Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Metpetergaathetbeter

zelfs een testje of een probeerselke wordt een klein(van formaat) meesterwerk, om jaloers op te worden in korte tijd toch het ene na het ander meesterwerk van de Michelangelo van de modelspoorkunst ! (ah ja jij heet Jean)dan maar Jeanangelo  ;D

Groeten Peter ;)

SuSke

Ziet er me best een bruikbaar geveltje uit Jean. En waarschijnlijk nu ook de manier om nog meer in detail te gaan werken :)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Net terug thuis ...
Goed nieuws: ik heb vandaag details gekregen van de linkerkant van de gevel die ik aan het bouwen ben.  (dank je, broertje !)
Dus ik kan terug aan de tekentafel !

Toch weer verschoten van de vele en positieve reacties: hartelijk dank !!!

@Gerolf: ik ben niet zeker of twee nieuwzilver muurtjes naadloos aan te werken zijn.
(ik kan ze natuurlijk solderen, maar daar zie je ook sporen van, al was het maar van het soldeervet, dat gaat doorsijpelen in de verf ...)
Indien de aanwerking niet propertjes lukt, moet ik aan de getekende (en reeds geëtste) muur de aanlendende zijmuren bij uittekenen, het geheel etsen, en ná het etsen de muren plooien op de muurhoeken.
Gezien ik al de andere muren nog moet etsen, vraagt het her-etsen van de bestaande muur geen extra tijd.
Het is wat materiaalverlies, maar waarschijnlijk is bestaande gevel herbruikbaar in een ander gebouw, later.

@Luc: alle begrip: ik heb de eerste keren dat ik met CorelDraw werkte ook gesakkerd, en de muren op- en afgelopen.
Nú loopt het als een fluitje van een cent.  Dus zo lang heeft dat aanleren niet geduurd.
Als de etstechniek je aanspreekt, zou ik niet twijfelen !

@Michael: bedankt voor het aangeven van de vergetelheid: linkerraam op eerste verdiep heeft wat baksteenrood-arduin  ::)
Wordt gecorrigeerd.
Er is trouwens nog een andere vergetelheid, die ondertussen al verbeterd werd.  :D

Johan: het werkt inderdaad gemakkelijker.  Een deel van de tijd die je verspeelt met het uittekenen, recupereer je in de bouw.
Maar de bouw met styreen geeft je het gevoel creatiever te zijn.  Met dat etsen zit je eerder met een "productie"-gevoel ...
Maar het lost problemen op, als je zo klein bezig bent.
Schilderwerk is niet moeilijker, en op één detail na identiek aan het schilderen van styreen.

@Peter: bedankt voor het compliment, maar om die titel te dragen moet ik nog heel wat evolueren  ;)

@Frans: ideale techniek voor details, maar ik ga soms al te ver, en vergeet meer en meer het einddoel (steek tijd in dingen die niet relevant of zichtbaar zijn).
Maar ik betreur geen seconde de stappen gezet te hebben om dit etsen te leren !




Nu is het hoogtijd om terug aan de slag te gaan  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Steam.N op 14 juni 2014, 18:22:54 PM


@Peter: bedankt voor het compliment, maar om die titel te dragen moet ik nog heel wat evolueren  ;)


niet overdrijven Darwin ga je wel nooit worden ! ;)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Nieuw etsmapje ligt klaar:
- zelfde gevel als eerder
- aanliggende dwarsgevel
- 2 deuren

Nu even beentjes strekken, en dan beginnen aan volgende deel ...
Etsen is voor morgenvroeg.
... of zou ik de moed hebben om dat deze avond nog te doen ...  ??? :-\
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Alleen jij kunt die keuze maken. Als het etsen door kan gaan terwijl je slaapt zou ik het zeker deze avond doen.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

conducteur

Dat laatste gaat moeilijk denk ik... Tenzij je een gesofistikeerd systeem hebt dat je etsplaat automatisch uit de vloeistof trekt na x aantal tijd en optisch inspectie en....
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Heb ik inderdaad (nog  ::) ) niet .
Ondertussen zo opgegaan in het tekenwerk, dat ik vergeten ben het etsen te starten ...
Stom  >:(
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Etsproces deze morgen weer fout gegaan.  >:(
Even bezinnen ... want ben nagenoeg door mijn voorraad plaatjes, en volgende levering is nog enkele dagen wachten.
Heb trouwens even geen zin om vandaag nóg eens in te zetten op de ets-lotto ...

Dus vandaag wordt aan stationsgebouw zelf gewerkt.
Eerst draden van de verlichting proper leggen, met verbinding naar de aansturing.
Daarna spoor-gevel verder afwerken.

Pffff... had de dag anders voorgesteld  >:( :'(  :-\
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

Wat is dat nou jammer Jean.
Wil je iets doen wat eigenlijk niet kan, of is het gewoon dikke pech?

grt Piet.

Steam.N

Piet, vorig muurtje ging goed, dus wat ik wil doen, kán.
Het gaat om het feit dat mijn etsomgeving niet betrouwbaar is: soms ok, soms problemen.
Niet echt motiverend ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Door familiale omstandigheden en een falend etsproces een erg ontgoochelend knutselweekend achter de rug.  :(

Hopelijk mag ik deze avond terug uit de mistroostigheid kruipen met wat moedgevende resultaten.
Met de moed der wanhoop en een grote scheut eigenzinnige koppigheid: een nieuwe poging etsen:
Het kán lukken (zie eerste poging van dat geveltje), dus het MOET/ZAL lukken  ::) ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

Sterkte Jean, we gaan het zien.
Ik ben er van overtuigd dat het je gaat lukken.

grt Piet.

Michiel

Ik duim alvast voor je! Dat het vandaag (of morgen) moge lukken!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)