Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Sprong in de diepte ...

Gestart door Steam.N, 06 november 2011, 22:00:46 PM

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door Steam.N

Dat is natuurlijk geen zicht.
Ik heb het garen een druppeltje lijm gegeven ter hoogte van elke katrol, maar voor de rest gaat het garen alle kanten op.
Heeft er iemand een idee van een product, dat ik op het garen kan borstelen, terwijl ik de spanning aanhou, to het garen opgesteven is, zodanig dat het mooi zijn stijve vorm behoudt?

Misschien gewone houtlijm ?

Gerolf

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts
citaat:
Geplaatst door Steam.N
Heeft er iemand een idee van een product, dat ik op het garen kan borstelen, terwijl ik de spanning aanhou, tot het garen opgesteven is, zodanig dat het mooi zijn stijve vorm behoudt?

Misschien gewone houtlijm ?
secondenlijm met een tandenstoker - sneller uitgehard [;)]
Die ene foto: jij hebt h??l grote handen, of het ding is erg klen [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

swarol

anders kan je ook gewoon een stroomdraad uitrafelen,

die hebben ook de dikte van garen en als je er een paar in mekaar draaid krijg je het effect van een kabel,

daarna wat vuil en roest aanbrengen en voila je hebt uw kabel [;)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Havoc

Heb je zo geen elastisch garen in het zwart? Als je dan de 2 uiteinden vastlijmt als het wat opgespannen is ziet het allemaal strak uit. Natuurlijk als je alles op afstandsbediening gaat laten werken....[:D]
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

@Gerolf:  inderdaad grote handen [:D][:D]

Afstandsbediening?  Dat ik daar niet eerder aan dacht [;)]  Had wel leuk geweest !
Mijn volgend modelletje, misschien [:D]

Geen elastisch garen of secondenlijm in huis, wel gewone houtlijm.
Ik probeer die dadelijk uit.
Dat drogen duurt wel even.  Daarom begin ik ondertussen met iets anders ...

[Edit:]
Ondertussen GEEN "ondertussen met iets anders ..."
Er is iets tussengekomen.
Morgen dan, hopelijk ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

secondenlijm
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Deze avond secondenlijm gaan halen.
Testje deed het goed, dus net ook op het garen van het kraantje gestreken.
Even wachten ...

[Edit:] lijm is gedroogd, het garen staat mooi strak. Thanks.

Ondertussen wilde ik de haak en katrollen bevestigen ...
Verdwenen !

Gisteren avond was is ik zo hevig over de aankoop van een verfpistool, compressor, verfkast, enz, dat ik mijn werkblad wat enthousiast heb opgekuist [:(]
Dus moet ik die spulletjes opnieuw aanmaken ...

Daarmee moet wat materiaal voor het volgende projectje even terug opzij.

Wordt zondag-werk [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Haakje is gemaakt, maar hangt nog niet in zijn kabels ...

Vandaag familiefeestje.  Geen knutseltijd !

Gerolf

Mooi haakje [8D]
Ga je met die bovenleidingmasten een "derde type" kraan maken?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Nagel op de kop! Dat is het idee ...
Twee van die masten ongeveer halverwege afsnijden, en de twee topstukken aan het snijvlak aan mekaar lijmen.

Alleen, die bevestigingspunten op halve hoogte zouden roet in het eten kunnen gooien.
Ik zal ze ofwel moeten uitsnijden, ofwel camoufleren met "verstevigings"-plaatjes.

Indien de masten niet lukken, moet ik ze zelf maken.  
Liever niet, natuurlijk [;)]

PeterC

Jean, ik zie nu pas je bovenleidingsmasten en intuitie is dus niet enkel voor vrouwen weggelegd: vandaag gaan shoppen in Oostende en er is daar natuurlijk ??n belangrijke winkel voor mij waar ik binnen MOET (soms ben je beter dat je aan een 'onweerstaanbere drang' gevolg geeft [:o)]).
Ik heb daar twee hoogspanningsmasten 'gevonden' van Auhagen met hun 'Stako' elementen en ik moest direct aan jou denken...  Ik dacht: dat zou een oplossing kunnen zijn voor de kraanarmen van Jean ware het niet dat ze voor jou v??l te groot zijn...
Ik heb ze dan maar voor mezelf aangeschaft [:p][:p][:p]...
en niet om kraanarmen mee te maken maar om... ...'iets' [;)].
Groetjes, Peter

Steam.N

Ha Peter,

benieuwd waar we je hoogspanningsmasten gaan terugvinden, binnenkort.
Bij mij gaan vandaag de masten onder 't mes !

Steam.N

Vandaag een dag van testen, en weinig vooruitgang ...

Onder andere wee hoogspanningsmasten onder het mes gehouden, overbodige bevestigingslipjes weggesneden, en op lengte gesneden.

De kraanarm is niet af: er moeten extra dwarsverbindingen en verstevigingsplaten worden toegevoegd. MAAR :
Trouwens, op de foto zie je dat de arm niet al te recht is ...
Dat vraagt nog wat correcties.

De boel lijmen ???
Verschillende lijmen geprobeerd (contactlijm, UHU Por), maar geen die twee mastdelen {u]krachtig[/u] bijeen houdt !
Laatste testje deze avond: Bison Alleslijm.  Hopelijk is dat WEL een goeie ...
Zolang ik de juiste lijm niet heb, kan ik niet verder.
Wie kan me de juiste lijm doorgeven?

Daarom mijn pijlen weer even op een ander doel gericht:
Drie mallen gegoten (toch eerste helft).
Binnen enkele dagen zit ik weer wat hars te gieten.
Waarvoor?  

Een BR91 (die bij Michiel geen vrij spoor meer vond en) die zijn motortje en enkele kleinen onderdeeltjes kwijt is, gaat me wat afkomelingskes geven die mooi gaan staan bij mijn BR.003's !

Eerste actie: loc uiteenhalen, en van de kast alle "gaten" die kunnen leiden tot silicoon-lussen, dichten met Kristal Klear.

De wieltjes gingen gemakkelijk van de asjes, dus wordt daarvoor een enkeldelige mal gemaakt.

Kast en onderstel worden tweedelige mallen.
Dan volgen nog mallen voor de cilinders en remmen.

Tegen het einde van de week moeten we de eerste resultaten kunnen zien ...

Gerolf

citaat:
Verschillende lijmen geprobeerd (...), maar geen die twee mastdelen krachtig bijeen houdt !
Laatste testje deze avond: Bison Alleslijm. Hopelijk is dat WEL een goeie ...
Zolang ik de juiste lijm niet heb, kan ik niet verder.
Wie kan me de juiste lijm doorgeven?
Marklin bovenleidingmasten? Geen idee wat voor kunststof dat is [:I]
Stel dat je alleslijm ook niet deugt, zou ik secondenlijm overwegen, maar dan met een wapening:
Gaatjes boren, staal- of andere metaaldraadjes er aan ??n kant in met gewone secondenlijm,
en bij de montage van het geheel secondenlijm-gel, om iets meer tijd te hebben voor het positioneren ...

Metpetergaathetbeter

http://www.trucks-cranes.nl/nederlands/diversen.html

wellicht te laat dan louter informatief !

Groeten Peter[;)]