#3291
Deze avond (na de voetbal match (heb me verdraaid laten verleiden ...) ) wat verder geëxpermenteerd met het koperen geveltje:

- opkleven van het koperen plaatje op styreen
- raamopeningen in styreen uitsnijden en bijwerken
- schilderen, waarbij voeg-verf NIET wordt weggeveegd, alvorens met de baksteenkleuren te komen



Enkele fouten gemaakt, maar werkmethode bijgewerkt.
Belangrijk, voor als ik de definitieve gevels aanmaak.

Er is nog verdere detailinformatie onderweg, om de rest van de gevel uit te tekenen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Bolje

Mooi, maar er zit toch een duidelijk verschil tussen boven- en onderkeant.
De bakstenen onder keuren veel roder, alsof de gevel daar nieuwer is of een andere kleur van baksteen is gebruikt.
Vele groeten,
Ronald

Steam.N

Citaat van: Bolje op 14 juni 2014, 07:49:05 AM
Mooi, maar er zit toch een duidelijk verschil tussen boven- en onderkeant.
De bakstenen onder keuren veel roder, alsof de gevel daar nieuwer is of een andere kleur van baksteen is gebruikt.

Bewuste test, na opmerking Michiel, gisteren.
Resultaat lijkt me ok, en daarom krijgt onderste verdieping nog een lichte correctie  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Citaat van: Steam.N op 14 juni 2014, 00:08:00 AMBelangrijk, voor als ik de definitieve gevels aanmaak.

Bedoel je dat dit een test-case is? Hij lijkt me nochtans prima bruikbaar ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Bolje

Persoonlijk vind ik ze alle twee wat hebben.
Zo kun je met dezelfde kleuren toch verschillende gevels maken.
Ik zie uit naar de volgende aflevering.  ;)
Vele groeten,
Ronald

doomslu

Ik ben een beetje jaloers dat ik die techniek niet meester ben.
Etsen of laseren lijkt me de ideale manier om dergelijke gevels te maken.
Wat me ontbreekt is vooral moed en tijd om het computertekenen onder de knie te krijgen.

Jean, het wordt een schitterend baantje.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michael

Ik heb even niet gekeken en ondertussen is hier alweer veel gebeurd, het geëtste façade muurtje ziet er gewoon perfect uit. Het verschil van verven is duidelijk te zien, mijn voorkeur gaat uit naar de bovenverdieping. Nadat ik de foto nog iets vergroot had op men scherm zag ik de kleine boogjes boven de ramen onder de grotere boog, wat een detail, dan zat er qua kleur nog verschil  tussen het boogje boven het linker en het rechter raam, rechts wordt de steen in het midden van de boog grijs gelaten. Ik zou dit persoonlijk achterwege laten, zo fijn zo inimini kleine steentjes zou ik gewoon de kleur geven van de rest van de bakstenen. Maar dat zijn slechts mijn mijmeringen, Jean weer een stukje vakmanschap waar velen van dromen en alleen maar van dromen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Havoc

Ongeloofelijk knap. Ik kan me best inbeelden dat dit heel wat vlotter werkt dan zo platen moeten uitsnijden en terug invullen met kleine stukjes. Misschien iets meer schilderwerk maar ongeloofelijk strak.
Met vakantie voor onbepaalde duur.