Nieuws:

Nu in MSM 260 BAANPLAN: Het land van de motorwagens

Hoofdmenu

Sprong in de diepte ...

Gestart door Steam.N, 06 november 2011, 22:00:46 PM

Steam.N

#525
citaat:
Geplaatst door PeterC

...Ook de tweede serie betonblokken.  Komt ook wel in orde ...

Toekomst zal uit uitwijzen.  Heb er nog niet te veel vertrouwen in.
Maar we weten het binnenkort wel [;)]
citaat:
... de onderkant van de kraan: improvisatie of detail gevonden op foto? ...

Zeer duister details op een koppel fotos.

Dus een stuk ge?mproviseerd.
citaat:
... Het label op de doos ...

Wil dat nou net het enige stukje min of meer proper(st) is [:D]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#526
Tegen dat de katrolwielen op hun plaats staan (wat nog moet gebeuren), moet ik het vlotte verloop van de kabels kunnen testen.
Om dit vlot te laten verlopen, heb ik mijn soldeerbeurt nog eens opgewarmd ...



Bedoeling is een gemakkelijke manier te hebben om de aandrijving aan te sturen.
Zo'n losse kabels en tussendoorverbindingskes leiden bij mij steeds tot ongelukken.
Dus even iets stevigers [;)]


Ga ik vandaag testen?
Natuurlijk niet.
- Nog een vijftal katrolwielen plaatsen
- Het kabelverloop leggen
- Motortjes vinden
Maar het komt ... ik voel het ...
Hoe? Ook voor mij nog een beetje een onbekende [:I]

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#527
Leuk, zo'n test-bedieningspaneeltje [8D]
Succes met de verdere opbouw [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

#528
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Leuk, zo'n test-bedieningspaneeltje [8D]
Succes met de verdere opbouw [;)]


En zelfs ergonomisch: de schakelaartjes staan in de juiste richting om logisch te schakelen [;)]
Groetjes, Peter


Steam.N

#529
Soldeerbout terug opzij gelegd, en de kraanmast terug vastgepakt.

Onderaan een tweede katrolwieltje geplaatst aan de zijkant van de mast.



Dat wieltje gaat de kabel die van boven komt, afwijken naar links, om naar de haspel te gaan.
Er is een derde katrolwieltje nodig, om de kabel loodrecht op de haspel te krijgen.
Dat doe ik dadelijk.

Ondertussen eerst de bovenkant van de mast in orde gemaakt:



Op deze pin gaan de twee schuine steunmasten zich vastpinnen.
Op die pin vertrekt ook de kabel die de kraanboom zijn juiste helling geeft.

Een tekening zegt boekdelen.  Daarom even mijn beste CAD pakket even opgestart ...
Katrolwiel (1) werd gisteren gemonteerd, (2) deze namiddag.


(links is voorzicht, rechts is zijzicht)

Nu eerst even aan tafel, en dan doorwerken knutselen
Hopelijk sta ik tegen het slapengaan een stuk verder.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#530
Eerste Gerolf-wieltje verloren ...
Gezien ik nog het een en ander op de mast moet opbouwen, kan ik hem nog niet schilderen.
Daardoor heb ik beide asjes niet vast gezet,
E?n asje is weggeschoven, wieltje weg ...
Gezien de "orde" onder mijn werkblad heb ik het nog niet teruggevonden.
Het kan niet gaan lopen.  Ik vind het wel terug ...

Iets anders:
Tijdens mijn zoektocht naar motortjes, dacht ik ineens aan wat versleten/kapotte electronica die ik opgeborgen had (je weet nooit wat je nog kunt gebruiken) ...
Gezocht, gevonden, opengewerkt, uiteengehaald, en ja ... twee motortjes gevonden ...
Uitgebouwd, aan een voeding gelegd, stilletjes opgeregeld ... draaien vanaf 0.6V (met zeer laag koppel), opgeregeld tot 3V (deftig toerental).
Mmmhhh ... misschien iets mee te doen, zo lang het toerental laag gehouden wordt ...

Gemeten, gepast, asje wat afgeslepen, ...
En ja hoor ... het past ... NET ... in de cabine ...



Motortjes er terug uit (gemonteerd op een plaatje dat op de vloer van de cabine rust.  
Dus uitbouw is gemakkelijk.
Even op de asjes twee haspeltjes gemaakt.



Draadjes gesoldeerd, door de steun naar beneden, en naar het controlepaneeltje dat ik eerder maakte.

Tijd voor een eerste testje ...
Garen gelijmd op ??n van de haspels, door de mast getrokken, over het katrolwieltje aan de top, naar het einde van de kraan-arm ...

Spanning op 0.6V gezet, schakelaartje omgezet ...
Geen beweging ... dus spanning stukje hoger (1V)
Trrrrrrt ... Kraan-arm zat direct boven.
Dat ding is dus blijkbaar niet te regelen (toch niet zoals ik bezig ben).
Schakelaar andersom gelegd ... kraan-arm direct terug beneden ...

Ahaaa, de kraan-arm lijkt zwaar genoeg te zijn om het garen van de haspel te krijgen ...
Schakelaar terug om (met iets lagere spanning) ... Arm gaat halverwege, en blijft vastzitten.
Schakelaar andersom, geen beweging ...

Cabine opengelegd ... Inderdaad: garen zit in een knoop aan de haspel.
Blijkbaar is de kraan-arm te licht om het onthaspelen te volgen.
Daardoor gaat het garen te snel van de haspel, maar geraakt niet weg ...

Tja, een probeersel ...
De goeie raad van sommigen hier op het forum in de wind gegooid ...
(motortjes draaien te snel voor wat ik wil doen. Gebruik andere, en plaats ze onder tafel)


Maar nog niet opgegeven ...
Misschien heb ik betere controle op laag toerental door een pulse-width-modulation voeding te gebruiken.
En als ik toch aan het dromen ben: de pwm voeding via een H-brug, om vlotter in de twee richtingen te kunnen regelen ...
En dat liefst met een regelbare maximale spanning (om te kunnen experimenteren)
En dan dat regelen via een microprocessor ...

Maar eerst de basis in orde krijgen:
1. de mechanische opbouw van de kraan afwerken
2. Nog eens deftig nadenken hoe ik best het garen het best laat lopen


Ik ben er nog niet ...
Wie weet moet ik (een beetje tegen mijn zin) terugvallen op het voorstel van sommigen hier op het draadje, en de aandrijving onder de tafel doen.
Maar ja, dat geeft ook problemen ...


Spijtig, (nog) geen succes.
Ik laat de armen echter niet zakken !
Wel voor deze avond.

Nog een uurtje bij 't vrouwke gaan zitten genieten van de laatste minuutjes van het weekend.
Dan beddeke in, en morgen werkendag.

Tot ... Allen een toffe werkweek[;)]


Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Martin Welberg

#531
Pfff dat ziet er ingewikkeld uit...mooi werk..

Steam.N

#532
De motortjes even opzij gelegd.
Het testen ervan is moeilijk, omdat de constructie niet af is.
(dat het resultaat tegenviel ligt wat zwaar op de maag).

Daarom ben ik nu, tussendoor (minder tijd omdat ik op 't werk van job aan het veranderen ben), aan de eerste schuine mast bezig.
Mast-uiteinden en bevestiginspunten op de pijlers zijn wat pruts- en paswerk ...
Benieuwd of alles mooi gaat passen.
Denkelijk is morgen de linkse mast klaar.
De tweede zal iets sneller gaan, hoop ik, omdat het dan minder piekeren en proberen is, om de verbindingen scharnierend en stevig te maken.
Terug met frisse moed [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#533
Kleine update:

De pijlers zijn mechanisch bijna klaar:



Nog wat verstevigingskes toevoegen.
Dan het boeltje een eerste verwering geven.

Ondertussen ook voortgeprutst aan de masten:
Twee bovenhelften van hoogspanningsmasten aan mekaar gelijmd, wat steuntjes weggesneden, en dwarslatjes toegevoegd.


Bovenste mast is een originele,
de onderste zijn twee aaneengelijmde bovenhelften.  Vier dwarslatjes zijn geplaatst.

Nog twintig latjes en vijf mast-uiteinden te gaan ...


Het gaat zeeeeeeer traag vooruit.
Maar ik kom er wel !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Paulogic

#534
Traag... maakt toch niet uit. Als het lukt dan is het meer dan de moeite waard.
Een werkende kraan in N is wel heel speciaal.[:p]
mvg,
Paul(ogic)

evan

#535
"Traag is mooi"
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

marc goovaerts

#536
Que va piano va sano i lontano... Wie traag gaat, gaat gezond en geraakt ver.

Steam.N

#537
citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Que va piano va sano i lontano... Wie traag gaat, gaat gezond en geraakt ver.


Jaja, akkoord, maar het is wel leuk als het vooruit gaat [;)]

Het is even stil geweest.
Andere functie op 't werk.  Drukjes om me in te werken.
Anderzijds die vakwerkmasten verder afwerken.  
Ze beginnen er op te lijken, zo met een eerste laagje verf op.

En dan ...
Weer tijd voor een tussendoortje, alweer een sprong in de diepte:

Gezien ik geobsedeerd geraak door het laten werken van die kraan, wil ik die motortjes onder controle krijgen.
Daarom, poging tot aansturen met een pwm-voeding en H-brug ...
Was er toch niet iemand hier op 't forum die iets dergelijks op 't schap had liggen ...  (Dank je, Gerolf [;)])

Natuurlijk, geen electronica zonder printje.
Printje maken betekent "kunnen etsen" ...
MSM 85 en 86 uit de kast gehaald en doorgenomen, want dit is opnieuw een domein waar ik een totale leek ben.

Gezien dit etsen al zo lang op mijn ToDo lijstje stond, had ik twee jaren geleden al wat dingetjes thuis gehaald (belichtingstoestel, lichtgevoelige plaatjes, ontwikkelaar, etsproduct), maar niets mee gedaan.

Gisteren avond een eerste testje:
- eerst eens een "cijfer-plaatje" geprobeerd, zoals in MSM 86 uitgelegd
- transparantje gemaakt
. . . al niet zo eenvoudig: bij het eerste type transparant op deskjet droogde de verf niet
. . . fout type transparant? foute kant?
- drie (lege [:(]) bakjes "chinees" gebruikt (ontwikkelaar, spoelwater, etser)
=> ZAG er goed uit (natuurlijk niet zo mooi als Gerolf's plaatje in 't boekske) [;)]

Dus:
- een transparant maken met de koperbaantjes
- printplaatje belichten
- ontwikkelen en etsen ...
=> NIET goed.  Blijkbaar TE lang belicht of ontwikkeld ...
(cijferplaatje fout ge?nterpreteerd, waarschijnlijk, plus de twee jaar oude chemische producten ?!?)

Dus volgende week naar de winkel, wat producten gaan shoppen.

Gezien ik dit in de toekomst wel wat meer zal doen, wil ik me goed organizeren.
Daarom MSM-86-toestelletje maken met bakjes, pompje en opwarmtoestel.
Materiaal gisterennamddag gaan kopen, plexi stukjes gezaagd.

Vandaag ga ik de bakjes maken, en de beluchtingsbuisjes in mekaar boxen.
Eens mijn toestelletje af is, heb ik hopelijk de verse ontwikkel en ets producten, en kan ik er tegen aan.
Spannend ... [:p]

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#538
Einde van de werken, voor dit weekend.

Vandaag de plexi bakjes gemaakt voor mijn etstoestel.
Ze zijn klaar, nog met hun beschermingsfolie.
Ik laat de lijm nog wat uitharden.  Morgen de lektest.

Tegelijk heb ik er ook een kastje rond gemaakt.



Het rechtse bakje is iets breder, om het verwarmingselement te kunnen passen.
Daar zal dan ook een thermometerke hangen.

Het houtwerk is nagenoeg klaar.
Achter de schakelaars komt het pompje.
Deze week nog het electrisch stuk, en de luchtdarmpjes.

Als alles goed loopt, kan ik einde van de week verder leren belichten, ontwikkelen en etsen.
Met als resultaat het printje voor de aansturing van de kraan.

Nu nog even suffen in de zetel, genieten van het laatste uurtje weekend, en dan in bed.


Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#539
Ziet er knap uit, Jean [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw