Nieuws:

Nu in MSM 260 BANEN: Modulebaan MSG Maashorst | Oostenrijks smalspoor

Hoofdmenu

Sprong in de diepte ...

Gestart door Steam.N, 06 november 2011, 22:00:46 PM

Steam.N

Even een tussendoor update-tje ivm de motoraansturing:

Dit printje kan via vier potentiometers vier motortjes aansturen.
Twee ervan werken prima, de derde af en toe, de vierde niet.
Die derde heeft waarschijnlijk een los contactje.
Die vierde ga ik nog eens goed nakijken.

Update: derde uitgang is ok.  
Blijkbaar wel slecht contactjes van de microprocessor op zijn voetje ...
Nu de fout zoeken op de vierde uitgang.  Komt precies geen spanning op ...

Opnieuw update: vierde uitgang is ook OK.
Foutje bij het solderen.  

Nu terug naar de kraan.
Komende dagen nog mijn etstoestel nieuwe bakjes geven, natuurlijk, maar nu even terug naar de essentie: kraan mechanisch afmaken, en aan het werken krijgen.

Alhoewel ik de motortjes nu traag, en in beide richtingen kan aansturen, zijn de problemen mogelijks niet opgelost:
zelfs in lage toerentallen moeten ze nog voldoende koppel hebben.  
Dat weet ik als alles gemonteerd is.
Gaat het dan NOG niet, dan zijn tandwieltjes nodig.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Ondanks de verminderde vrije tijd, ben ik terug op de knutsel/trein-kamer.

De kraanmasten zijn aan de laatste verstevigingen toe. Morgen waarschijnlijk een laagje verf.
Dan kunnen de katrol-wieltjes er opgezet worden, en de asjes vastgelijmd.

De motorregeling is wat bijgestuurd, om beter in de lage toerentallen te kunnen blijven.

Ik bekijk nu even of ik de motortjes in de cabine anders kan opstellen, om het verloop van de kabel (garen) te kunnen vereenvoudigen, en dus de wrijving te verminderen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Mastjes zijn mechanisch af.  [:)] (eindelijk.  Oef)

Nu EVEN verfspuiten (eerste keer ...)
Gemakkelijk?  Neen, toch!
Pistool geraakte eerst verstropt.   Natuurlijk thinner nodig.  Zeker als je LifeColor gebruikt.
Gelukkig had ik die in huis.
De handeling valt toch tegen.  Zal een tijdje moeten oefenen.

Het resultaat lijkt redelijk.  Gelukkig.

Straks enkele katrolwieltjes plaatsen, en de asjes vastlijmen.
Alweer een stukje verder.

Dan montage ... dan kabeltjes trekken ...
En dan ... vooooooorzichtig ... motortjes laten draaien ...
Benieuwd ...

Dirky

Ziet er toch wel goed uit op de foto?

Steam.N

Verf is droog, het valt inderdaad redelijk mee. [:I]
Misschien omdat het vooral spijlen zijn, en er daardoor geen verfophopingen zijn?
Voor een goeie handeling zal ik nog veel moeten oefenen.  Maar het zal wel komen.

Nu dat er een egaal laagje verf op zit, zie ik de afwerkingsfouten (speetjes, lijmophopingskes).

Zal dat morgen wat proberen bij te werken.

Nu is het worstelen met de wieltjes (3mm diameter): eentje plaatsen vroeg me meer dan een half uurtje, maar het zit er in [:)]
De volgende twee gingen vlotjes.  Oef.

Nog twee te gaan.  Morgen ...

Gerolf

Dat oogt zeker niet slecht, Jean [:)]
citaat:
Geplaatst door Steam.N
Nu dat er een egaal laagje verf op zit, zie ik de afwerkingsfouten (speetjes, lijmophopingskes).
Het voordeel van een airbrush - je ziet onvolmaaktheden onmiddellijk [}:)] [:D] [;)]
citaat:
Nu is het worstelen met de wieltjes (3mm diameter): eentje plaatsen vroeg me meer dan een half uurtje, maar het zit er in [:)] De volgende twee gingen vlotjes.  Oef.
Bekend gevoel [:I] - de volgende gaan vlotter, want "oefening baart kunst" [^] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

citaat:
Geplaatst door Steam.N

Nu EVEN verfspuiten (eerste keer ...)
Gemakkelijk?  Neen, toch!

Jean, zoals met alles: het vraagt tijd en ervaring door te doen!
...En...  Je resultaten mogen gezien worden!

Groetjes, Peter

Steam.N

Dank je wel, mannen.  Leuke aanmoediging.

Waar ik deze avond mijn tanden in zet, is pas echt prutswerk:

Die katrol-wielen combinatie rechts.  De wielen staan haaks op mekaar, zitten op een moeilijk te onderscheiden manier aan mekaar vast, en er hangt een lastkabelgeleider bij ...

Strikt gezien heb ik dit niet nodig, maar het katrollenspel vertraagt de armbeweging drastisch.  Dus zelfs als ik mijn motortjes te snel laat draaien, beweegt de arm niet te snel.
Anderzijds "draagt" het een beetje de kastkabel, van de top van de vertikale mast naar het uiteinde van de kraanarm.

Ik ga proberen in evergreen profieltjes van 1 x 0.28 twee beugeltjes te maken, en door de uiteindes gaatjes van 0.5 boren.
De twee beugeltjes met de ruggen kruiselings lijmen, en door de gaatjes asjes waar de katrolwieltjes door gaan ...

Eenvoudig uitgelegd, maar al ettelijke keren geprobeerd ...
Bij het boren van de gaatjes (met een handboortje) gaat het telkens mis.

Ik heb al een alternatief geprobeerd, met de kern van een electrisch kabeltje.  Kern heeft een diameter van 0.5mm.  
Ik krijg het boeltje wel in mekaar, maar het is geen zicht !

Dus ga ik nog enkele keren de beugeltjes proberen te maken ...
En ondertussen piekeren over alternatieven ...
Mischien een H-profieltje, en stukje van de ziel uitsnijden ...

We zien wel.  Het hoeft niet altijd gemakkelijk te zijn.
Maar wel mooi [:D]

Steam.N

Tussenstandje:

Twee stukjes H-profiel (2 x 1.9 mm), waarvan een stukje ziel uitgesneden.  Samengelijmd op een evergreen tussenstukje.

Het is groffer dan het origineel, maar ja, ik moet toch gaatjes boren om het asje er door te krijgen, h??

Morgen de lastkabel-geleider er aan zetten.  Is niet moeilijk.
Dan een likje verf, v??r ik er de wieltjes op zet, en de asjes lijm.

Het zal wat tussendoor zijn, want het weekendprogramma is goed geladen ...

Steam.N

Mmmmh ... door nog eens naar de foto te kijken van het origineel, valt mijn frank dat ik aan de kant naar de vertikale mast toe twee wieltjes naast mekaar moet zitten.  De kabel passeert daar namelijk twee keer.  S@#%t !
Maar ja, eigen schuld, dikke bult.

Morgen herbeginnen ... maar ik weet nu hoe het te doen.  Het zal wel meevallen.
Het wieltje aan de masttop maak ik daarna op dezelfde manier.

Ik ben bijna klaar voor de montage [:)]

Martin Welberg

Wow het betere fijne prutswerk...daar moet je geduld voor hebben....klasse werk !!

erik de noorman

Ik boor eerst de gaatjes in een stuk plasticcard en snijd dan de gewenste profielen uit het stuk plasticcard of aluminium met de geboorde gaatjes.

Erik.

Steam.N

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Ik boor eerst de gaatjes in een stuk plasticcard ...

Erik, bij mijn eerste poging deed ik dit ook, maar het boortje gleed steeds naar de rand, of de afstand tussen gat-rand en de rand van het stripje was zo klein, dat het stripje daar afbrak.
Met het H-profieltje had ik dit probleem niet, omdat het dubbel zo breed was.

Wat ik vandaag ga doen, is de helft van het werkstukje van gisteren avond recupereren, en de kant waar twee wieltjes moeten komen, maken met stripjes van 2.5mm breed (want ik heb geen 2.5mm H-profieltje in huis).  (De ziel blijft 2mm, eigenlijk wat kleiner, zodanig dat het geheel past op het stuk van gisteren.)
In die stripjes van 2.5 zullen de gaatjes eerst in geboord worden, zoals jij dat doet, en dan pas het profieltje in mekaar steken.

Hopelijk lukt het.

Gerolf

Mooi gedaan tot nu toe, Jean [8D]
Jammer dat je dat tweede wieltje later opmerkte. Heb je er dan nog genoeg in voorraad?

Waar ik wat bezorgd om ben: plasticard is een relatief zacht materiaal. Ik kan me voorstellen dat dit onder je mechanische belasting "op termijn" gaat slijten, scheuren, ...
Zelf zou ik die katrolcombinatie uit een stukje vol messing rechthoekprofiel maken (2x3mm of zo)
Eerst de gaten boren, dan op lengte zagen, daarna de sleuven voor de wieltjes slijpen/vijlen en tenslotte heel de zaak dunner schuren.
Stevig en filigraan resultaat [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Gerolf,
Wat de wieltjes betreft moet je je nog geen zorgen maken.
Ik heb er nog een 8-tal vrij.

Spijtig dat ik je opmerking nu pas lees.
Ik was deze voormiddag op toer, en ben onderandere wat knutselwinkels binnengestapt.
Ik had er dergelijk profieltje kunnen komen.
Wat niet is, kan nog komen [;)]

In elk geval bedankt voor de tip.  [:)]
Ik ben niet zozeer ongerust om de sterkte, maar ben wel aangetrokken door het filigraan aspect.
We'll see [:)]