Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

marc goovaerts

Moeizaam ? Met zo'n macrofoto lijkt het kinderspel...

Steam.N

#4741
Vreemde dag, vandaag:
- had een dagje verlof genomen, want ze kwamen de kookplaat vervangen: tegen de middag een belletje dat de plaat niet was binnengekomen
- wilde knutselen, maar het goeie weer heeft me naar buiten gelokt: rustig "wat" gaan rondfietsen ... drie uurtjes later terug thuis ... pompaf ...
Van al mijn goeie plannen is nagenoeg niets in huis gekomen.

Maar toch:
- lattenwerk heb ik langs één kant geplaatst
- eerste schilderlaagje, als test
Waarom et lattenwerk maar langs één kant? 
Omdat ik niet zeker was dat het fijn genoeg zou zijn.

Hier het resultaat van die test:



Het groen op de foto ziet er vreemd genoeg véél lichter uit dan in de realiteit.
Lattenwerk lijkt me echter wel geloofwaardig.
IK ga dit een nachtje laten sudderen.
Als ik er morgen nóg tevreden van ben, doe ik de andere kant, en schilder ik het houtwerk.

Met het binnenwerk ben ik nog niet ver geraakt.  Dat fietsen, hé  ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Het groen is inderdaad wel heel lichtgroen.
De horizontale stripjes qua breedte misschien tussen de huidige en horizontale in ? Maar het ziet er nu ook inderdaad geloofwaardig uit.

Vreemd, ik wou eens dubbelchecken in Jos Block's 'Rollend materieel bij de Buurtspoorwegen', maar deze variant vind ik er niet in terug. Enig idee van het wagennumer ?

raf

de vertikale vind ik mooi maar de horizontale zou ik iets dunner pakken
maar echt Jean je ben goed gek hoor weet je dat om dit te maken
dikke duim voor jezelf want dit is echt prachtig

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Die horizontale latten smaller?
Straks eens proberen ... zal die eerst zélf moeten aanmaken, want die bestaan niet in Evergreen's assortiment.

Kleur:  Ik twijfel, want als ik dat ding vastheb, is de kleur een stuk donkerder dan op de foto.
Té donker wil ik het ook niet ...
Straks mijn verfdoosjes eens induiken: zien wat ik nog in huis heb  ;)

@marc: vreemd dat je dit model niet terugvindt:  er staat in het trammuseum een 1/10 versie tentoon, en in de laatste uitgave van MSM staat die eveneens (blz 43) ... ook in miniatuur, natuurlijk.
Mr Keutgens (VLAtam) kan ons mogelijk helpen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#4745
@marc:  wat ik bouw zie je op de foto in reactie 4700, 31 mei.

Als ik die foto nu bekijk, is mijn houtwerk veel te grof ...
Dus is er nog werk aan de winkel.
Ik moet een werkmethode vinden die gemakkelijk en herhaalbaar is, gezien nóg wagonnetjes gaan volgen.

Voor de kleur: kent iemand de referentie naar de juiste kleur in Vallejo of andere?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

sdz1976

Vind dit al heel erg knap zelle Jean

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

marc goovaerts

Voor de kleur: Misschien het eens in daglicht bekijken/fotograferen ?

Gerolf

Mooi modelletje, Jean  8)
Maar om dat extra lattenwerk  te voorkomen:
andersom etsen - de strips opliggend ipv in de diepte ?
desnoods wanden uit 2 lagen ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Zie reactie 4697, Gerolf.
Jouw voorstel was mijn eerste benadering.
Ging fout ...

Om dat te laten lukken moet ik naar 0.2mm dikte.
Doe ik misschien wel  ;)
Terug naar de tekentafel ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Citaat van: Steam.N op 06 juni 2015, 10:59:13 AMOm dat te laten lukken moet ik naar 0.2mm dikte.
Doe ik misschien wel  ;)
Terug naar de tekentafel ...

Als het lukt, zal je resultaat beter zijn - lijkt me.
Succes er mee !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske


modèlisme

Hello Jean,
Gerolf heeft gelijk.
De latten in plastiek zijn horizontaal en vertikaal veel te zwaar, zeker in schaal N.
Ofwel ets je de laten apart en soldeer die dan op het model of plak je die erop.
Maar je kan ook etsen zoals Gerolf zegt. De latten er boven op en de rest wegetsen, of het zou moeten zijn dat je langs achter buiglijnen ets.
Dan zou ik de laten volledig apart  etsen en erop plakken,  0,2 mm dik.
Probeer maar.
Vroeger 35 jaar geleden deed ik het etswerk zelf, nu laat ik het doen. Een firma heeft de knowhow en past dat regelmatig aan. En dat kan je zelf nooit.
Ik ben benieuwd naar je motorisering. Ik wil tandwielen met module 0,2 in schaal N gebruiken, alleen kan ik niet het aangepast  wormwiel vinden. Het liefst zou ik niet met een wormwiel werken, maar met een schuin tandwiel ( zoals indertijd de motoiseringen van " Portecape " ) maar die zijn in die kleine module nog moeilijker te vinden.
Groetjes,
Paul.
 

Steam.N

Paul, net als ik eerder Gerolf antwoordde:
Mijn eerste insteek was om de latten erbovenop te etsen.
0.1mm bleek te dun, en ik heb dan een ander idee gevolgd.

Het tekenwerk is ondertussen aangepast, en zodadelijk begin ik een 0.2 plaatje te etsen.
Ik reken er op dat dit goed komt
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Citaat van: loebaske op 06 juni 2015, 12:06:20 PM
Straffe kerel die Gerolf...

Omdat ie zijn eerlijke mening geeft?
Ik heb het liever zo: het resultaat wordt er alleen maar beter van (hopelijk, hé  ;):)

Nét terug van een terrasje en lekker eten/
Etstoestel is in gang gezet, printer krijgt dadelijk aangepast maskertje te printen ...
High hopes ...  0.2mm plaatje ligt klaar !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }