Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Sedelocus ... De Feniks ...

Gestart door Steam.N, 06 september 2015, 16:33:17 PM

Dirkh

Citaat van: Steam.N op 08 september 2015, 22:51:02 PM
Nu nog wat knoeien om de optimale bevestiging van de servo's op punt te stellen.
Belangrijk: zo klein mogelijk vereiste oppervlakte, gemakkelijke bevestiging, flexibele positionering, gemakkelijke vervanging ingeval van problemen.

Als je een goede oplossing voor al die punten vindt ben ik zeker geïnteresseerd.

doomslu

Je hebt een vreemde definitie van cirkels, Jean.  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Citaat van: Dirkh op 08 september 2015, 22:55:33 PM
Citaat van: Steam.N op 08 september 2015, 22:51:02 PM
Nu nog wat knoeien om de optimale bevestiging van de servo's op punt te stellen.
Belangrijk: zo klein mogelijk vereiste oppervlakte, gemakkelijke bevestiging, flexibele positionering, gemakkelijke vervanging ingeval van problemen.

Als je een goede oplossing voor al die punten vindt ben ik zeker geïnteresseerd.
Voor de etsers onder ons lijkt het me een koud kunstje om beugeltjes te etsen en plooien om de servo's op te monteren.  ;) In de handel kosten ze belachelijk veel.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#18
Citaat van: doomslu op 09 september 2015, 08:34:47 AM
Je hebt een vreemde definitie van cirkels, Jean. 

Hoezo? 
Een vierkant is ook een cirkel, maar met erg weinig hoekpunten ...
Dus een achthoek is het zéker !  ;D ;D ;D


Citaat van: Michiel op 09 september 2015, 09:14:54 AM
Voor de etsers onder ons lijkt het me een koud kunstje om beugeltjes te etsen en plooien om de servo's op te monteren.  ;) In de handel kosten ze belachelijk veel.

Heb je daar voorbeelden van?
Op dit ogenblik denk ik aan een giethars-oplossing.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Ik dacht aan een dergelijke oplossing.

(foto: Aliexpress)

In de handel kosten de goedkoopste servobeugels meer dan de servos zelf! Een vereenvoudigde versie (minder gaten, een plooi minder) is toch snel geëtst? Of wordt dat alles samen (basismateriaal, etsproducten, belichtingsgedoe, ...) toch duurder?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Wat kosten die beugels Michiel?

Kan mij best voostellen dat ik dergelijke beugeltjes kan laten stansen/plooien voor een prikje... (als er aantallen op zitten vanzelfsprekend)

Michiel

Een lage prijs lijkt deze bij Aliexpress met €3, wat ik persoonlijk nog te veel vind voor een stukje geplooid metaal met gaten. Dikwijls zie je gelijkaardige houders aan €7 of meer!  :o Dan zaag ik wel blokjes hout om m'n servo's op te monteren, want voor m'n schaduwstation zit ik meteen aan 40 servo's met houder... reken maar uit de winst.  ;)

Nu ik zit nog te broeden op een systeem met servo zonder houder of beugel, maar ga een proefopstelling maken om te zien of het werkt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

DFS

de werken schieten goed op precies

Gerolf

Geëtst zouden zo'n beugels vrij duur zijn, zelfs al doe je het zelf. Geplooid/gestanst lijkt veel logischer.
Resin is het meest toegankelijke en nog redelijk betaalbare alternatief.

Misschien vind je wel ergens een "standaard"-metaalprofiel dat je verder kan bewerken ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

gestanst/geplooid mag/zal niet meer dan 2€ kosten... Moet ze wel in veelvouden van 100 bestellen!

Tjalling

Hoi Jean,

Goed bezig! Ben erg benieuwd hoe dit project er uit gaat zien. Op basis van voorgaande projecten zijn de verwachtingen hoog gespannen  ;D
Ik volg weer!

Betreft de montage van servo's: bij de buren ben ik dit tegen gekomen. Misschien een optie?

Groet,
Tjalling
 

janieburton

Succes gewenst met je nieuw project!

Al ik goed heb begrepen ga je servo's gebruiken voor de wissels.
 

Stieven76

Citaat van: janieburton op 09 september 2015, 21:30:25 PM
Al ik goed heb begrepen ga je servo's gebruiken voor de wissels.

Dat heb jij goed gelezen en begrepen Jani  ;D

Vind je op ebay bij de Chinees geen goedkope beugels?

Steam.N

Inderdaad, Stieven.
Alhoewel ik eerst dacht alle schaduwstation-wissels met SEEP motortjes aan te drijven, en de zichtbare wissels met servo, kies ik op dit ogenblik voor de eenvoud: alle wissels op dezelfde manier aansturen.  Dit zou de zaak later moeten vereenvoudigen.

Ik ben aan een eerste prototype van servo-bevestiging begonnen.
Principe:
- bevestig een basisplaat onder de wissel (met een indicatie van positionering)
- plaats de servo (positie-vast)
- bevestig de servo op de basisplaat
Mocht ik later een servo moeten vervangen, zit ik niet te sukkelen met de positionering.

Uitvoering:


Merk twee inkepingen in de bovenrand: ze duiden de middenpositie van de servoarm aan (twee inkepingen, want de servo kan links/rechts op het plaatje geplaatst worden.
Binnen de fijne randjes past de servo exact.  Geen bewegingsvrijheid. 


De aanstuurpin van de servo mik je in het gaatje van de dwarsligger, en daardoor klikt de servo perfect op zijn plaats
Je ziet een tweede (identiek) basisplaatje, dat zodanig ontworpen is, dat het omgekeerd perfect op het eerste past, en eveneens perfect om de servo zit.


Door het tweede basisplaatje vast te vijzen (langere vijzen om in de triplex te geraken) zit de servo piekfijn vast.
Het tweede basisplaatje kan eventueel vervangen worden door een styreenstrip, die je op de twee kokertjes vijst.
Dan zit de servo evengoed vast, en moet ik minder basisplaatjes gieten.

Het tweede basisplaatje ga ik verder uitwerken als drager van microswitchjes.
Idee is nog niet helemaal uitgerijpt, maar de bedoeling is dat de pen die naar de dwarsligger loopt, aan de andere kant van de servo doorloopt en tussen beide microswitches zit.
Door de beweging van de servo gaat één switch open, en de tweede gaat iets later dicht.
Princiepe lijkt me ok, maar voor de uitvoering moet ik nog wat checken:
- ik zou graag de switches zodanig willen plaatsen dat de servo ook 180 gedraaid nog altijd de switches kan bereiken. (nu liggen ze niet symetrisch)
- ook checken dat de switches de vijzen vrij houden.

Later kan ik varianten maken voor het tweede basisplaatje, als de servo een extra beweging (in een andere richting) moet leveren.
Ook voor de aansturing kan ik evt een printje maken ter grootte van het basisplaatje (wild ideetje  ::) ).

Nachtje sudderen ...
Als dit prototype goed zit, maak ik van de twee basisplaatjes siliconen mallen, en kan ik snel een hele hoop copietjes maken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#29
Het blijft fascinerend hoe men blijft zoeken (ik inkluis) naar methodes om servos te gebruiken als wisselaandrijvers. Jean, jouw systeem is weer een nieuwe variant. Goed gevonden en indien het maken van de houders makkelijk en goedkoop is, zeker een techniek om verder uit te testen. Een klein nadeel is dat je geen hefboomsysteem hebt voor de tegenkracht van het veertje in de wissel te overbruggen, en je zal deze dan moeten verwijderen uit elke wissel. Je verenstalen staafje zal dan genoeg veerkracht moeten hebben om de tongen met lichte druk dicht te houden, zonder dat de servo steeds onderspanning hoeft te blijven staan.

Je hebt ook maar 1 (om)schakelaar nodig, voor het puntstuk, of wou je met de wisselstand nog iets anders schakelen (een terugmelder?).

Bon, ik zwam hier maar wat weg, want waarschijnlijk heb al mijn bovenstaande opmerkingen al overwogen genomen en in rekening gebracht.  ;)

Goe bezig!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)