Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

#4695
Ups en downs ...

Basis-stuk is goed geëtst:



Dat er dóóretsing is op twee plaatsen stoort me niet:  aan de onderkant geeft dat de aanduiding waar de wielen moeten komen.
Eens de wagon samengebouwd, zie je die dooretsingen niet meer.

Ik heb enkele Z-wagentjes die onder het mes moeten voor de wieltjes.


Belichting van de korte zijdes is net afgelopen.
Ontwikkeling ging fout: deel van de lijntjes is verdwenen (te lang ontwikkeld.  Dat badje is beetje té sterk op dit ogenblik ...).
Dus nieuwe poging doen, zodadelijk.

Het mapje voor het dak-stuk is klaar.
Tekenwerk voor de lange zijdes heb ik moeten herwerken: wat moest weggeëtst worden was afgeschermd en omgekeerd.
Dat werk is alweer achter de rug, en het resultaat rolt nu uit de printer.

Het blijft een wankel evenwicht: tekening zo fijn mogelijk houden, maar tóch zorgen dat het niet weggeëtst wordt.
Resultaat zie ik straks ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#4696
Ontwerp moet wat bijgestuurd worden:

De wanden worden twee-lagig voorzien, om het relief goed weer te geven:
Op de wanden zit een lattenwerk, en de ramen hebben een houten kader dat wat naar binnen ligt.

Resultaat van het etsen:



Het lattenwerk is grotendeels weggeëtst (moet ik dus wat dikker tekenen, maar de buitenlaag is zo dun (plaatje van 0.1mm laat na éénzijdig etsen 0.05mm over) dat het begint te krollen ...
Wordt niet evident om te lijmen op de binnenlaag.
Die binnenlaag ziet er dan weer goed uit.  Raamopeningen zijn íets kleiner dan in de buitenlaag, zodanig dat het houten raam-kader propertjes kan geschilderd worden.
Dit moet ik even overdenken ...
Misschien herteken ik de binnenzijde, waarin het lattenwerk wordt IN-geëtst.

Eerst een boterhammetje eten ... en denken ...  ;)


Benieuwd of ik beide lagen goed kan lijmen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#4697
Aangepast masker, nieuwe etsing :



Gemengde gevoelens:
plaatje had ACHT wandjes.  Vier ervan zijn niet goed gekomen wegens onvolledige ontwikkeling.
En van de overblijvende vier zijn er twee deels dóórgeëtst.
Die laatste twee zijn waarschijnlijk wel recupereerbaar, maar tóch ...
Ik heb het proces onvoldoende onder controle.

Ik stop voor vandaag.
Tóch een ontgoochelende dag, want ik had gehoopt alle onderdelen van het bagage-wagonnetje klaar te hebben voor montage.
Pfffff ... dat etsen geeft toch regelmatig verrassingen ...

Tekenfouten zijn weggewerkt, dat wel.  Dus de dag is zéker niet volledig nutteloos geweest.
Morgen ga ik verder: een nieuwe ets-reeks ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Bagagewagonnetje ? De foto uit het museum was toch een passagiersrijtuig ? Bagagewagon netjes hadden precies wél rechte wanden  ???

Steam.N

#4699
Het museum heeft een 1/10 model van een locje, een bagage-wagonnetje en twee passagierswagons.
Ik maak dus dat bagage-wagonnetje (is wel half passagiers-ruimte).
Als je in MSM148 kijkt op blz 43 (artikel : Buurtspoorwegen in de tuin) zie je wat ik bouw.

(hopelijk zonder copyright voor MSM te schenden ... Luc, geef maar een seintje als deze foto er uit moet ...)



Daarna zijn de passagierswagons een peulschil  ::) ::) ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#4700
Echt afsluiter van mijn ets'weekend (ik kon het niet laten om het toch nog even te proberen):



Op het etsplaatje zaten vier dergelijke strookjes.
Eentje is de mist ingegaan, eentje is randje af aan het uiteinde, en twee lijken me bruikbaar (mits kleine braampjes weg te werken).

Tóch een afsluiter die wat moed geeft voor morgen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Ik ga toch nog maar even bij de snij plotter blijven, lijkt mij nog iets gemakkelijker.
Natuurlijk tegen geslaagd etswerk kan de snij plotter niet op.
Het is precies een nogal delicaat proces, veel factoren die het resultaat beïnvloeden.

In elk geval wel al een knap resultaat ondanks de kleine foutjes.

marc goovaerts

Een combinatie van grotere delen met de snijplotter en filligraan werk (laten) etsen lijkt me ook handiger. Chapeau echter voor wie het zelf kan !

Gerolf

Er zijn inderdaad véél variabelen bij het etsen, die je allemaal in de gaten moet houden.
Ik heb de indruk dat er bij het etsen zelf niet genoeg met het plaatje gekanteld en gedraaid is,
Maar waarschijnlijk gaat het om de ontwikkeling, die te snel en dus ongelijkmatig is gebeurd.

Etsen kan héél knappe resultaten geven, maar men betaalt leergeld  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Ik geloof dat het bij het etsen van de balustrades niet zozeer fout ging, wél bij de ontwikkeling.
Concentratie van het ontwikkelbad blijkt veel te sterk te zijn, waardoor plaatje-draaien in dat bad te laat kwam: ets-patroon van bovenste strook beschadigd.

Dit bleek bij het begin van het etsen direct.
Daarom is tijdens het etsen vooral gezorgd dat de twee onderste stroken (op de foto) goed kwamen.

Elke strook bestaat uit een balustrade en twee deurtjes (dus drie onderdelen voor één wagon-kant).
In strook twee en drie is telkens één deurtje te ver geëtst.
Dus heb ik onderdelen voor twee wagon-kanten. 

Deze avond wordt de concentratie van het ontwikkelbad bijgestuurd.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Geert

Het is een compex gedoe. Als ik PCB maak heb ik al ondervonden dat het UV licht niet overal even krachtig is, dit in combinatie met het ontwikkelbadje geeft soms slechte resultaten. Het etsmiddel is meestal niet het probleem.


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

krisds

prachtige modelbouw, omdat ik niet zo vaak je vorderingen volg, verschiet ik toch altijd weer wat je de afgelopen tijd hebt gepresteerd, zeker met die stoomstram.

Grote stomer

Jean

Ik weet niet wat uw beroep is (eigenlijk ook geen zakens mee) maar ik stel voor dat je eens etsbedrijfje start. Knap werk!
Zal ik de CEO spelen ;)

 

Steam.N

Citaat van: Grote stomer op 02 juni 2015, 16:36:50 PM
...Ik weet niet wat uw beroep is (eigenlijk ook geen zakens mee) maar ik stel voor dat je eens etsbedrijfje start. Knap werk! ...

Johan, daar heb ik het op dit ogenblik veel te druk voor.
Bovendien haal ik nog lang niet de vereiste kwaliteit  ;)
Wie weet, ooit ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

misschien werkt onze Jean wel bij Ivago, al die tijd op de computer ! ;D ;)