Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Huugooke

Wie de kleurrijke wereld zo rond. NEEB wil zien, die kan ook het boek 'The wonderfull word of Albert Kahn" eens bekijken. Bijvoorbeeld Stockholm in 1910, met mooie gele gebouwen ;), of stationnetjes in de Farwest, of een Duits spoorwegkannon in ww1. Het is een BBC uitgave..enfin, verrassend.

Steam.N

Oefening in doorzettingsvermogen ...
Ben alweer de hele avond aan het computertekenen ...
En het einde is nog niet in zicht.

Niet dat ik een keuze had: wat ik dit weekend ineenboxte, was spijtig genoeg een misbaksel ...

Heel misschien krijg ik een etscyclus gestart, straks ...
Duimen !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Steam.N

Onvoldoelde geduimd  ;D
Belichtingsmapje ligt klaar, dus deze avond wordt geëtst.
Blijft nog evenveel tekenwerk te doen, maar de handigheid begint er in te komen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Bolje

Jean,
Je legt de lat heel hoog, wat ik ook altijd probeer te doen, daardoor mislukt er wel eens iets of is het niveau niet aanvaardbaar voor jouw.

Maar het eindresultaat is schitterend.  :)
Hou je daaraan vast en kijk vooruit, niet naar gisteren. Dat helpt meestal wel.
Veel succes bij het etsen deze avond.
Vele groeten,
Ronald

Steam.N

Etsproces gestart ...
Eerst alweer slecht begonnen, maar na enkele keren extra ontwikkelen en grondig afspoelen lijkt het nu te lopen ...
Benieuwd.
Dit etsproces moet ik beter onder de knie krijgen, want bij bijna elk volgend deelproject heb ik etswerk ...

Ondertussen wat lichtbakjes aan het maken, ter afwisseling.
Daarna terug tekenwerk ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#3276
Etsproces beëindigd ...
Resultaat even onder de loep gehouden ...



Yeeehaaahhh !  Net wat ik nodig had !
Een hele opluchting, na een opstart in mineur ...

Plaatje komt nét uit het bad, dus er is nog wat licht vijlwerk nodig.
Volgende stap is de verwerking: opkleven op styreen, om de raamboorden wat diepte te geven, en de schildering.
Als dat even goed lukt als de boogjes van de driewoonst, zit ik goed!

In elk geval een heel stuk beter dan met mijn eerste poging in styreen  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Knap zeg ! Ik ben ongelofelijk benieuwd om dit beschilderd te zien. Volgens mij kunnen bij etsen de voegen nog wat dunner, maar dan krijg je waarschijnlijk een te opvallend contrast met de Slaters-huisjes.

Bolje

Ik vind nu al heel geslaagd Jean,
Na afwerking zullen pas alle details naar boven komen.
Mooi, mooi, mooi
Vele groeten,
Ronald

Durango

Dat zier er strak uit. Ben benieuwd naar het eind resultaat.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Steam.N

Citaat van: marc goovaerts op 12 juni 2014, 23:57:42 PM
... Volgens mij kunnen bij etsen de voegen nog wat dunner, maar dan krijg je waarschijnlijk een te opvallend contrast met de Slaters-huisjes.

Is inderdaad de reden: ik heb de bakstenen getekend volgens de Slater afmetingen, en daarna lichtjes verkleind.
Voegen zijn uitgetekend met 0.15mm lijntjes.
Mogelijks zijn ze door onderetsing ietjes breder.

Voegen mogen ook niet té smal zijn, om de voeg-verf goed diep in die voegen te krijgen, en om de voeg zichtbaar te maken als je er gewoon naar kijkt (ivp via macro foto's)
.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Waauw, Jean, dat ziet er zo al prachtig uit! De ets is werkelijk heel goed geslaagd, egaal over de hele gevel (zover ik kan zien, en hoop dat bovenaan het even strak is als onderaan)! Chapeau!

Nu, het is niet meteen een techniek dat mij trekt. Veel computerwerk en gepruts met chemicaliën en fotonen. Ik knutsel liever klassiek, maar een resultaat zo stark als dit is met de hand haast onhaalbaar.

Dit wordt weer een pareltje van een huisje! Hopelijk krijg je het kwa constructiestijl mooi geblend met je andere styreen bouwwerken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 13 juni 2014, 08:54:22 AM
... egaal over de hele gevel (zover ik kan zien, en hoop dat bovenaan het even strak is als onderaan) ...
Is inderdaad over het hele oppervlak gelijkmatig geëtst.
Ben er wel erg tevreden mee  ;)

Citaat van: Michiel op 13 juni 2014, 08:54:22 AM
... het is niet meteen een techniek dat mij trekt. Veel computerwerk en gepruts met chemicaliën en fotonen. Ik knutsel liever klassiek ...
Ook voor mij blijft het met de handen knutselen leuker dan computeren.
Maar gezien mijn eerste (energ ontgoochelende) poging, was ik erg blij deze alternatieve techniek te hebben.

Citaat van: Michiel op 13 juni 2014, 08:54:22 AM
... Hopelijk krijg je het kwa constructiestijl mooi geblend met je andere styreen bouwwerken.
Hoop ik ook.
Als ik mag voortgaan op mijn ervaring met de boogjes van de driewoonst, zou het goed moeten komen.
Maar dat waren telkens kleine oppervlakken ...
Later vandaag komt het antwoord  ;)
Spannend !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#3283
Eerste schilderoefening op de koperen gevel :



Niet 100% tevreden: wat buiten de lijntjes (arduin), en alnaargelang de lichtinval, zie je nog wat koper-schittering ...
Misschien mijn eigen fout, omdat ik, uit routine, de voeg-verf van het plaatje wreef ...
Had ik niet gedaan bij het schilderen van de boogjes van de driewoonst.

Kijk je rechstreeks, en niet via macro-foto, ziet het er zeker aanvaardbaar uit.
Zowel grootte als kleur van de bakstenen is vergelijkbaar met de andere gebouwen. 
(@Marc: je ziet dat de voegen nú dunner lijken dan bij het ongeschilderde plaatje)
Komt daarbij, dat dit gebouw niet aanliggend is met de andere baksteenhuizen, maar gescheiden door de witte gevel.
Daardoor zal een licht verschil niet storen.
Bovendien zijn in realiteit niet alle gevels identiek van kleur.

Volgende verdiep veeg ik de voeg-verf niet weg.  (dus wordt dat verdiep een tweede keer ingevoegd). 
Hopelijk blijft de verf diep genoeg zitten, en blijft kontrast met bakstenen en arduin scherp genoeg.

Testen zijn na deze verfbeurt niet afgelopen:
Het koperplaatje moet over het hele oppervlak gesteund worden door een styreen laagje (om de dikte van de muur te bekomen vóór de plaatsing van de ramen. 
Hopelijk krijg ik dat styreen mooi aangewerkt met het koper, vooral aan alle raam-randen.

Belangrijk is wel dat de eerste test meevalt.
De mooie gevel (in realiteit) doe ik geen oneer aan, lijkt me.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Zo naast elkaar valt het zeker niet tegen. De bakstenen van de geëtste gevel zijn een stuk strakker met een mooiere voeg dan de Slater platen. Vooral het deel onderaan, waar de bakstenen wat donkerer zijn bevalt me goed.

De blauwe steen (of zansteen, of arduin) komt nu minder goed uit, omdat het geen afzonderlijk reliëf heeft zoals bij de eigenbouw met styreeninleg. Misschien dat de kleur nu te effen en egaal is met een satijnglans indruk? Maar met de ogen wat dichtgeknepen om het effect van ver te hebben, ziet het er bijzonder goed uit. Vooral dat messing- en styreengevels zonder probleem door elkaar kunnen staan.

Doe zo voort! Het wordt onnavolgbaar!  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)