Station " Asche aan zee"

Gestart door raf, 03 januari 2014, 13:00:38 PM

SuSke

Citaat van: raf op 25 januari 2014, 19:56:35 PM
...Ik ga nu aan de straat beginnen door eerst gipsverband op het hout te zetten .
Ik denk dat gips alleen niet voldoende gaat zijn en het op den duur gaat breken en barsten vertonen.
Dus daarom een beetje stevigte door het gips verband in werken...

Trucje om je gips iets sterker te maken: maak het aan met een verdunde wateroplosbare houtlijm ipv alleen water. Zo kleeft het ook beter aan je ondergrond.

Citaat van: raf op 25 januari 2014, 19:56:35 PM
...dit asfalt is op sommige plaatsen zo slecht dat de kasseistenen er terug doorheen komen met putten en gaten als gevolg.
Dit is het soort straat dat ik voor het station ga willen hebben.
Nadien komen de stoepen aan de beurt met dallen of iets anders maar ik dacht dat ze die beton dallen vroeger (60 er jaren)ook reeds hadden .
Dan imitatie blauwe steen als kant van de weg dus nog veel werk.

Het alternatief met pluimkarton overwegen??
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

Hallo

Was pluimkarton ???
een googlelen en kijken wat het is .
Ik heb er nog nooit van gehoord laat staan er mee gewerkt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

doomslu

Citaat van: raf op 25 januari 2014, 20:35:44 PM
Hallo

Was pluimkarton ???
een googlelen en kijken wat het is .
Ik heb er nog nooit van gehoord laat staan er mee gewerkt

gr raf
Dan hebben wij jou nu betrapt als niet-lezer van het beste modelspoormagazine in de Benelux.  ;D (grapje hé)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

raf

Hallo Luc

Ik ben opzoek gegaan en heb er over gelezen
wij in de scheepsmodelbouw kennen het wel maar gebruiken het niet.
het zuigt water als een spons en begint dan op te zwellen dus onbruikbaar.
Evergreen ,abs en plastycard kennen en gebruiken we weer wel
Dat MSM een goed benelux tijdschrift is ga ik hier niet in discutie bregen LOL
Maar ik had vroeger ook een tijdschrift ??? kweet de naam niet meer maar op het einde hebben ze twee tijdschriften bij elkaar gedaan omdat rail photo niet meer verkocht.
resultaat de helft van het modeltijdschrift werd rail photo en dus voor mij oninterresant.
Ik ga de MSM uitgaven eens bekijken en als er voldoende belgische proijecten in staan dan kan ik mij er dus wel op abboneren.
Maar treinen blijft voor mij een winter hobby en zo snel de temperaturen het toe laten gaan mijn boten terug het water in/op
Gr raf

TBCédric

Wat ook eem optie is is met architectenkarton. zie maar naar de topic van val-rilard en mnieuwlet. die ebben  al wat ervaring met architectenkarton.

EDIT: Het is pluim ipv architecten. ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

raf

Hallo
Daarstraks dit gekregen .

en daar ga ik de voetpaden proberen mee maken.
het is een 4 à 5 mm dik en het is depron.
Morgen eens kijken wat het gaat worden rond het station.
Want aan de rechterkant komt een voetpad met daar ook nog een oorlog's monument.
ik wil die tank uit leopolds burg daar een plaatsje geven.
Ik heb daar de plaats dus waarom niet???
De tank heb ik nog niet maar ik kan de granieten sokkel er reeds neer zetten met een of ander beeld er op .
Voor de straat ga ik dan morgen kijken of ze van dat pluimkarton hebben en dan een paar mm dunner dan de stoep dan komt dat mooi uit.
Hoe het gaat worden zien jullie dan morgen wel.

Gr raf

Dirkh

Hoi Raf, je eventueel heeft depron met een deeg rol proberen dunner te maken. Met pluimkarton werkt dat dus ik vermoed dat het met depron ook lukt.
Dan hoef je niet speciaal dunner materiaal te zoeken.

raf

Hallo Dirk.

Het depron is niet zoals pluiskarton want de structuur is helemaal anders.
en ik moet vandaag toch naar Genk voor evergreen profielen dus dan ben ik in de winkel en ga toch een plaat mee nemen.
Ik moet niet een klein stukje straat doen maar ongeveer een meter of 4 dus ik moet toch plaat bij hebben.
Maar ik neem de tip mee want die gaat zeker in de toekomst nog bruikbaar zijn.

Gr raf

raf

Hallo
een eerste stukje geverfd en ingekerft.

De gebruikte verf is die gebruikt word om witte muur verf van een kleurtje te voorzien en dan gemengd met witte rembrand verf ik denk op olie basis.
Nu wachten tot het droog is en dan een washe er over heen om de voegen nog wat beter te laten uitkomen.
Normaal moeten de tegens 3.44 mm zijn maar ik heb ze iets groter genomen omdat ik juist een messing stripje had wat ongeveer een 6 mm was.
Straks een kijken hoe het er op de baan uitziet .

gr raf

raf

Hallo

Het leggen van de tegels gaat goed vooruit en het is best wel te doen
Maar meer dan 50 cm aan een stuk is gekken werk.

Ik ben nog niet tevreden over de kleur .
Het groen komt er op de een of andere manier  nog doorheen en geeft het grijs een blauw groene schijn.
Ik denk dat het na eens een nacht goed drogen en dan opnieuw er over heen met licht grijs het beter gaat zijn dan nu.
Met wit pluimkarton heb je natuurlijk die doorschijn van het groen niet en heb je betere controle over de kleuren .
Maar we zien morgen wel weer want er moet nog een zwarte wash over heen om de voegen een beetje beter te doen uitkomen.
Nu opzoek naar een put deksel van de A.W.W.die ik kan na maken.
gr raf 

raf

Hallo

Het gedeelte boven de bocht is dicht aan het geraken
Daar heb ik dus een grote plaat PUR op gelegd omdat je dit goed kunt bewerken met schuurpapier en eventueel een vlammetje uit een bunzen brander.
Maar PUR is PUR en pluimkarton is ook PUR dus moet het mogelijk zijn om meteen in dat schuim de straat aan te brengen op de bekende manier.
Dan heb ik de mogelijkheid om de binnen koer van de hoeve dus met kasseistenen te bestraten zonder extra te moeten verhogen .
Seffens eens proberen wat dat gaat geven op de baan .
Het probleem is dat ik geen penseel heb dat versleten is om de stempel te maken van de kasseien maar ik heb wel een oude antenne en die buisjes zijn best bruikbaar en dan heb ik meteen verschillende diameters voor de bestrating.

Gr raf

Stieven76

Raf,

Ik ben van de week snel even naar de Action geweest om een setje goedkope penselen te kopen. Hier van dan de haartjes uitgetrokken en het ijzeren houdertje wat geplooid met een tangetje en gevijld. Voor ongeveer 1€ heb ik nu 3 baksteen stempels   ;D

Rangeerduivel

Economisch denken Stieven!
Je kan de haartjes nog gebruiken als verdorde grashalmen... :D

;)

raf

Ja daar had ik dus niet aan gedacht dat die haren herbruikbaar waren en dus een tip die mee gaat .
Hier een eerste probeersel wat de kasseien aan gaat en ik vind het niet verkeerd.
OK ze zijn nog te groot maar ik had geen kleiner buisje om het mee te proberen.

Dus meteen wat preisertjes er bij om te zien hoe het er gaat uit zien.

Je ziet dat ik nog een heel deel oude ongeschilderde preisertjes heb zitten .

de 20 jaar oude bomen hebben een plaatsje gekregen achter in de hoek.
De ondergrond moet nog aangepast worden met wat begroeing en wat gras maar in een bos groeit niet echt veel buiten wat varens en dergelijke.

Hier de boerderij maar er moet nog een muur gebouwd worden met zo een grote boog poort er in .
Dit zie je hier in belgië veel terwijl je dat in nederland haast niet ziet.
Waar heb ik nu mijn varkens gelaten met hun modder poeltje .
Nu beginnen denken aan weiland met koeien en heeeeeeeeeeeel veel gras en daardoor een stuk kasseisteen straat  .
gr raf

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }