Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

Michiel

@Dirky, drybrush krijg ik niet echt onder de knie. Ik heb extact gedaan wat je voorstelt, van onder naar boven drybrushen, maar nogmaals mijn techniek (of materiaal) om te drybrushen trekt nergens op. Jammer, maar ik vrees dat het niet echt zal helpen.

@Gerolf, resin gieten heb ik nog nooit gedaan, en lijkt toch wel een kunst te zijn wanneer ik Jean bezig zie. En het volledige dak zelf be-leien, lei per lei, is onbegonnen werk.

@Cord, foto's tonen duidelijk leien, horizontaal geschikt. Ik zou toch hetzelfde materiaal en verband willen gebruiken om de uitstraling zo authentiek mogelijk te krijgen.

Ik dacht dat ik hier nog ergens "monsters" heb liggen van goed uitziende dakbedekking. Ik moet er nog eens naar op zoek.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Michiel, zijn die leien gemaakt met gelaserd karton?
In dat geval lijkt het me inderdaad moeilijk om alleen de onderrand van de leien te dry-brushen, want je hebt eigenlijk geen relief.
Zelfde probleem ga ik hebben met het dak van het stationsgebouw.

In N zelf leien maken ... lijkt me ook niet evident.
Maar áls je het doet, is het voorstel van Gerolf wel het verstandigst: dan moet je tenminste niet het hele dak manueel doen.
En laat de siliconen en giethars je niet afschrikken  ;) Ik weet wel iemand die je met plezier helpt opstarten  ;)

Volgens mij heeft Evergreen platen waarmee je al een heel eind mee vooruit kunt, en waar je alleen de vertikale verdeellijntjes nog moet trekken.
Zal ik eens afchecken.

Dat je je aan leien wil houden kan ik wel begrijpen, als je dicht bij het origineel wil blijven.
Benieuwd hoe je dit gaat oplossen  ;)


Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Hoe groot zijn die leien in N? Zichtbaar oppervlak ongeveer 2x1 mm? en 0.1 dik of zoiets?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ik heb de teststookjes met leien teruggevonden. Jean? Herken je ze nog? Ik vermoed dat ze van bij Paul komen. In elk geval vind ik deze beter dan Slater, en heb zelf een voorkeur voor "S", omdat ook met het blote oog de leienstruktuur nog waarneembaar is. Bij de "T"-versies zie je de structuur enkel met macro opnames (of heel goeie ogen van dichtbij).

De grijzige vlek rechtsonder heb ik gedaan, om het contrast wat op te trekken, om het patroon beter te kunnen zien.

@Gerolf, je hebt goed geschat: oneveer 1x2mm.  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Michiel,  mijn vermoeden klopte dus  ;)

Zelf vind ik "S" iets té nadrukkelijk.
Als ik me niet vergis, vond ik persoonlijk T3 de meest realistische.
Waarschijnlijk is dié de moeilijkste te bewerken ...

Jouw vlekken op "T" en "S" komen wel goed over !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

mahtoska1

Zelf maken met papier stroken is ook een optie. Ik heb dit al gedaan voor Z schaal.

Dirkh

Michiel,

Als ik de foto bekijk zou ik voor de T versie gaan. Daar zie je de structuur beter tov T2 en T3. De S versie lijkt te grof op de macro opname.
Kan je eens een gewone foto nemen ipv een macro opname. Het is nu moeilijk te beoordelen. Het resultaat van een macro opname is totaal iets anders dan wat je met het blote oog ziet.

Dirk

railrunner

Michiel,

Ook mijn mening is om niet voor 'S' te gaan. Te grof naar mijn mening.  Eigenlijk heb ik ook hetzelfde gevoel bij 'T', maat T3 ziet er perfect uit.  Als je voor natuurgetrouw gaat,  dan is de keuze duidelijk.   Met poeders perfect te bevuilen lijkt me.  Een mal van maken en afgieten in resin is OK, maar ik heb geen idee wat het voordeligste is.  Gelaserd of afgegoten?

Michiel

Zo op foto ga ik ook meteen voor T3. Dat is duidelijk, maar wanneer je T3 in werkelijkheid ziet, dan lijkt het een groot donkergrijs egaal vlak, waarbij de indruk van leien wegvalt, en het evengoed roefing zou kunnen zijn. Ik maak geen baan om enkel met macrocamera te bekijken. En daarom gaat mijn keuze naar S. S voelt gewoon goed wanneer je het ziet, en dat is niet meteen zo met alle T's. Nogmaals, met macro (zoals op de bovenstaande foto's) is het een heel ander verhaal.

Ik zal proberen om vanavond een foto te nemen met een indruk zoals het met het blote oog overkomt op normale kijkafstand. Kunnen we nog eens debateren over wie welke het mooiste vindt.  ;)

De vraag blijft natuurlijk of de maker van deze monsters (Jean, zijn ze afkomstig van Paul?) nog weet hoe hij ze gemaakt heeft, en hoe bewerkelijk het is om grotere vellen te maken, en hoe kostelijk het zou worden voor een kwart vierkante meter van dit spul.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Thommy

nu es stom voorstel...

als je de leien die je nu hebt, es met textuur krijgt

ik denk aan bv. eerst met een lijmspuitbus voorzichtig vernevelen en dan met verweerpoeders zwart/grijs/groen-geel tinten of pastelkrijt op strooien/zeven. Hierdoor ga je al meer structuur krijgen, leg je een niet te dikke laag en kan het zijn dat dit meer tot z'n recht komt.
Greetz

Thommy

Steam.N

Citaat van: Michiel op 09 december 2013, 10:42:14 AM
... De vraag blijft natuurlijk of de maker van deze monsters  ...

Michiel,  deze leien komen inderdaad van Paul Colson.
Gelaserd op zwart karton.
Prima werk, maar ik moet ze nog (leren) verwerken, en sta voor dezelfde stap als jij.
Prijs moet Paul nog vermelden (Wat we hebben zijn stalen, en blijkbaar duurt het wel even om een A4-tje te laseren)\
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Bon, ik heb een foto genomen van de monsters, welke een redelijk gelijkende indruk geeft als in 't echt. Er onder een historische foto van het gebouw met het dak dat ik zou willen nabouwen. Mijn voorkeur blijft bij S, maar het blijft natuurlijk erg subjectief. T2 en T3 vind ik te fijn en vlak, T is te regelmatig en "modern". De onregematigheid van het originele dak vind ik het meeste terug in S, vooral dat de historisch foto vanop een grotere relative afstand is genomen dan mijn foto van de monsters.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kautenbach

idd komt zo te zien s wel het beste over qua structuur en relief, ga je die schoorstenen allemaal gieten, of helemaal stuk voor stuk opbouwen? ben wel erg benieuwd hoe dit er in t eggie uit komt te zien, je kunt toch wel grootste projecten oppakken in die schaal

Michiel

Ik dacht die schoorstenen te (laten) etsen. Het zijn 108 in totaal, dus liever niet met de hand, vooral dat ze gecompliceerder zijn dan ze zo op afstand lijken.

En ik ben ook heel benieuwd hoe het er uiteindelijk gaat uitzien.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

Bij de eerste foto zou ik gekozen hebben voor de T maar je hebt gelijk van op afstand is S de beste oplossing.
Alhoewel de T ook niet slecht is. De oplossing: T met het motief van S.

Dirk