Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Herwig

#3226   +   #3232      uw wit niet-baksteen-geveltje:   is misschien inderdaad een variant van een neo-classicistisch burgershuisgevel (zie voorhéén...) ?
De verhoogde benedenverdieping, die rechthoekige opliggende gevelvlakjes, die bogen boven de vensters, de kroonlijst op klosjes, die stukwerk-krulletjesversiering (arabesken?), .....
Die  "arduinen"  sokkel kan ook cementen namaak zijn, dus oorspronkelijk reeds meegeschilderd?
Deze  "sobere"  geschilderde gevel (alhoewel) is, zonder tegenbericht, onmiskenbaar typisch (laat) 19de eeuws, en hoort dus perfect in uw stationswijk.  Ziet er prima uit.
Als de oorspronkelijke gevelverf spierwit was, was deze misschien een schadelijke loodverf ...?
(andere  forum-mers kunnen u wellicht nog extra  "architecturale" info bezorgen....) .

Steam.N

#3256
Dank je voor de toelichting, Herwig.
Oorspronkelijke gevelverf?  Absoluut niet meer te achterhalen:



De oorspronkelijke gevel was nét iets mooier, vind ik  ;)
Van de drie reeds gebouwde gevels, zijn er twee zéker nét ná 1900, en de vierde gevel is nét vóór 1900.
Dus de kans is erg groot dat de witte gevel, ondanks zijn totaal andere uitvoering, eveneens van dezelfde periode is.


Ondertussenis de kogel door de kerk: vierde gevel wordt volledig herdaan (basisplaatje wordt wel gerecupereerd, maar alle baksteengedoe gaat er af) !
Hoe meer ik ernaar kijk, hoe onbegrijpelijker mijn twijfel van gisteren avond ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Citaat van: Steam.N op 10 juni 2014, 16:07:01 PM
Ondertussenis de kogel door de kerk: vierde gevel wordt volledig herdaan (basisplaatje wordt wel gerecupereerd, maar alle baksteengedoe gaat er af) !Hoe meer ik ernaar kijk, hoe onbegrijpelijker mijn twijfel van gisteren avond ...
Lijkt me inderdaad een goede beslissing.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

TBCédric

Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: LS Models op 10 juni 2014, 19:39:02 PM
Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt!

wanneer ik de gevel zag wist ik zeker,jou kennende dat hij niet zou voldoen aan jouw standaard !  :)
groeten Peter ;)

Herwig

# 3256:  totaal wéggemoderniseerd... .          De kroonlijst/corniche lijkt nog   +/- origineel ?
Meteen toont dit aan dat uw nauwkeurige Turnhoutse modelbouw absoluut historische waarde heeft:  het terug te voorschijn toveren van verdwenen, mooi(ere) gebouwen.

Steam.N

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 10 juni 2014, 21:04:33 PM
... wanneer ik de gevel zag wist ik zeker ...

Jaaaa .... maar hiermee heb ik me serieus in de sh#%@#t gewerkt  ::)
Hele avond tekenwerk ... als niet langer ...  ik geraak helemaal horendol ...
Enfin, op hoop van zegen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Steam.N op 10 juni 2014, 21:30:03 PM
horendol

wist je dat dit woord ook bestaat met toevoeging van een E,maar dat zul je niet bedoeld hebben zeker ? ;D
Groeten Peter :)

Steam.N

Waar de geest van vol zit, loopt de pen van over ...  ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

ik dacht dat het was : " waar de buik van vol is loopt de mond van over ! " maar ja ik ben maar ne gewone werkmens en geen intellectueel (of schrijver) ! ;D

Groeten Peter ;)

Steam.N

Zal ook wel, zeker  ;)

Terwijl jij zo zit te zwanzen, ga ik naarstig voort !
Eén vierde van het tekenwerk is achter de rug.
Nu volgende vierde ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

succes !Groeten Peter ;)

Huugooke

Maria Theresia geel of Schönbrunner Geel.
De MT waarnaar het vernoemd is was in NEEB a lmeer dan 100 jaar dood, maar toch bleef het een populaire kleur. Als je haar stulpje in Wenen (Schönbrunn) gezien hebt herken je de kleur meteen. Op de duur was heel Oostenrijk geel; en vermits ze het hier toen ook voor het zeggen hadden...
Ik weet in Antwerpen nog één herenhuis dat in deze kleur (her?)schilderd is, bij andere is nog een spoortje onder witte verf of gewoon weggewassen. Maar het is wel mooi!

Herwig

In de NEEB-periode zal die eventuele gele gevelverf al wel serieus smerig zijn geweest, wellicht.
[ de Oostenrijkers waren dan reeds pakweg een eeuw wég uit onze streken, maar hadden de Fransen of de Hollanders ook een specifieke tint voor gevels ?  We kunnen de Bakelandt-stripverhalen misschien herbekijken ? ]

Metpetergaathetbeter

Als je de huizen op Aruba bekijkt hebben die historische gebouwen alle K3 regenboogkleuren ! voor zover die rekening houden met de geschiedenis  ;D
Groeten Peter ;)