Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

SuSke

"Kop op" Jean, het kan niet elke dag feest zijn, je hebt een fantastische dosis doorzettingsvermogen dus we vertrouwen erop dat je deze "road-bump" ook wel zal nemen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Bedankt voor de morele steun, jongens !
En zie: het heeft geholpen  :) :) :)

Plaatje is prima uit het etsbad gekomen.
Deze keer heb ik speciaal aandacht besteed aan het ontwikkelbad: betere menging, homogener geheel.
Misschien was dát de oorzaak niet, en is het toevallig goed. Maar ik denk dat ik de oorzaak wél gevonden heb.
Afwachten met volgend plaatje  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Goed nieuws Jean, ik begon al ongerust te worden door al die negatieve berichten, dat zijn we hier niet gewoon.
Als je toch aan het etsen bent , misschien eens 2 overweg bomen mee uitetsen ? ;)

marc goovaerts

Tof ! Wanneer je artikels leest over etsen lijkt het allemaal zo gemakkelijk en vanzelfsprekend... niet dus.

Steam.N

Citaat van: marc goovaerts op 16 juni 2014, 22:51:10 PM
... Wanneer je artikels leest over etsen lijkt het allemaal zo gemakkelijk en vanzelfsprekend... niet dus.

Als je alles doet zoals het moet, is het inderdaad relatief eenvoudig.
Maar als je vergeet je badje te roeren, is de concentratie van het product onderaan (of bovenaan alnaargelang het product) sterker.
Dus gisteren niet gemengd, plaatje te diep gestoken, en bovenste rijen bakstenen nagenoeg weg-ontwikkeld ...

Een ongelukje komt al eens voor, zal ik maar denken.  ::)
Laat je niet afschrikken door mijn onhandigheden  ;D

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Herwig

... "onhandigheden"...    :   dan heb je het toch wel    NIET   over jezelf vermoedelijk:   dan willen er velen wel zo'n beetje  "onhandig"  zijn, met toch zo'n erg knappe resultaten... .

Metpetergaathetbeter

Jean,

misschien moet een check-list opmaken van het etsen die je dan liefst gebruikt en waardoor je (hopelijk)geen enkele stap vergeet !  ;D ;) Je wordt ook al ne kerel van jaren, hé ! ::) ;D
Groeten Peter ;)

Steam.N

#3322
Dat is het, Peter !  Dát was ik vergeten ... die checklist ...
Verdomme, waar heb ik díe gelegd ? ? ? ?  >:( :-\ ::) ;D ;D ;D

Ne kerel van jaren ... zeg dat wel !




Nieuw etscyclus gestart ...
Belichting loopt, EN circulatiepompje van het ontwikkelbadje al opgestart ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Alweer een bende ramen geoogst.  Joepie !  :) :) :)
Bewolkte plaatjes krijg ik precies onder controle ... (ik zal maar niet te hard roepen ...  ::) )

Nu verder werken aan het volgende belichtingsmapje ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Tekenwerk valt wat tegen, voor de volgende muren.

Heb nu eerst een styreen mock-upje gemaakt, om de denkfouten te vinden.
Ik denk er bijna te zijn: het is nogal paswerk ...

Dus tekenwerk wordt morgen afgewerkt, voor de twee volgende etsplaatjes.

Ik ga nog even ramen plaatsen, en in bed duiken.
Vermoeidheid slaat toe ...  :o
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#3325
De eerste ramen staan in de gevel ...



... tot tevredenheid van de bouwheer  :)

Eén  teleurstelling, echter:  de metsers hebben een meetfout gemaakt aan de raamopeningen van het tweede verdiep: ze zijn een halve millimeter minder hoog dan die van het eerste verdiep !
En het zijn nét de raamopeningen van het eerste, die de afmetingen van de geëtste ramen hebben bepaald ...
Gevolg: van het raam zie je ofwel de bovenste rand, ofwel de onderste, maar niet beiden, zoals zou moeten :(
Dus later deze week, als ik opnieuw ramen ga etsen, komen enkele iéts minder hoge ramen bij op het etsplaatje.

Maar hierom niet getreurd: het bouwsel begint wat te trekken op zijn grote voorbeeld.
Geeft de nodige moed om de muren te bouwen van de niet voor de handliggende linkerhelft van de voorgevel.

Laat de werkendag maar snel voorbij gaan ... ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

Weer een foto met een groot 'wow'-gehalte!  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

En zo komt het toch nog goed! En hoe, meesterlijk! Die glasramen, is dat gewoon kleurenprint op celofaan? Laserjet? Met welke DPI is dit geprint?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

@Michiel:  glasramen: kleurprint op ruwe kant van klassieke transparant. Afgedrukt met DeskJet, 600 DPI.

"lood"-lijntjes zijn 0.1mm dik, op zicht geschikt. 
Medaillon overgenomen uit een glasraam-foto van 't Internet, en rond gecropt.
Niets complex: al bij al maar enkele minuutjes werk.

Moeilijkst was om de glasramen juist te positioneren op het raamwerk, zonder storende lijmsporen na te laten.
Dus eerst met de hand juist gepositioneerd, dan (het geheel vasthoudend) aan de rand wat secondenlijm toegevoegd. 
Lijm sijpelde langs de omtrek van het raamwerk rond.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Weeral een prachtig stukje, ondanks de fout aan de ramen die ik zelf niet opgemerkt had, je moet al heel goed kijken om dat foutje te zien.
Die glasramen zijn wel echt geslaagd, dat is iets dat ik moet onthouden voor mijn kerkje.
Verdorie en moeten we nog altijd 122 dagen wachten voor we het in het echt kunnen bekijken.