Nieuws:

Nu in MSM 260 RUBRIEKEN: Actiemodel 2024 | Club: 50 jaar MTD | Actualiteit grootbedrijf | Recensies

Hoofdmenu

Sprong in de diepte ...

Gestart door Steam.N, 06 november 2011, 22:00:46 PM

PeterC

#480
Jean, beloof dat je niet gaat lachen met mijn teken(on)kunde [:I].



Wanneer je lieren (ondergronds) meedraaien met de draaias van je kraan (rood op de tekening), heb je van die halskettingslotjes (groen) geen last zolang ze over en weer gaan tussen je lier (ze mogen er in geen geval op meedraaien!) en de onderkant van je buis (mogen onder geen beding ook in die buis terecht komen!).
Wanneer je een vrij lange buis neemt, schuiven die slotjes netjes tussen de buis en de lier en is alles vrij gemakkelijk te demonteren.
Op de onderkant van de buis wat teflon voorzien om de draad gemakkelijker te laten glijden.


Groetjes, Peter


Steam.N

#481
Peter, ik zie de tekening niet.  
Mogelijks een filter op 't werk.
(opgelost ...)
Ik kijk er deze avond naar.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

#482
Met het type kraan dat Jean wil bouwen is dat eigenlijk niet eens nodig dat de lieren meedraaien. En voor bereikbaarheid kan je de kraan toch op een stukje grondplaat zetten zodat je ze met mechaniek en al uit het decor kan halen? Enkel een multipool stekker voor de aansluitingen losmaken.

Kleine motortjes:

https://catalog.precisionmicrodrives.com/order-parts/product/103-100-3mm-dc-motor-8-1mm-type

http://www.micromo.com/dc-gearmotors.aspx

http://www.namiki.net/product/dcmotor/micro.html

Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

#483
Johan, gezien de maximale draaihoek van de kraan maar 250 graden is, denk ik ook dat het niet nodig is dat de lieren meedraaien.

Van de links had ik de eerste nog niet gezien.  Het toerental lijkt wel erg hoog te liggen ...
Op dit ogenblik denk ik dat Namiki de beste oplossing heeft (combinatie afmetingen en toerental.

@PeterC: geen gelach.  Je tekening maakt duidelijk wat je bedoelde.
Je oplossing kan werken, maar vraagt wel een grote ruimte (ondertafels), gezien de lengte van de kabels.

Ondertussen is het wel duidelijk dat ik de vier motortjes niet in de cabine krijg.
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar een oplossing komt er wel.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#484
Kleine update:

Gisterenavond heb ik een eerste poging gedaan om een electromagneet te maken.
Lakdraad (0.1mm) rond een nagel (3mm diameter) met platte kop (9 mm diameter) gewikkeld.
Ik heb de toeren niet geteld, maar gewikkeld over een lengte van 5mm (tot de diameter van de wikkeling 8 milimeter bedroeg) ...
Dus waarschijnlijk rond de 1000 toeren !

Weerstand gemeten: 8 Ohm
Daarom voorweerstand geplaatst om de stroom toch wat te limiteren.
Iemand een idee hoeveel stroom een draadje van 0.1mm kan trekken?
Ik had ergens gelezen: 0.5A/mm2.  Voor een draadje van 0.1mm geeft dit 5mA.  Wel erg weinig ...
Dit moet ik zeker weten om een juiste voorweerstand te berekenen.

Spanning (12V) op gezet ... Geen magnetische aantrekking ...
Waarschijnlijk te weinig toeren, en te lage stroom gebruikt.
E?n van volgende dagen een nieuwe poging.


Gezien ik gisteren te veel tijd gestoken in die magneet, heb ik geen hars in de T9.3 mallen kunnen gieten.
Daarom deze avond, ??n van de eeste acties.
Alles is gegoten. Dus hopelijk morgen alle stukken om een nieuw locje in mekaar te steken.
(Ik ben waarschijnlijk wat overmoedig.  Maakt niets uit.  We zien wel)


Dan begonnen aan de cabine van de kraan:



In de ramen moeten alle spijlen nog geplaatst worden.
Dan de vertikale kraanmast maken.
Die moet ik hebben v??r ik het dak maak, want die mast moet d??r het dak.


Genoeg voor vandaag.  Slaap wel !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#485
citaat:
Geplaatst door Steam.N
Iemand een idee hoeveel stroom een draadje van 0.1mm kan trekken?
Ik had ergens gelezen: 0.5A/mm2.  Voor een draadje van 0.1mm geeft dit 5mA.  Wel erg weinig ...
Die 0.5A/mm2 moet 10A/mm2 zijn, en is gebaseerd op het AREI (elektrische installaties-reglement), waarbij draad van 1.5mm2 moet afgezekerd worden met maximaal 16A. Dat gaat over het vermijden van te warm worden, smelten van isolatie, ... bij continue stroom.
0.1mm dia = (ongeveer) 0.01mm2 - dus kom je op 100mA continue veilige stroom.
Mogelijk mag je voor kortere belastingen die waarde wel verdubbelen.

Ik heb hier lakdraad van 0.05 liggen, daarmee kan je bij hetzelfde volume 4 keer zoveel wikkelingen leggen,
en wordt je weerstand waarschijnlijk 32 Ohm (of meer) - en je maximale "veilige continue" stroom ongeveer 20mA

Ik zal misschien eens terugzoeken in een eerder artikel in MSM - voor mijn zelfgebouwde ontkoppelaars had ik daar ook lakdraad gebruikt (van 0.15), en een groter spoellichaam: http://meb.gerolf.be/spoorweg/zelfb/nontkop.htm
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#486
Thanks, Gerolf.

Dit helpt me al een stuk vooruit.
- een stroom die 20x sterker is dan wat ik gebruikte.  Dat kan het verschil wel maken !
. de maximale tijd dat de stroom moet aangehouden worden, kan wel een minuutje of langer worden (aantrekken, opheffen, kraan draaien, zakken, lossen).
. dus opwarming zal er wel zijn ...
- een draad van .05 geeft 4x meer wikkelingen, maar verlaagt de stroom met factor 5
. gezien de nauwkeurigheid van uitvoering, zullen aantal wikkelingenen strooksterkte mekaar waarschijnlijk opheffen ...

Ik ga hier op 't werk wat magnetisch blik zoeken.
Mogelijks kan ik uit zo'n plaatje een hulsje kloppen, dat ik rond de wikkeling schuif, waardoor het magnetisch veld terug naar beneden gebogen wordt.
Dat helpt misschien.

Ik heb je link eens bekeken: wel leuk als je een draaibankje hebt.  Mooie afwerking.
Je gebruikt eveneens staal, dus mijn nagel zou toch geen slechte kern mogen zijn ...

Eerst die stroom eens verhogen ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#487
Ik heb even iets opgezocht - ik had me ooit een excel aangemaakt om spoelen te berekenen:
http://meb.gerolf.be/home/bm/varia/Spoel.xls
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

swarol

#488
volg dit project met grote bewondering
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Steam.N

#489
Gerolf, deze excel is inderdaad erg nuttig.
Ik heb er al een beetje mee zitten stoeien.  Het geeft goeie indicaties over wat ik kan verwachten bij verandering van geometrie en koper sectie.

Ik ben wel verschoten van de stroomdichtheid.
16A voor 1.5mm2 leidt tot 10A voor 1mm2.  OK, kan ik mee leven.
Maar lineair doorgaan tot een diameter van 0.1mm (CU sectie van .0079mm2), geeft een stroom van 1.27A.  
Dat is toch wel veel, h??
Gelukkig, voor mijn configuratie geldt een stroom van 463mA.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#490
citaat:
Geplaatst door Steam.N

Ik ben wel verschoten van de stroomdichtheid.
16A voor 1.5mm2 leidt tot 10A/mm2.  OK, kan ik mee leven.
Maar lineair doorgaan tot een diameter van 0.1mm (CU sectie van .0079mm2), geeft een stroom van 1.27A.  
Ik denk dat je een komma verkeerd hebt, Jean: 0.01mm2, dus 0.079A [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#491
Oei, 't zal toch niet waar zijn, zeker?

Blozende wangetjes:
ik heb de 10A/mm2 GEDEELD door de sectie (wel degelijk 0.00785mm2).
Ik had moeten vermenigvuldigen (veel erger dan een komma verkeerd zetten) ...
(doeme, da doe zi?r)

Dom-dom-dom ...[:I][:I][:I][:I]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

#492
Vergeet niet dat het AREI de waarden geeft voor vermogentransport, niet voor dicht gewikkelde spoelen!

Voor vermogentransport is dat de waarde die geen noemenswaardige opwarming zal geven. Dus je mag best wat hoger gaan als je spoeltje warm mag worden. Langs de andere kant gaat je spoel warm worden want door de draad op te winden kan hij de warmte minder gauw kwijt. Volgens enkele US tabellen die ik hier heb is bvb 0.1mm diameter geschikt voor 22.5mA als je de vermogentransport regels volgt, maar 126mA voor "bedrading" in circuits.

Laat je niet misleiden door dunnere draad en meer windingen. Het is het product van windingen en stroom die de kracht van je magneet bepaald (als ik me goed herinner). Dus de hoeveelheid koper in je spoel, meer windingen met minder stroom of minder windingen en meer stroom.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

#493
Johan, dat wil zeggen dat de stroom voor een spoel nog lager moet liggen dan 22.5mA?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

#494
Neen, ze mag hoger liggen. Je stroom is niet begrensd door de maximale spanningsval dat je systeem kan verdragen, maar door de maximale temperatuur van je spoel. Voor wikkeldraad is 120 ?C een goede waarde om onder te blijven. Waarschijnlijk heb je eerder problemen met de rest van je kraan dan met de spoel.

Je gaat wel meer winnen door de wikkelingen netjes naast elkaar te maken zodat je zoveel mogelijk draad kan gebruiken.

Oh ja, dat "magnetisch blik" waar je het over had, dat is toch geen mumetal? Als het dat is moet je heel hard oppassen met het bewerken. Gewoon op op grond laten vallen is al genoeg om de eigenschappen om zeep te helpen. En dat kan je niet zelf meer herstellen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.