Sprong in de diepte ...

Gestart door Steam.N, 06 november 2011, 22:00:46 PM

evan

Amai Jean,  disciplinair werkje[:)]  Ferm!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steam.N

Dank je wel, mannen.
Nu dit nog aan de praat krijgen, en dan ben ik in business [:D]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Jean,
Geef een seintje als je professionele pcb-service open gaat; ik heb hier nog het ??n en ander liggen [^][^][^]
Goe bezig!
Groetjes, Peter

Steam.N

[:D][:D][:D]

All?e, de bakskes zijn schitterend de lektest doorgeraakt !
Misschien had ik ze uit iets dikkere plexi moeten maken.  Ze zijn 2.3mm dik. 4mm was wat steviger geweest ...
Als ik ze nu met water vul, komen de lange wanden wat uit mekaar.
Ik hoop dat de lijmverbinding het niet na een aantal keren vullen gaat begeven.
Gelukkig heb ik mijn kastje z? voorzien, dat de bakjes mekaar wat ondersteunen, en van 't kastje eveneens steun krijgen.

Deze avond 't frontje proper maken, de schakelaars erin, en de bedrading af maken.
Dan het luchtpompje er in.

Peter, wacht dat mijn testen van belichting, ontwikkelen en etsen goed draaien, v??r je me je eigen printjes vertrouwt [;)]
Eens ik de techniek onder de knie heb, kom je maar af !

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

citaat:
Geplaatst door Steam.N
Eens ik de techniek onder de knie heb, kom je maar af !

Met 5GB printontwerpen op een stickje ga je zelfs niet zien dat ik wat mee heb [:D][:D][:D].

Jean, je bakjes zijn plexi?  Met welk soort lijm heb je die gekleefd (chloroform?)?  Ik heb hier nog een plaat van 8mm staan die momenteel geen nut heeft en wie weet, wordt mijn (overjaarse) mayonaisebokaal met ijzertrichloride (onverwoestbaar spul; blijkt na +/- 20 jaar nog steeds te etsen) eens vervangen door een iets snellere mogelijkheid om te etsen...

Groetjes, Peter

Steam.N

5GB aan printontwerpen ????  Hallo! Ben je beroeps?
Kom maar af.  dan leer ik hopen bij [:D]
Als ik met een electronica probleem zit, weet ik wie ik moet contacteren [:p]

Geen chloroform gebruikt.  Wel RectaVit ClearFix.  Lijmt snel en goed.
Het smelt natuurlijk de stukken niet aan mekaar, zoals chloroform doet ...
Ik hou je op de hoogte van het gedrag van de bakjes.
Mochten ze toch uiteenvallen, haal ik chloroform in huis.

Steam.N

Naar aanleiding van een opmerking (al enkele weken geleden), dat dit draadje verschillende onderwerpen heeft, die beter in afzonderlijke draadjes zouden zitten, heb ik in het begin van dit draadje een index toegevoegd.

Het is niet de perfecte oplossing, natuurlijk, maar zo hou ?k mijn volledige project bij mekaar, en vinden jullie de startpunten van de verschillende onderdelen.  
Zo heeft ieder zijn dingetje [;)]

PeterC

Met die inhoud erbij wordt het draadje overzichtelijker.

Het is een gebruik die hier blijkbaar niet ingeburgerd is; op verschillende andere fora is het gebruikelijker, vooral voor langere draadjes met verschillende sub-onderdelen.
Het vraagt niet veel moeite om een index toe te voegen en tijdens het bewerken van die index kan je ook nog de titel telkens aanpassen (met een verwijzing naar het sub-onderdeel).

En neen Jean, ik ben geen 'beroeps' [;)]
Het zijn gewoon hopen ontwerpen (waar ik vermoedelijk nooit iets ga mee doen en waardoor ik dan ook geen moeite doe om die printjes te maken).  Wanneer ik effectief een printje nodig heb, gebruik ik de laserprintermethode.
Groetjes, Peter

Gerolf

Goed gezien, die index. Ik denk dat ik voor mijn kermis-draadje ook zo iets ga doen [8D]
Tot nu toe heb ik dat draadje al vaak ge-edit (zijsprongen en dergelijke verwijderd) maar dat kan een "gewone" forumgebruiker uiteraard niet [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Mijn etstoestel is bijna af.
- Schakelaars geplaatst
- Bekabeling afgerond
- Pompje en verwarmingselement verbonden
- Luchtkraantjes gemonteerd
- Aan de rechterkant een parkeerplaatsje voorzien voor het verwarmingselement als het uit het etsbakje moet ...

Bekabeling is natuurlijk basic, rechtoe-rechtaan.

En het bedieningspaneel heeft nu zijn schakelaars en spanningsdetectie lampje.

Het MDF is redelijk dun (6mm), dus niet echt stevig met enkele nageltjes.  Dus even een streep houtlijm in de hoeken toegevoegd.
Niet erg professioneel, maar het helpt.

Morgen de laatste prutsjes:
- de verluchtingsdarmpjes voor elk bakje (ga ik eenvoudig houden: geen profieltjes zoals in MSM 86, maar de darmpjes zelf die ik over de hele lengte van de bodem laat lopen, met ingeboorde gaatjes.
- het terugslagklepje nog monteren
- siliconen deksels gieten voor ontwikkel- en etsbakjes

Ondertussen heb ik via de laserprinter een betere afdruk gemaakt van het printplaatje dat ik wil etsen.
Gezien de eerste test weet ik dat de belichtingstijd een heel stuk korter moet zijn.
Ik heb nieuw ontwikkel- en ets-producten in huis
=> Dus alles ziet er positief uit voor een succesvolle test [:p][:p]

Mijn enige bezorgdheid op dit ogenblik is de stevigheid van de bakjes:
gaat de lijm niet lossen door de chemische producten of het gewicht van de vloeistof ???
Ik denk dat ik die bakjes nog ga inpakken in doorzichtige zelfklevende folie. Dan heb ik al geen plotse breuk waardoor de vloeistoffen mijn knutselkot laten onderlopen.
En voor de veiligheid best de test in de garage doen ...

Ondertussen is mijn knutselkamer al terug een KLEIN beetje properder: zaag, hamer, tangen, boor, haspeltjes draad, nagels, enz, enz terug naar de garage verbannen.  Terug wat meer plaats voor het ECHTE geknutsel [:D]

Laat de werkendag morgen maar snel voorbij gaan, dat ik weer aan de slag kan [;)]

Steam.N

Slecht nieuws: de bakjes houden het niet.
Twee bakjes lekken ...
Ik denk dat ze niet tegen het trillen van het luchtpompje kunnen.
De wanden zijn "geplakt", niet "gelast" ...

Gelukkig heb ik eerder elk bakje met een doorzichtige zelfklevende folie omkleed, zodanig dat ze niet uiteenvallen.
De lekjes zijn niet ernstig, maar zo kan ik niet werken.

Dit weekend nieuwe bakjes maken, en lijmen/lassen met chloroform ...
En dan maar hopen dat de rest WEL goed gaat ...

Steam.N

Gezien de lekken niet dramatisch zijn, en het ontwikkel- en etsprodukt al in de bakjes zijn, heb ik toch al maar een eerste test gelanceerd.  Spannend ...

PeterC

krrrr... pieeeep... bakje... begeven... toetsenbord... weg... ge-etst... [:D][:D][:D]

Jean, chloroform zal geen gemakkelijke opgave zijn om aan te geraken, vermoed ik...
Groetjes, Peter

Steam.N

Toch wel! Vrouwtje naar de apotheker gestuurd [;)]
Goed uitgelegd waar het voor diende.
Moet het natuurlijk wel in een goed beluchte ruimte doen ... of buiten ...

Hoe doe ik dit best?
- chloroform op de rand druppelen, en een tweede stuk er daarna opdrukken?
- of de stukken eerst tegeneen zetten, en de chloroform dan over de naad druppelen?

PeterC

Jean, geen eigen ervaring, maar volgens mij de tweede methode.  Stukken tegen elkaar en via de cappilaire werking de chloroform ertussen laten glippen en laten lassen.
Ik weet dat Paulogic er ervaring mee heeft.  Paul?

Groetjes, Peter