Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Zou natuurlijk kunnen, maar waarom zie je dan vlekken en geen strepen ?
Bovendien, als ik de lampen aansteek, branden alle vier de lampen, en flikkeren ze niet ...

Ik heb deze avond een nieuw plastic zakje meegebracht, waarvan ik een nieuw vacuumzakje ga maken.
Dát, plus de concentratie van het ontwikkelbakje verhogen.
Daarmee sluit ik alweer wat mogelijke oorzaken uit.

Benieuwd ...
Foute gevel is hertekend, dus nu snel een nieuw belichtingsfoldertje maken ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

als je nu belicht zonder etsen zie je dan na het ontwikkelen reeds de vlek ???
ik zou een printplaat met spray (foto lak)inspuiten en dan kijken wat de plaat na de ontwikkeling doet
is dan reeds de vlek aanwezig dan moet het voor het ontwikkelen gebeuren
zo verspil je geen plaat materiaal
als er een wolk zit na het ontwikkelen dan zou ik terug afwassen en nieuwe laag spray aan brengen en terug belichten
zit de wolk dan op de zelfde plaats dan liegt het aan de licht bak
de lampen hoeven niet te flikkeren om defect te zijn
als er op een plaats geen infrarood schijnt heb je het vlaggen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Die mannen die zo'n etsplaatjes verkopen moeten blij zijn....
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

Klopt, Johan, maar dat lijkt me de prijs van het leerproces.
Er zijn zoveel dingen die een invloed hebben in dit proces, en je hebt niet alles direct onder de knie (ik toch niet ...).
Dus af en toe brokken en mislukkingen ...

Wél ben ik overtuigd van de sterkte van de techniek.
Er zijn al enkele mooie/bruikbare stukken tevoorschijn getoverd, dus het kán ...
Niet dat het etsen voor gelijk wat moet gebruikt worden, natuurlijk.
Maar je kiest je techniek maar uit het pallet technieken die je beheerst ...
En deze keer is het etsen de enige manier, om een kwalitatieve weergave te maken van een gevel die ik nodig heb.
Deze keer geraak ik er met styreen en Slater niet ... .  Laseren en 3D-printing zijn op dit ogenblik (nog) niet mijn ding.




Op dit ogenblik suddert er alweer een plaatje in het etsbad:
- vacuumzakje is vervangen door een splinternieuw plastiekje zonder kreukels of krasjes.
- ontwikkelbad heeft wat meer ontwikkelaar gekregen.  Concentratie wat hoger.
- tekening van de gevel is hermaakt, en nieuw belichtingsmapje gemaakt.

Belichting op standaard tijd.
Ontwikkeling na 5 sec beëindigd ipv 30, na tussenspoeling nog eens 3 seconden.
Geen wolkjes te zien.
Etsbad in: na 5 minuten: nog altijd geen wolkjes, dus etsproces loopt gelijkmatig over het hele oppervlak.

Ik werk wel met plaatrestjes, waar nét op kan wat ik nodig heb.
Amper plaats voor de pincetjes om het plaatje in het etsbad te houden.
Hopelijk speel ik het straks niet kwijt ....

Bij vorige probeersels zijn de ingekorte ramen er sél goed uitgekomen.
Die zijn ondertussen geschilderd, zijn geplaatst, en hebben hun glasramen gekregen.
Kwestie van de moed er wat in te houden  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michael

Jean het lijkt nu allemaal goed te verlopen, de aanhouder wint. Ben benieuwd wat je nu weer uit dat ets bakje van je haalt.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

Michael, inderdaad goed verlopen.
Voorlopig blijf ik voorzichtig: déze keer was het ok.
Stuk van de gevel.  Ik heb ervan geprofiteerd om ook wat klein-ijzer op te hangen in de deuropeningen (wat spaarzaam zijn, hé Johan  ;) ).

Boeltje wordt nu gecontroleerd, bijgevijld, geschilderd, en gemonteerd ...
Morgen volgende stuk gevel, maar daar vraagt het tekenwerk nogal wat denkwerk, want het is klein maar met veel hoekjes en kantjes.
Zie je binnenkort (hopelijk)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

Hé Jean, ik heb hier een foto van juni 1909, van de "rue de la station" in Turnhout.
In het midden staat een hotel, zowat het grootste gebouw,; en ze zijn toch wel de gevel aan't schilderen zeker!
misschien een idee om uit te werken...?

Steam.N

Hugo, die postkaart héb ik  ;)
Idee heeft een tijdje in mijn hoofd gespeeld, maar is voorlopig nog niet weerhouden.
Nog veel té veel andere (en essentiële) dingen te doen ...

En om een fijne schildering te hebben: airbrushen ... maar dan moeten alle ramen afgedekt worden ...
Té veel werk, op dit ogenblik.

Maar hartelijk dank om me ideeën aan de hand te doen. 
Je weet nooit  ;)




Ondertussen vordert het tekenwerk ...
Hopelijk in de late namiddag een nieuwe cyclus  :)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#3368
Gevel vordert ...
Onderste deel van de linkergevel-helft is bevestigd :



Gelukkig houden de suikerklontjes het geheel recht  ;)

Vóór ik de trap-partij begin, ga ik het bovenste deel van de linkergevel-helft afwerken.
Tekenwerk is gevorderd, tussendoor-ets-cycli zijn vandaag allemaal goed verlopen, dus normaal geen verrassingen.

Deze opbouw met nieuw-zilver plaatjes laat een goede detaillering toe, maar is toch niet ideaal:
Als je het werkstuk regelmatig vastneemt (en ik kan niet anders, gezien al het schilderwerk en paswerk van andere delen), dan begint de eerder geplaatste verf wat te verdwijnen ...
Bovendien, als je muurankers plaatst met secondenlijm, en dat anker staat wat schuins (is me deze morgen overkomen), dan krijg je het anker niet meer weg, of je neemt een stuk verf mee ...
Vandaar de grijze plek onderaan de rechterhelft: is al terug gevoegd, maar heeft nog geen baksteen- en arduinkleur gekregen.
Hopelijk krijg ik dit vlekkeloos weggewerkt.

Ook de "duivekoten" bovenaan de rechterhelft hebben nog wat aandacht nodig: ik krijg ze niet mooi recht geschilderd ...
Oogjes moeten nogal moeite doen, om de voegjes te zien ...  ::)




[Edit:]  Suikerklontjes waren gaan lopen: foute foto vervangen  ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kautenbach

pffff, ik stop ermee, dat beslag op die deur.... 8) 8)

man, complimentenn, kan er verder helemal niets van zeggen...  zwijmel..

Havoc

Jean, wat jij daar in N laat zien zou er velen in h0 of zelfs 0 en 1 jaloers maken. Die gevels zijn echt wel eens stuk boven wat je op beurzen ziet als "de top".
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michael

Citaat van: Steam.N op 21 juni 2014, 13:28:28 PM
Hugo, die postkaart héb ik  ;)
Idee heeft een tijdje in mijn hoofd gespeeld, maar is voorlopig nog niet weerhouden.
Nog veel té veel andere (en essentiële) dingen te doen ...

En om een fijne schildering te hebben: airbrushen ... maar dan moeten alle ramen afgedekt worden ...
Té veel werk, op dit ogenblik.

Maar hartelijk dank om me ideeën aan de hand te doen. 
Je weet nooit  ;)




Ondertussen vordert het tekenwerk ...
Hopelijk in de late namiddag een nieuwe cyclus  :)

Jean de ramen afdekken kan je ook met Liquid Mask van Vallejo, breng je op met een penseel kan je na het airbrushen er met een pincet afhalen, je legt als het ware een vlies over de delen die je niet wilt kleuren tijdens het airbrushen.

Je gevel ziet er waanzinnig uit!!!!
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Metpetergaathetbeter

#3372
JONGEN, JONGEN ik dacht alles al gezien te hebben maar dit is ongezien MOOI!

Groeten Peter ;)

Dirkh

Jean, je mag gaan stoppen, nu durf ik al helemaal geen foto's van mijn knoeiwerk te plaatsen.  ;)

Maar in elk geval prachtig, ik vraag enkel af hoelang iedereen voor dat minibaantje moet blijven staan om al die details te bekijken en bewonderen.., best maar een automaat met nummertjes naast de baan zetten. ;D

marc goovaerts

#3374
En best Michiel er vlak naast zetten. Zodat het doorschuiven (voor zover dat zal gebeuren) in hetzelfde ritme doorgaat...