Nieuws:

Nu in MSM 260: Alles over de 11de Grote Modelspoor Expo 2025

Hoofdmenu

Sprong in de diepte ...

Gestart door Steam.N, 06 november 2011, 22:00:46 PM

Steam.N

Ets-testje is een succes ... en een flop ...

't Is te zeggen:  ik heb een printplaat met koperbanen ...

Maar, als je van dichtbij kijkt, zie je dat ook de koperbanen half wegge?tst zijn ...

Ten eerste: de ontwikkeltijd en etstijd had ik de eerste keer (enkele dagen geleden) blijkbaar schromelijk onderschat ! Daarom dat het koper niet verdween.

Deze keer gebeurde hetzelfde, en wilde ik na een tijd de printplaat uit de ontwikkelaar halen.  
Ik werd toevallig even weggeroepen, en als ik terugkwam, zag ik begin van de koperbanen verschijnen.
Dus nog even laten zitten, tot ik overal het koperbanenpatroon zag verschijnen.

Dan printje in het etsbakje gestoken, pompje opgezet, en gewacht ... gewacht ... gewacht ...
Toegegeven: de temperatuur was maar 40 graden, waar MSM86 50 graden vooropstelt.  Daarom weer langer gewacht ...
Na anderhalf uurtje zag ik de eerste kleine gaatjes in de koperlaag verschijnen.
Dan maar gewacht dat het overal weg was (waar het weg moest, natuurlijk [;)])

Ondertussen dus ook de printbanen naar de vodden!
Zou de belichting misschien te lang geweest zijn? 2.5 minuten ...
Te lang ontwikkeld? Je moet het ding er toch in laten, tot je de baantjes overal ziet verschijnen?  Of niet?
Of een slechte kwaliteit van transparant bij het belichten, waardoor het licht ook d??r de donkere baantjes scheen?

Printje is MISSCHIEN bruikbaar, maar ik ga het risico niet nemen.
Nieuwe test (morgen).

Actieplan

Eerst:
de nieuwe bakjes maken.  Daarnet alles proper gemaakt, in de garage. (inderdaad, geen risico genomen, deze keer).
Twee bakjes waren een tweetal centimeter in hoogte vloeistof kwijt.
Weggedruppeld op de werkbank, en naar de grond gelopen.
Die nieuwe bakjes zijn voor morgen.  In een goed verluchte (en dus heel koude) ruimte ...

Ten tweede:
ook beluchting afwerken voor het ontwikkelbakje.  In het etsbakje werkte het prima: het flexibele darmpje tot onderaan de bak, en daar gelijmd in een evergreen buisje waar ik gaatjes in geboord had.  
Dat kan deze avond nog.

Derde punt:
het verwarmingselement eens openbreken, en proberen bij te regelen zodanig dat het tot 50 graden opwarmt.

Vierde punt:
de transparant eens nakijken: van de print heb ik twee versies: ??n van het scherm gecopieerd uit een PDF file, en een tweede op basis van een JPG.
Mogelijks heb ik me vergist bij het laserprinten van de transparant, en de slechtste kwaliteit gekozen.

En ondertussen, af en toe, ook eens verder werken aan de kraan zelf [;)]
Wat ben ik met een motorregeling, als de kraan er niet staat, he?

Voila, een klein stapje vooruit.  
Nog een hele weg te gaan !

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Jean, zo te zien aan je (macro = ideaal voor probleemgevallen) printfoto zit het probleem niet bij het etsen maar bij je transfertmethode.
Als het een troost mag zijn, ik heb er ook problemen mee...
Het etsen bij mij duurt soms enkele uren in de mayonnaisebokaal (enkel wat opgewarmd tot +/- 40? au-bain-marie).

Groetjes, Peter

Steam.N

Zou het resultaat niet beteren met een kortere belichting?
(transparant moet ik wel nakijken, natuurlijk)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Jean,
Een expert op het forum (die we allen kennen) zal moeten ingrijpen [:)][:)][:)]

Misschien een kleine tip om je negatief na te kijken: je negatief tegen het raam in een fel licht (bij deze mooie, heldere dagen geen probleem [;)]) en met een vergrootglaasje alles nalopen.  Eventuele onderbrekingen bijkleuren met een watervaste zwarte stift?

Je kent mijn hekel aan het fotografisch maken van printen, vandaar dat ik een alternatieve manier gezocht heb (die ook verre van 'ideaal' is...).
Groetjes, Peter

ToThePoint

Belichten 2.5 min ?
Ik doe dat met UV TL buizen minimum 8 min.

Jean om te weten hoe uw belichtingstijd moet zijn doe een test eerst aub.
Een test wordt ook in msm beschreven dacht ik.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

JP,

Ik doe de belichting eveneens met een UV lichtbak.

ik heb enkele dagen geleden inderdaad dergelijk testje gedaan, maar bij 8 minuten was het koper binnen de cirkels van de acht volledig wegge?test. E?n ? twee minuten leek correct ge?tst ... Het resultaat was wat twijfelachtig, omdat het koperstripje wat verschoven was tov het negatief door het verschuiven van het afscherm-papiertje, elke minuut.

Ik zal de test herdoen, nadat de nieuwe bakjes klaar zijn.

Gerolf

Hoi Jean

Als ik dat printje zo bekijk, lijkt het me nog steeds iets te lang belicht, en het lijkt ook dat je transparant niet zwart genoeg is.

Je kan ook te lang ontwikkelen, en dat is misschien ook gebeurd.
Op tijd/te vroeg/tussendoor stoppen met ontwikkelen - even afspoelen onder de kraan en met je vingers zachtjes de natronloog helpen afwassen scheelt een hoop

En nog ... etsen doe je niet tot het laatste gewenste restje verdwenen is, want dan zijn er waarschijnlijk ook al andere ongewenste dingen "weg". Het is eenvoudiger om iets weg te krassen dan om een printbaan te herstellen.

Heb je dat printplaatje al eens doorgemeten? Mij lijkt hij best bruikbaar [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

Mijn lijkt het ook bruikbaar.
Als ik zo'n resultaat heb vertin ik de banen.
En zoals Gerolf zegt, DOORMETEN.

Er is geen exacte wetenschap ivm etsen.
Er zijn vele factoren die het resultaat beinvloeden.
Mijn lampen zijn zeker 20 jaar oud.
Ik vermoed ook dat uw transparant niet zwart genoeg is Jean.
Nu de zon schijnt kan je makkelijk controleren door het naar het zonlicht te richten. Zwart moet zwart zijn en niet doorzichtig.
Ook de belichte laag helpen door tijdens het ontwikkelen eens over de fotolak te wrijven zoals Gerolf aangeeft.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

Ah, Gerolf en JP,

ben natuurlijk direct op jullie opmerking gesprongen, en heb het printje vastgepakt.
Alle verbindingen lijken OK.  Ze geven verbinding van begin tot einde.
Er was maar ??n ongewenste sluiting, langs een superfijn lijntje koper aan de rand van de print.
Die heb ik weggenomen, en ik kan in principe verder.

Goeie tip: voor de zekerheid de baantjes vertinnen waar ze wat aangetast lijken te zijn.  Dat ga ik zeker doen.

Variatie genoeg, dit weekend: bakjes maken, etsen, solderen, kraantje bouwen ! [:)][:)]

PeterC

citaat:
Geplaatst door Steam.N

...Variatie genoeg, dit weekend: bakjes maken, etsen, solderen, kraantje bouwen ! [:)][:)]

Vergeet je vrouw niet of ze begint chloroform te snuiven [:D][:D][:D]
[;)]
Groetjes, Peter

Steam.N

Tja, Peter.  Bedankt voor de reminder[:D]
Dacht dat het voor 't forum niet nodig was, om mijn vrouwtje in de todo lijst te zetten [;)]
Het is natuurlijk altijd moeilijk het gezonde evenwicht te behouden tussen hobby en Hobby [:D][:D][:D]

PeterC

Ik moet me toch dringend een andere bril aanschaffen: bij je hoofdletter 'H' van je tweede hobby had ik een 'B' gelezen en dacht bij mezelf: ziet hij nu liever zijn hond dan zijn vrouwtje...

[:)][:)][:)]
Groetjes, Peter

Steam.N

Zorgwekkend, Peter.
Dringend actie ondernemen !!! [:D][:D][:D]

Havoc

Ook goed ontvetten voor je lijmt. Echter geen idee hoe plexi zich gedraagt op langere termijn met FeCl3. Nylon is een ramp, dat wordt bros. PVC werkt goed, mijn "tank" (stuk bruine afvoerbuis) is zeker al 20 jaar oud.

Cloroform is een rotspul. Goed verluchten is de boodschap, voor je het weet heb je stekende koppijn. (weet ik nog van toen die italiaan zijn karburator aan het uitkuisen was ermee in het labo (don't ask))
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

Het plexi-bakjes-maken is enkele dagen achteruit geschoven.
Enkele reacties wisten me te vertellen dat chloroform niet noodzakelijk de nodige sterkte gaf, en dat AcryFix WEL de nodige sterkte geeft.
Wil het toeval dat dit product in Mechelen verdeeld wordt.
Daarom enkele dagen wachten, en zo'n tube gaan halen ...
Ik ga nog wel een testje chloroform doen met wat overschot.

Ondertussen de ge?tste printplaat (voor de aansturing van de motortjes van de kraan) vastgepakt, en gisteren avond bestukt.
Straks de potentiometers nog aansluiten, spanningen testen, en microprocessor in zijn voetje zetten.
Deze avond weet ik meer [:)]