Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

Michiel

Hoi jim,

bedankt voor de tip. Deze kende ik niet. Ik was mijn inspiratie gaan halen bij de bouwpaketten van Hammerschmid, maar deze zijn puur scenerisch, zonder aandrijving. Ik weet zelfs niet of ze rijdbaar zijn. Een leuke uitdaging om te zien wat er van de maken valt. Maar ik weet helemaal niet wat ik ervan moet verwachten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Zoiets rijdend krijgen lijkt me best wel een heksentoer  :-\
Vlot rollend niet-gemotoriseerd materiaal is één ding (wieltjes en lagering),
maar ik vermoed dat je bijvoorbeeld ook wil (ont)-koppelen, en verder zie ik ook een wissel in je baanplan
en dan is er nog de aandrijving:
- klein motortje en tandwieltjes in locje, dat dan genoeg massa/trekkracht moet hebben
- en stroomvoorziening nodig - tweerail is het simpelst, maar dan moet je geïsoleerde wielstellen hebben
- of extern met bvb magneet-treintje onder de baan
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Hoi Gerolf,

je zet een beetje mijn bedenkingen op een rijtje. Het motoriseren, aandrijven en de elektrische huishouding van een dergelijk dingetje lijkt me niet zo evident. Daarom zat ik ook te denken aan een magneetbaan of iets dergelijks. Koppelen en ontkoppelen met realistische treinbewegingen is dan nog een dimensie hoger. En het reëel heen en weer vervoeren van kolengruis en minibriquetten, in stortkuilen kiepen en met transportbanden en kolenliften omhoog takelen is weer een moeilijkheidgraad verder.

Het kolenpark is geen doel op zich, maar een klein onderdeel van een groter geheel. Ik denk dat ik best een beetje realistisch blijf, en de lat niet meteen te hoog leg. Als het treintje kan rijden in een overtuigende en historisch verantwoorde omgeving, ben ik al heel tevreden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

heeft Roco niet een magneettreintje in zijn gamma?
Veldspoor dacht ik...

;)


Michiel

In schaal N? Mogelijk, maar ik kan het me niet herinneren ooit gezien te hebben.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kautenbach

een veldspoortreintje in N, moet toch lukken, zeker voor Gerolf, inclusief werkend kiepmechanisme ;)

marc goovaerts

...en werkende N-mannetjes, en stofwolken van kolengrijs, en...  ;D

Cord

Roco heeft wèl materieel in H0e in het programma, maar ik begrijp dat Michiel per se in H0f wil rijden?
Als je echt wagentjes wil laten kiepen, dan is dat in H0e wèl mogelijk.


De meest rechtse kiepwagon is feitelijk een omgebouwde N-wagon. Wagonnetjes echt laten kiepen geeft wèl weer een ander probleem en dat is de rotzooi op de baan van wegspringend kolengruis.  :(
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

marc goovaerts

Nee, Michiel is een N-baan aan het bouwen. Dus niks HO.

Cord

Pfff... Dom, dom.  :o
Ik heb vandaag gewoon een wat minder slimme dag... een soort bad-hair-day.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

railrunner


railrunner

Citaat van: Gerolf op 13 december 2013, 11:10:07 AM
Zoiets rijdend krijgen lijkt me best wel een heksentoer  :-\
Vlot rollend niet-gemotoriseerd materiaal is één ding (wieltjes en lagering),
maar ik vermoed dat je bijvoorbeeld ook wil (ont)-koppelen, en verder zie ik ook een wissel in je baanplan
en dan is er nog de aandrijving:
- klein motortje en tandwieltjes in locje, dat dan genoeg massa/trekkracht moet hebben
- en stroomvoorziening nodig - tweerail is het simpelst, maar dan moet je geïsoleerde wielstellen hebben
- of extern met bvb magneet-treintje onder de baan

Gerolf,  dat materiaal van Roy Bergauer rijdt prima hoor!  Motortje zit in kolenwagentje en stroom wordt afgenomen van de wielen, zelfs op 3mm spoor.  Natuurlijk is het wel allemaal heel fijn, dus ik vermoed dat het minste vuiltje wel eens voor een hapering zorgen.  Alhoewel,  toen ik het in werking zal verliep het prima, heel vlot zelfs.  Het was, als ik me niet vergis, een pendelmechanisme.  Wisseltjes heb ik nog niet gezien in spoor Ni.  Gezien de motor in het geslotengoederenwagentje zit, kan het niet kippen, dus dat is een beperking.

doomslu

Spoor T (1/450) spoorwijdte 3,2 mm is misschien een idee voor een donor-onderstel?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

marc goovaerts

Spoor T is qua spoorbreedte wel interessant, maar als donor zijn de beschikbare spullen allemaal wel erg lang (ze moeten de aandrijving toch ergens kwijt hé)

Tjalling

Dat soort smalspoor-treintjes zal in gebruik toch ook maar een paar keer per dag gereden hebben? Volgens mij kun je dan heel goed volstaan met een statisch model. Lijkt me op zich al een uitdaging in die schaal.

Veel succes met de verder bouw!

Groet,
Tjalling